مقالات

تحریم درمان ارتودنسی

تحریم درمان ارتودنسیچرا باید درمانهای ارتودنسی را تحریم کنیم؟
ما درمان ارتودنسی انجام نمی دهیم چون....
معتقدیم ارتودنسی شامل درمانهایی غیر ضروری، لوکس و تشریفاتی است. هرآنچه خداوند متعال آفریده درنهایت کمال می باشد و دستکاری در امر خلقت علاوه بر اینکه متناسب و طبیعی نیست، نتایج این دخالت را ناپایدار و گذرا می دانیم.
نکته:
ما متخصصین ارتودنسی نیز به کمال خلقت توسط یزدان پاک ایمان داریم ولی باید به این نکته اشاره شود که بسیاری از نامرتبی های دندانی ناشی از کوتاهی ما و عدم رعایت توصیه های بهداشتی در سنین کودکی و ازدست دادن دندانهای شیری است.
ما درمان ارتودنسی انجام نمی دهیم چون....
متخصصین و دندانپزشکانی که ارتودنسی انجام می دهند از تب تند زیباسازی تصنعی که در جامعه فراگیر شده سو استفاده می کنند. ایشان با دریافت هزینه های هنگفت، اقدام به انجام درمانهایی با زحمت فیزیکی اندک و درآمد انبوه می نمایند.
نکته:
هزینه ی درمان ارتودنسی با در نظر گرفتن مدت زمان درمان و پرداخت اقساطی نسبت به بسیاری از درمانهای زیبایی زیاد محسوب نمی شود و البته باید به این نکته توجه کرد که دید ارتودنسی که در یک متخصص ارتودنسی پس از سالها تحصیل و تجربه حاصل می شود در طراحی درمان برای لبخند بیماران تجلی می یابد و نه در فعالیت فیزیکی فرد متخصص.
ما درمان ارتودنسی انجام نمی دهیم چون....
بر این باوریم که درمانهای ارتودنسی برای آقایان  درمانی زنانه و به دور از ابهت مردانه است و چهره ی مردانه باید با نامرتبی و خشونت دوست داشتنی آغشته باشد. درضمن بسیاری از آقایان و همچنین برخی خانمها شرایط شغلی خود را با انجام درمانهای ارتودنسی نامتناسب می دانند.
نکته:
امروزه حتی ستاره های دنیای هنر و ورزش و همچنین شخصیتهای فیلمهای سینمایی و کارتونی نیز دارای دستگاههای ارتودنسی می باشند و این خود نشان دهنده ی این موضوع است که دید جامعه نسبت به افرادی که درمان ارتودنسی انجام می دهند تغییر کرده است.
البته افرادی که اعتماد به نفس کمی دارند هنوز از ظاهر شدن در جامعه با دستگاههای ارتودنسی هراس دارند.
نکته ی آخر:
ما متخصصین ارتودنسی زمانی که صحنه های زیر را در سوابق کاری خود مرور می کنیم به تخصص و هنر ارتودنسی به عنوان قدیمی ترین تخصص دندانپزشکی افتخار می کنیم و احساس خشنودی سراسر محیط کار را فرا می گیرد:
وقتی لبخند رضایت یک جوان را در انتهای درمان می بینیم که با نگاهی ناباورانه به تصاویر قبل از درمان خود خیره شده  است.
هنگامی که بیمار ارتودنسی  پس از اصلاح نامرتبی دندانها خبر ازدواج و یا ارتقای شغلی – تحصیلی  را به ما می دهد.
زمانی که نوجوانی پس از سالها، با رعایت توصیه های لازم نتایج ارتودنسی خود را همچنان خوب و باثبات حفظ کرده و از ما قدردانی معصومانه ای می کند.
 
بسیاری از مخالفین ارتودنسی با ذکر نمونه هایی از آشنایان که درمان ارتودنسی نازیبایی را پشت سر گذاشته اند سعی در بیهوده جلوه دادن این درمانها می کنند. بسیاری از این افراد تلاش می کنند از این طریق در برابر انتقادات اطرافیان نسبت به دندانها و فک خود، عدم پیگیری درمان ارتودنسی خود را توجیه کنند.

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر