پرسش های متداول درباره ارتودنسی - دکتر مرتضی عشاق

پرسش های متداول درباره ارتودنسی - دکتر مرتضی عشاق پرسش های متداول درباره ارتودنسی - دکتر مرتضی عشاق

برای اصلاح ناهنجاری های دندان می توان از روش ارتودنسی استفاده کرد. اهمیت زیبایی دندان در زیبایی چهره سبب تمایل روز افزون برای استفاده از روش های اصلاح فرم فک و دندان شده است. همین امر سبب شده ذهن مخاطبین با سوالات فراوانی در مورد روش های درمان ناهنجاری های دندان درگیر باشد. به همین دلیل سعی کرده ایم در این مبحث به پرسش های متداول درباره ارتودنسی، پاسخ مناسب بدهیم.

سوالات رایج در مورد ارتودنسی

پاسخ به سوالات اساسی در مورد اصلاح دندان با نصب براکت

ارتودنسی یکی از مواردی است که برای اصلاح ناهنجاری دندانی مورد استفاده قرار می گیرد. اهمیت این موضوع در زیبا سازی ظاهری چهره سبب شده ذهن افراد با سوالات فراوانی در مورد این روش درمانی درگیر شود. ما سعی کردیم پاسخ مناسبی برای پرسش های متداول درباره ارتودنسی ارائه دهیم.

طو دوره درمان ارتودنسی چقدر است؟

طول درمان با این روش به عوامل مختلفی وابسته است. سن بیمار، شدت ناهنجاری های دندانی، نوع بریس و براکت استفاده شده و … مهمترین عواملی هستند که در تعیین طول دوره درمان موثر هستند. با این حال، به صورت میانگین 24 ماه زمان برای تکمیل درمان نیاز است.

آیا در این روش کشیدن دندان ضروری است؟

در برخی افراد، به دلیل فرم دندان ها یا کم حجم بودن فک، کشیدن یک یا چند دندان الزامی است. البته در این دسته از افراد، فضای خالی ایجاد شده طی درمان با ارتودنسی از بین خواهد رفت. در برخی موارد نیز می توان برای جایگزین کردن دندان ها از ایمپلنت استفاده کرد.

سن مناسب برای انجام این روش چقدر است؟

بررسی های مختلف، محدوده سنی متفاوتی را برای دستیابی به بهترین نتیجه برای درمان ناهنجاری های دندانی تعیین کرده اند. این تحقیقات نشان داده اند که افزایش سن سبب دشواری اصلاح ناهنجاری های دندانی خواهد شد. به همین دلیل اغلب متخصصین ارتودنتیست توصیه می کنند در محدوده سنی 8 تا 12 سال برای اصلاح حالت دندان و فرم فک اقدام شود.

هزینه ارتودنسی روش چقدر است؟

یکی از دغدغه های اغلب والدین برای انجام این روش، میزان هزینه نهایی کار است. باید بگوییم تعین هزینه دقیق این روش بدون بررسی دندان و فک میسر نیست. زیرا پزشک پس ا بررسی شدت ناهنجاری و وضعیت فک می تواند مقدار هزینه را تعین کند. به دلیل، تفاوت شدت ناهنجاری در افراد مختلف، هزینه اجرای ان روش نیز متفاوت خواهد بود.

آیا این روش درد دارد؟

ممکن است در روز های اول پس از نصب براکت ها یا حتی هنگام خورد غذا درد داشته باشید اما این درد غالبا پس از چند روز برطرف خواهد شد. توجه داشته بشادی شدت درد به گونه ای است که بیمار می تواند درد را تحمل کند. اما در صورتی که شدت درد برای بیمار قابل تحمل نباشد می توان با مشورت پزشک از مسکن استفاده کرد.

آیا می توان از این روش برای اصلاح ناهنجاری های یک فک استفاده کرد؟

نحوه انجام این روش، به شرایط بیمار وابسته است. در برخی افراد ممکن است ناهنجاری یا بیرون زدگی دندان ها در یکی از فک ها وجود داشته باشد. در این دسته از افراد می توان براکت ها را بر روی یک فک نصب کرد.

آیا در طول دوره درمان باید بیشتر از حالت عادی مسواک بزنیم؟

در طول دوره درمان باید توجه بیشتری به بهداشت دهان و دندان داشت. در نتیجه توصیه می شود بعد از صرف هر وعده غذایی ( اصلی و میان وعده) از مسواک استفاده شود. حتی متخصصین توصیه می کنند که برای دستیابی به نتایج بهتر حتما از نخ دندان و دهانشویه فاقد کلر نیز در دوره درمان استفاده شود.

آیا روشی جایگزین وجود دارد؟

با توجه به اینکه در این روش درمانی از براکت ها و سیم های فلزی استفاده می شود، ممکن است برخی افراد تمایلی به استفاده از این روش درمانی نداشته باشند. اما پیشرفت های ایجاد شده در حوزه دندانپزشکی سبب شده بتوان از براکت های همرنگ دندان، ارتودنسی از پشت فک و یا حتی روش نامرئی استفاده نمود. این امر سبب می شود افرادی که از تغییرات ناشی از نصب براکت های معمولی ناراضی هستند، بتوانند از روش های نوین و جایگزین استفاده کنند.

آیا استفاده از این روش منجر به پوسیدگی دندان می شود؟

این امر کاملا به خود فرد وابسته است. اگر در طول دوره درمان، بهداشت دهان و دندان کاملا رعایت شود هیچ نوع مشکل و پوسیدگی در دندان های ایجاد نمی شود.