بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (679 کلمه)

آیا ارتودنسی درد دارد؟ چگونه درد ارتودنسی را کاهش دهیم؟

Orthodontic-pain آیا ارتودنسی درد دارد؟ چگونه درد ارتودنسی را کاهش دهیم؟

ارتودنسی دندان یکی از روش های درمان رایج برای نامرتبی دنداناست .که نتایج حاصل بسیار شگفت آور است. اما مسئله ای که باعث شده فرد از درمان خود سر باز زند درد ارتودنسی است. در اینجا سعی داریم به توضیح این موضوع و همچنین راه های کنترل این درد صحبت کنیم.

پیش از اینکه از درد ارتودنسی صحبت کنیم، باید تعریفی کوتاه از ارتودنسی دندان داشته باشیم. در واقع ارتودنسی دندان شاخه ای از دندان پزشکی است و خود نیز دارای شاخه هایی است.که گاهی میتوان درمان ارتودنسی را به صورت ترکیبی با روش های دیگر درمانی فک و صورت استفاده کرد. این روش به درمان دندان های نامرتب می پردازد که علاوه بر اینکه زیبایی لبخند و چهره فرد را به خطر می اندازد بلکه سلامت دهان و دندان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. تمیز نگه داشتن دندان های نامرتب دشوار است، در نتیجه فرد به پوسیدگی دندان و بیماری پریودنتال مبتلا می شود. نامرتبی دندان ها باعث می شود هنگام جویدن غذا، فشار زیادی به دندان های آسیاب وارد کند و مشکلات بسیاری پدید آورد. 

ارتودنسی دندان میتواند نتایج حیرت آوری را برای شخصی که از نامرتبی دندان های خود رنج می برد به همراه داشته باشد. لبخندی زیبا سلامت دهان و دندان و ترمیم جلو یا عقب بودن فک صورت و همچنین افزایش کیفیت زندگی از مزایای استفاده از ارتودنسی دندان هاست. اما به طور کلی این روش هم مانند سایر روش های درمانی دارای معایبی است که در ادامه به آن می پردازیم.

در درمان ارتودنسی دندان همکاری فرد با پزشک معالج خود از اهمیت بالایی برخوردار است به این دلیل که اگر فرد بهداشت دهان و دندان ها را به خوبی رعایت نکند باعث به جای ماندن لکه های تیره بر روی دندان بعد از برداشتن براکت ها می شود. همچنین اگر فرد به صورت برنامه مشخص و تعیین شده به پزشک معالج خود مراجعه نکند درمان با شکست مواجه خواهد شد .

چند سوال متداول که در ارتودنسی درمان مطرح می شود این است که آیا ارتودنسی درد دارد؟ و یا درد ارتودنسی که حاصل گذاشتن بریس یا براکت ها روی دندان است، قابل تحمل است؟ درد ارتودنسی را میتوان کنترل کرد؟ ما سعی داریم به طور مفصل به این پرسش ها پاسخ دهیم.

همان طور که اشاره شد درد ارتودنسی ناشی از براکت ها یا بریس هایی است که بر روی دندانها جایگذاری می شوند. میزان این درد بستگی به نوع ایمپلنتی دارد که برای درمان شما انتخاب شده است . عمدتا بیشترین میزان دردی که شما متحمل می شوید در 24 تا 72 ساعت اول بعد از گذاشتن براکت ها صورت می پذیرد. و به طور ویژه درمانی برای این درد وجود ندارد اما می توان با رعایت نکاتی میزان این درد را کاهش دهیم.

چگونه درد ارتودنسی را تسکین دهیم؟

سعی کنید رژیم غذایی تان را در دوره درمان تغییر دهید. در اینجا به چند نکته اشاره می کنیم که به تسکین درد ارتودنسی کمک کند.

  • از غذاهای سفت و چسبناک مانند تافی ها، آلو، آجیل و چیپس پرهیز کنید. به این دلیل که باعث شکسته شدن براکت ها میشوند.
  • غذاهای سرد و منجمد مانند بستنی، با سرد و بیحس کردن دهان شما، درد را کاهش میدهند. و همچنین در مقابل غذاها و نوشیدنی های گرم مانند چای و قهوه باعث گرم شدن و واکنش براکت ها شده و درد را افزایش می دهند.
  • در حد امکان از غذاهای نرم مانند سوپ و آش و یا پوره سیب زمینی استفاده کنید. به این دلیل که جویدن غذاهای سفت باعث افزایش فشار بر براکت ها شده و درد را افزایش می دهند.
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی های اسیدی خودداری کنید چون باعث حساس شدن زخمای داخل دندان شده و درد ارتودنسی را تشدید می کند.

علاوه بر نکاتی که در رابطه با رژیم غذایی متذکر شدیم. شما میتوانید از روش های دیگری نیز برای کم کردن درد ارتودنسی استفاده کنید.

  • استفاده از مسکن ها مانند بروفن و استامینوفن
  • شستشوی دهان با آب نمک
  • استفاده از موم ارتودنسی
  • استفاده از مسواک نرم

در نهایت اگر درد شما غیر قابل تحمل و ادامه دار بود حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger آیا ارتودنسی درد دارد؟ چگونه درد ارتودنسی را کاهش دهیم؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 31 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر