بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (760 کلمه)

از کجا بفهمیم به ارتودنسی نیاز داریم؟ - دکتر عشاق

How-do-we-know-we-need-orthodontics از کجا بفهمیم به ارتودنسی نیاز داریم؟ - دکتر عشاق

ارتودنسی دندانها:ارتودنسی یک تخصص مرتبط با دهان و دندان است که هدف آن تشخیص، جلوگیری و درمان بی نظمی‌های دندانی و دهان می باشد. این مشکلات می‌تواند منجر به آسیب رسیدن به دندان‌ها در طولانی مدت و ساختمان بندی نادرست آن شود. به کسانی که مشکلات مربوط به دهان و دندان را رفع می‌کنند ارتودنتیست یا متخصص ارتودنسی گفته می‌شود.

چرا به ارتودنسی نیاز داریم؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا به ارتودنسی دندان نیاز دارید. در جواب باید گفت:

ارتودنسی صرفاً برای زیبا سازی دندان‌ها نیست بلکه امروزه به عنوان یک روش درمانی شناخته می شود. ارتودنسی به بیماران کمک می کند تا با اصلاح ساختار دهان و دندان‌ها بتوانند جوییدن و گاز زدن را به درستی انجام دهند. مشکلات گوارشی، فشار بر روی فک‌ها، مشکلات ظاهری و ساختاری فک عواملی است که تنها به کمک یک ارتودنتیست حل خواهد شد. ارتودنسی می‌تواند دندان‌های شما را در ردیف بالا و پایین مرتبط کند. این دندان‌ها به راحتی با نخ دندان و مسواک تمیز می‌شوند. ارتودنسی می‌تواند از دندان‌های شما در برابر پوسیدگی‌های احتمالی آینده مراقبت کند وتاثیر به سزایی در ظاهر شما بگذارد.

از کجا بفهمیم آیا به ارتودنسی دندان نیاز داریم یا خیر؟

در پاسخ به این می‌توان گفت: اگر شما دارای هر کدام از مشکلات فک و دندان مثل ناهنجاری استخوان فک، آرایش دندان، عدم تناسب صحیح استخوان های فک، دندان های نامرتب، الکلوژن (که مشکلات مرتبط با دندان ها می باشد)، مشکلات بهداشتی دندان‌، مشکلات لثه یا پریودنتیت و اختلالات مفصل گیجگاهی هستید به ارتودنسی احیتاج دارید. 

چه کسانی به ارتودنسی نیاز دارند؟ 

کاندیداها و افرادی که می‌توانند برای ارتودنسی در خواست دهند شامل موارد زیر است:

  • کسانی که به ظاهر دندان های خود اهمیت می‌دهند.
  • کسانی که دندان‌هایی مرتب و منظم می‌خواهند و به زیبایی دندان‌های خود اهمیت می‌دهند.
  • کسانی که به دلیل یکسری ناهنجاری‌های مربوط به فک و دهان قادر به تکلم صحیح نمی‌باشند.
  • کسانی که قادر به جویدن صحیح نیستند.
  • کسانی که در ساخت دندان های خود در دفتر دارند
  • کسانی که می‌خواهند بهداشت دندان های خود را راحت‌تر انجام دهند. با راحت تر شدن انجام بهداشت دهان مثل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از پوسیدگی دندان‌های خود جلوگیری می‌کنید چرا که در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و باقی ماندن غذا در آن منبعی برای رشد باکتری به وجود می‌آید.

سن مناسب برای درمان ارتودنسی بستگی به نوع ناهنجاری می‌تواند داشته باشد ولیکن لازم است بیمار قبل از 7 سالگی برای ویزیت به پیش متخصص ارتودنسی بروند تا در صورت نیاز درمان شروع گردد. هر چه قدر بیمار در سنین پایین‌تری بیاید درمان آسان‌تر و راحت‌تر است و نتیجه موفق‌تری هم دارد. 

اورجت دندان، کراس بایت، عدم هماهنگی خط وسط دندان، شلوغی دندان‌های فک بالا و پایین 

عوارض ارتودنسی دندان

آلرژی به اجزای بریس: یکی از عوارض احتمالی در خصوص انتخاب اجزای بریس می باشد، چرا که بعضی از افراد به فلزات به کار رفته در آن حساسیت نشان می‌دهند و ممکن است دچار واکنش‌های آلرژیک شوند که این مشکل با عوض کردن سیم های به کار رفته در آن حل می‌شود.

زخم شدن زبان و دهان: از دیگر عوارضی است که در هنگام درمان ارتودنسی لینگوال بیمار ممکن است با آن رو به رو شود زخم شدن زبان و دهان می‌باشد چرا که در این روش بریس در پشت دندان قرار گرفته و زبان مدام در حال تماس با آن است و احتمال زخم شدن آن وجود خواهد داشت. متخصص خوب با ارائه راه حل هایی مثل قرار دادن موم ارتودنسی به کاهش میزان زخم کمک خواهد کرد.

تجمع پلاکت ها: تجمع پلاکت ها بر روی دندان و اجزای بریس معمولاً در اثر عدم توجه به رعایت بهداشت دهان و دندان صورت می‌پذیرد. در صورتی که در این دوران مراقبت از دندانهای خود باشید و از مسواک‌های مخصوص و نخ دندان با حوصله استفاده نمایید به سلامت خود و نتیجه بهتر کمک خواهید کرد.

شرایط و روش ارتودنسی:

در ابتدا پزشک معاینات اولیه را انجام می‌دهد و به کمک اشعه ایکس از ساختار دندان‌ها و فک شما عکس می‌گیرد. سپس ممکن است متخصص ارتودنسی برای درمان اقدام به کشیدن دندان‌های اضافه کند تا فضای کافی برای مرتب کردن سایر دندان‌ها فراهم شود. پس از ایجاد فضای کافی متخصص برای صاف کردن دندان‌ها از وضعیت دندان‌ها قالب‌گیری می‌کند و عملیات باندینگ، اتصال باندها قرار دادن سیم‌ها و چک کردن اصلاحات را انجام می‌دهد و در نهایت پس از آن‌که دوره درمانی طی شد براکت‌ها و سیم‌ها برداشته می‌شوند.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger از کجا بفهمیم به ارتودنسی نیاز داریم؟ - دکتر عشاق
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 10 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر