بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (735 کلمه)

چانه زیبا و ارتودنسی- دکتر مرتضی عشاق

چانه زیبا و ارتودنسی چانه زیبا و ارتودنسی

  ارتودنسی از جمله روش‌هایی است که برای درمان دائمی ناهنجاری‌های فک و دندان‌ها استفاده می‌شود. پزشک متخصص می‌تواند به کمک این روش به مرتب سازی دندان‌ها و درمان فک عقب مانده یا جلو زده اقدام کند. نتیجه‌ی این کار می‌تواند ایجاد زیبایی، هماهنگی و تناسب میان اعضای صورت باشد. در ادامه به بررسی رابطه چانه زیبا و ارتودنسی می‌پردازیم.

بررسی رابطه‌ی چانه زیبا و ارتودنسی

حتماً تا به حال به رابطه چانه زیبا و ارتودنسی پی برده‌اید. همان طور که می‌دانید ارتودنسی یک روش درمانی برای بهبود ناهنجاری‌های فک و دندان‌ها است. در این روش می‌توان با رفع به هم ریختگی و نامرتبی دندان‌ها لبخندی زیبا را برای مراجعه کننده به ارمغان آورد. از طرف دیگر در افرادی که دارای ناهنجاری‌هایی در قسمت فک‌ها هستند مثل چانه جلو زده یا فک عقب مانده، به کمک ارتودنسی می‌توان به چانه‌ای زیبا دست پیدا کرد.

در بررسی رابطه چانه زیبا و ارتودنسی می‌توان گفت که ارتودنسی از جمله روش‌های درمانی است که در ایجاد چهره و لبخندی زیبا بسیار تأثیر دارد. ارتودنسی می‌تواند علاوه بر مرتب کردن دندان‌ها، با ایجاد جابجایی در فک‌ها، سبب تغییر در فاصله‌ی بین چانه و بینی و همچنین تغییر شکل و فرم لب‌ها شود؛ بنابراین در زیبایی ظاهری صورت و دهان بسیار تأثیر گذار است.

ارتودنسی یک درمان دائمی یا موقتی است؟

تا اینجا به رابطه‌ی چانه زیبا و ارتودنسی پی بردید. حال اگر کمی در تبلیغات مربوط به زیبایی جست و جو کنید، به روش‌هایی برخورد می‌کنید که گفته می‌شود می‌تواند بدون ارتودنسی سبب زیبایی در قسمت چانه و فک و صورت شما شود. از جمله این روش‌ها می‌توان به تزریق ژل و تزریق فیلر به قسمت فک‌ها و چانه اشاره کرد. درست است که این روش‌ها می‌توانند به زیباتر دیده شدن چهره‌ی شما و رفع نواقص موجود در صورتتان کمک کند اما لازم به ذکر است که این روش‌ها موقتی هستند و پس از مدتی مجبور به تکرار تزریق هستید. علاوه بر این عوارض بسیاری به دنبال استفاده از این روش‌ها مثل عفونت و عوارض ناشی از استفاده‌ی مواد نامرغوب را تجربه خواهید کرد.

چانه زیبا و ارتودنسی رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند. این روش یک روش دائمی و بدون بازگشت برای درمان ناهنجاری‌های فک و چانه است؛ بنابراین اگر از زیبایی صورت خود در قسمت فک‌ها و چانه ناراضی هستید قبل از هر چیز بهتر است به پزشک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. متخصص ارتودنسی با بررسی دقیق دندان‌ها و فک شما می‌تواند بهترین روش را برای درمان انتخاب و به شما توصیه کند.

ارتودنسی تنها راه برای داشتن چانه زیبا

در ادامه‌ی رابطه‌ی بین چانه زیبا و ارتودنسی مواردی هستند که با تزریق ژل و فیلر هم نمی‌توان آن‌ها را به صورت موقت درمان کرد و جز با ارتودنسی قابل درمان نیستند. از جمله مشکلات و ناهنجاری‌های فک و دهان می‌توان به آندر بایت، مال اکلوژن کلاس سه یا پروگناتیسم فک پایین و اپن بایت اشاره کرد. این دو ناهنجاری می‌تواند ظاهر فک را نا متناسب نشان دهد و از زیبایی چهره بکاهد.

در آندر بایت چانه‌ی فرد جلوتر از بقیه‌ی اعضای صورت و دندان‌های فک بالا قرار دارد. این ناهنجاری سبب بزرگ‌تر دیده شدن قسمت چانه فرد مبتلا می‌شود. در این میان پزشک متخصص با استفاده از ارتودنسی فک پایین را به عقب می‌کشد تا چهره‌ی فرد زیباتر به نظر برسد.

در ناهنجاری اپن بایت، دندان‌های فک بالا و پایین به یکدیگر نمی‌رسند و بین دندان‌های ردیف بالا و پایین به صورت یک فضای خالی باز می‌ماند. در این حالت هم بزرگی چانه بر زیبایی چهره فرد اثر می‌گذارد. پزشک متخصص به کمک ارتودنسی می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

زمان مراجعه به ارتودنتیست 

بعد از دانستن اهمیت چانه زیبا و ارتودنسی بهتر است به اهمیت زمان هم در انجام یک ارتودنسی موفق توجه کنید. ارتودنسی نمی‌تواند اعضای صورت را تغییر دهد اما می‌تواند با حرکت دادن فک‌ها و دندان‌ها بین آنها تناسب ایجاد کند. در درمان ناهنجاری‌های فک و دهان، زمان مراجعه به پزشک متخصص بسیار مهم است. بسیاری از این بد فرمی‌ها و ناهنجاری‌ها قبل از رسیدن به سن بلوغ قابل درمان هستند. تنها در ناهنجاری‌های وراثتی که اندازه و فرم چانه بسیار کوچک یا بزرگ است این روش پاسخ نمی‌دهد و باید از ژنیوپلاستی برای بازسازی چانه استفاده کرد.

در این مقاله سعی شده است به طور کامل به بیان رابطه بین چانه زیبا و ارتودنسی پرداخته شود. امید است با مطالعه و افزایش آگاهی خود در این زمینه روند درمان با ارتودنسی را با خیال آسوده سپری کنید.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger بررسی رابطه‌ی چانه زیبا و ارتودنسی - چانه زیبا و ارتودنسی - دکتر مرتضی عشاق
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 07 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر