بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (720 کلمه)

مسافرت در طول درمان ارتودنسی - متخصص ارتودنسی دکتر عشاق

مسافرت در طول درمان ارتودنسی - متخصص ارتودنسی دکتر عشاق مسافرت در طول درمان ارتودنسی - متخصص ارتودنسی دکتر عشاق

یکی از چالش ها در فرایند درمان با ارتودنسی، سفر است. برای مسافرت در طول درمان ارتودنسی، چکاپ قبل از سفر و انجام مراقبت در حین سفر ضروری است. استفاده از نخ دندان و دهانشویه برای پیشگیری از التهاب دهان اهمیت بالایی دارد. در صورت وارد شدن هر نوع آسیب به سیم یا براکت بهتر است از موم استفاده کرده و در اولین فرصت با پزشک خود مشورت کنید. 

  مسافرت حین درمان ارتودنس

مراقبت از دندان های پس از درمان با ارتودنسی بسیار ضروری است. همین امر سبب شده برخی افراد در مورد انجام سفر با دندان ارتودنسی دغدغه و نگرانی داشته باشند. چالش برانگیز بودن مراقبت از ارتودنسی در سفر، سبب شده رعایت برخی نکات قبل و حین سفر اهمیت فراوانی پیدا کند. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستند که در مورد مسافرت در طول درمان ارتودنسی نگران هستید بهتر است در این مقاله با ما همراه باشید. فراگیر مهمترین نکات برای مراقبت از ارتودنسی می تواند راه حل اصلی مشکل شما باشد.  

مراقبت های ارتودنسی پیش از سفر 

اگر جزو افرادی هستید که تحت درمان با ارتودنسی قرار گرفته است، بهتر از قبل از انجام هر نوع سفر ( کوتاه یا بلند مدت) به متخصص معالج خود مراجعه کرده و با او مشورت کنید. در این جلسه علاوه بر چاپ دندان ها، باید از محکم بودن بریس ها نیز اطمینان حاصل شود. در مرحله بعد، متخصص باید نکات و مراقبت های ضروری حین سفر را به شما گوشزد کند.  

نکات مراقبت در سفر در طول درمان با ارتودنسی 

باید بعد از هر وعده غذایی حتما دندان های خود را مسواک کنید. اگر از وسایل نقلیه عمومی مانند قطار یا هواپیما استفاده می کنید که می توانید با استفاده از سرویس بهداشتی به راحتی مسواک زدن را انجام دهید. اما اگر سفر را با اتوبوس انجام می دهید بهتر است در رستوران ها یبین راهی و به محض توقف، پس از صرف ناهار یا شام یا هر وعده غذایی دندان ها را مسواک کنید. روزانه حداقل یک بار از نخ دندان ارتودنتیک استفاده کنید. هرگز و تحت هیچ شرایطی از نوشیدنی های مضر در طول سفر و به اصرار دوستان استفاده نکنید. به یاد داشته باشید برای پیشگیری از درد دندان و جابجایی بریس ها از مصرف غذاهای ترد، سفت و حتی جویدن آدامس اجتناب کنید.  

وسایل ضروری برای سفر در طول درمان با ارتودنسی 

همانگونه که برخی اقلام آرایشی و بهداشتی و همچنین پوشاک از ملزومات معمولی سفر هستند، در افرادی که روش درمان با ارتودنسی را انتخاب کرده اند همراه داشتن برخی وسایل از ضروریات اصلی سفر به شمار می آید. این موارد عبارتند از: 

  • مسواک معمولی و بین دندانی
  • مسواک مسافرتی
  • دهانشویه فاقد کلر هگزیدین
  • خمیردندان و نخ دندان ارتودنتیک
  • موم و کش ارتودنسی
  • ابزاری برای سفت کردن سیم ها

برای کاهش التهاب دهان در حین سفر چه باید کرد؟

همانطور که در وسایل ضروری برای سفر اشاره کردیم، می توانید برای کاهش التهاب احتمالی دهان، از دهانشویه فاقد کلرهگزیدین استفاده کنید. اما اگر به این دهانشویه دسترسی ندارید می توانید با استفاده از آب نمک دهان خود را استریل کنید. به دلیل اینکه کارایی آب نمک در کاهش التهاب از دهانشویه کمتر است، بهتر است در اولین فرصت حتما دهانشویه فاقد کلر تهیه و استفاده کنید.

آیا مراجعه به متخصص ارتودنسی در حین سفر ضروری است؟

اگر شما قبل از انجام سفر به پزشک خود مراجعه کرده و نسبت به چکاپ دندان ها و بریس ها اقدام کرده اید، در سفر نیازی به مراجعه حضوری به متخصص نیست. اما در مواقعی که با مشکلات مختلف مواجه می شویم، بهتر از قبل از هر کاری حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

مدیریت شرایط بحرانی در سفر

  • اگر به تازگی بریس ها نصب شده اند، ممکن است دندان های شما بسیار حساس شده باشند. در نتیجه بهتر است نوشیدنی های سرد را به آرامی بنوشید. از غذاهای نرم مانند سوپ استفاده کنید.
  • اگر براکت های شل یا شکسته شد، ابتدا ناحیه مورد نظر را خشک کرده سپس از قطعه ای موم ارتودنسی در آن نقطه استفاده کنید.
  • در صورت اینکه سیم ها شکسته شده باشند باید با استفاده از یک وسیله مانند مدد یا حتی پشت قاشق، سیم ها را خم کنید. می توانید قطعه ای موم نیز پس از خشک کردن ناحیه مورد نظر بر روی سیم قرار دهید.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger بهداشت ارتودنسی در طول سفر - متخصص ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر