بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (722 کلمه)

نقش ایمپلنت در ارتودنسی – متخصص ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

نقش ایمپلنت در ارتودنسی – متخصص ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق نقش ایمپلنت در ارتودنسی – متخصص ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

تصادف، برخی سوانح، و نقص های مادرزادی مانند شکاف کام عمده ترین دلایل عدم وجود دندان ها در فک هستند. برای جبران این عارضه، باید از روش ایمپلنت در ارتودنسی استفاده کرد. به دلیل عدم جابجایی دندان ایمپلنت شده، بهتر است پس از ارتودنسی از ایمپلنت استفاده کرد. به دلیل اهمیت نقش ایمپلنت در ارتودنسی – متخصص ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق از این شیوه برای اصلاح ناهنجاری های دندانی بهره می گیرد. 

بعد از ایمپلنت می توان ارتودنسی کرد؟

در برخی بیماران، ناهنجاری های دندان به گونه ای است که برای اصلاح فرم فک و دندان ها با استفاده از ارتودنسی ناچار به خروج برخی از دندان ها می شویم. در چنین موارد امکان پرکردن فضای خالی ایجاده شده با استفاده از ارتودنسی میسر نیست. در چنین مواردی، نقش ایمپلنت در ارتودنسی برجسته و پررنگ تر می شود. البته در این موارد، ابتدا فرم، فاصله و حالت دندان ها با استفاده از ارتودنسی کاملا اصلاح شده سپس فضای خالی با استفاده از ایمپلنت پر خواهد شد. به دلیل اهمیت نقش ایمپلنت در ارتودنسی متخصص ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق برای اصلاح بهتر ناهنجاری های فک و دندان از این روش به بهترین صورت بهره می گیرد.  

کاندید های مناسب ایمپلنت در ارتودنسی

در برخی افراد به صورت طبیعی یا به دلیل برخی نقص های مادرزادی، چند دندان در فک وجود ندارد. بیماری شکاف کام که در عامه مردم با نام لب شکری شناخته می شود، از همین بیماری ها است. ارتودنتیست می تواند پس از اصلاح دندان ها، فضای خالی را با استفاده از ایمپلنت پر کند. افرادی که به دلیل تصادف و یا ضربه های ناگهانی نیز چند دندان خود را از دست می دهند می توانند در مرحله اصلاح از روش ایمپلنت استفاده کنند. در برخی از افراد نیز فضای داخلی دهان و فک آنقدر کوچک است که سبب می شود دندان ها روی هم قرار بگیرند. در مواردی برای اصلاح این ناهنجاری ناچار به حذف و خروج برخی دندان ها خواهیم بود. اگر حذف این دندان ها منجر به ایجاد فضای خالی در فک شود، در این دسته از افراد نیز پس از انجام ارتودنسی با استفاده از ایمپلنت و کاشت دندان فضای خالی پر خواهد شد.  

مزایای استفاده از ایمپلنت در ارتودنسی

در قسمت قبل اشاره کردیم برای افرادی که بنا به هر دلیل دندان ها از بین رفته و حذف شده اند باید از روش ایمپلنت استفاده کرد.مزایای استفاده از این روش در اصلاح ناهنجاری های دندانی عبارت است از:

  • افزایش دوام دندان
  • زیبایی و سازگاری بهتر دندان با فک و صورت
  • عدم بروز مشکل پس از اتمام درمان ارتودنسی
  • افزایش کیفیت بهداشت دهان و دندان
  • عدم جا به جایی دندان های ایمپلنت شده، در نتیجه هیچ نوع آسیبی به دندان های مجاور وارد نخواهد شد.

معایب استفاده از ایمپلنت در ارتودنسی

علیرغم اینکه روش ایمپلنت روشی غیر قابل بازگشت است، اما دندان های مصنوعی به هیچ عنوان نمی توانند جایگزین مناسبی برای دندان های طبیعی باشند. با این حال، در مواردی که در اثر حوادث یا عدم رعایت بهداشت دهان و یا ناهنجاری های مادرزادی، دندان های حذف شده در فک وجود داشته باشد، برای حفاظت بیشتر از لثه ها ناچار به استفاده از دندان های مصنوعی و روش ایمپلنت خواهیم بود. معایب روش ایمپلنت عبارتند از:

  • هزینه بسیار بالا
  • تغییر رنگ ایمپلنت ها و نیاز به تعویض
  • تحلیل لثه و نمایان شدن ریشه ایمپلنت در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از کاشت دندان
  • عدم دستیابی به نتیجه مطلوب در بیماران مبتلا به دیابت یا نقص سیستم ایمنی بدن
بروز مشکلات متعدد در اثر کاشت ایمپلنت های نامرغوب و شکستن آنها

زمان بندی استفاده از ایمپلنت و ارتودنسی 

اگر ارتودنتیست تشخیص دهد که برای اصلاح ناهنجاری دندانی باید از روش ترکیبی ایمپلنت و ارتودنسی استفاده شود، باید زمان بندی مناسبی برای اجرای هر کدام از این روش ها تعین کند. در اغلب موارد توصیه می شد، ایمپلنت بعد از ارتودنسی انجام شود. زیرا، عدم قابلیت های جابجایی دندان های کاشته شده سبب می شود که نتوانیم هیچ نوع تغییری در آنها اعمال کنیم. البته، اگر فردی در دندان های عقب از ایمپلنت استفاده کرده باشد، و ناهنجاری در دندان های جلویی فرد وجود داشته باشد، می تواند از روش ارتودنسی استفاده کرد. از این رو، بهتر است متخصص با بررسی دندان و ناهنجاری های آن زمان بندی مناسبی برای اجرای ایمپلنت و ارتودنسی مشخص کند.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger  بعد از ایمپلنت می توان ارتودنسی کرد؟ - متخصص ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 31 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر