بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (718 کلمه)

رژیم غذایی در ارتودنسی – متخصص ارتودنسی دکتر عشاق

رژیم غذایی در ارتودنسی – متخصص ارتودنسی دکتر عشاق رژیم غذایی در ارتودنسی – متخصص ارتودنسی دکتر عشاق

نوع مواد غذایی و نحوه مصرف آنها بعد از ارتودنسی یکی از مراحل اساسی در دستیابی به نتیجه مطلوب است. رژیم غذایی در ارتودنسی حاوی سبزیجات، میوه ها، گوشت، ماهی، انواع سوپ ها، شیر و مواد نرم است. مصرف موادی مانند شکلات، آدامس، پاپ کورن و پفک کاملا ممنوع است. به دلیل اهمیت رژیم غذایی در ارتودنسی – متخصص ارتودنسی دکتر عشاق، دستورالعمل ویژه ای برای این دوران ارائه داده است. 

تغذیه مناسب در ارتودنسی 

پس از قرار دادن براکت های ارتودنسی بر روی دندان یا حتی پس از تنظیم مجدد آنها توسط متخصص، غذا خوردن کمی دشوار خواهد بود. اما این درد فقط تا چند روز پس از نصب براکت وجود دارد. با این حال، رعایت رژیم غذایی در ارتودنسی سبب می شود که هیچ آسیبی برای براکت ها یا سیم ها بوجود نیاید. متخصصین ارتودنسی معمولا برنامه و الگوی خاصی برای رژیم غذایی به بیماران ارائه می دهند. پیروی از این رژیم در افزایش سرعت بهبودی تاثیر مهمی دارد. به دلیل اهمیت رژیم غذایی در ارتودنسی متخصص ارتودنسی دکتر عشاق، الگوی خاص برای نوع مواد مصرفی و نحوه استفاده از آنها پس از انجام ارتودنسی ارائه داده است.  

دستور العمل ضروری در رژیم غذایی در ارتودنسی 

  • پس از قرار دادن سیم ها و فنر ها باید از مصرف مواد کشدار و چسبنده مانند آدامس و انواع شکلات ها پرهیز کنید.
  • دقت کنید که غذاها و میوه ها را به تکه های کوچک تقسیم کرده و آنها را بر روی دندان های عقب قرار داده، سپس میوه و غذا را بجوید.
  • از گاز زدن میوه، ساندویچ، نان تست، بلال و هر چیز دیگری با دندان های جلو جدا خودداری کنید.
  • قبل از خوردن میوه های هسته دار، ابتدا هسته آن را درآورده، سپس آن را به قطعات کوچک تقسیم کرده و با استفاده از دندان های انتهایی آنها را بجوید.
  • مصرف آجیل جات پس از ارتودنسی بلامانع است.البته به یادداشته باشید که باید مغزها را با استفاده از دندان های عقب خود بجوید.
  • از قرار دادن هر جسمي مانند مداد،خودکار یا حتی اسباب بازی در دهان بپرهیزید.
  • از مصرف غذاهای سفت و گرم بپرهیزید.

رژیم غذایی در ارتودنسی حاوی چه نوع موادی است؟

استفاده از غذاهای نرم بهترین گزینه بعد از ارتودنسی هستند. زیرا این امر، احتمال آسیب به براکت ها را کاهش داده و از شدت درد دندان های حساس نیز می کاهد.مصرف سبزیجات البته به صورت بخارپز باید در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود. موادی مانند پنیرهای تازه و نرم، ماست، انواع سوپ ها، گوشت مرغ و بوقلمون کاملا پخته شده، ماهی و غذاهای دریایی فاقد استخوان و تیغ، ماکارونی و نودل، سیب زمین بخاپر یا آب پز، برنج پخته شده و کاملا نرم، تخم مرغ آب پز، لوبیای سبز بخاپز، نان ذرت، پنکیک، پودینگ، انواع پوره ها، موز، ژله، بستنی، کوکی و شیر،عمده ترین موادی هستند که فرد در دوران بعد از ارتودنسی میتوان بدون ترس از بروز حساسیت مصرف کند.  

رژیم غذایی در ارتودنسی باید فاقد چه موادی باشد؟

هر نوع ماده سفتی که سبب افزایش درد یا افزایش احتمال شکستن سیمها و جدا شدن براکت ها شود باید از رژیم غذایی حذف شود. آجیل های دارای پوست، گرانولا، پاپ کورن، نان تست و سفت، شیرینی و شکلات، آدامس، هویج و سیب خام، انواع تافی ها، کارامل بخشی از موادی هستند که باید پس از انجام ارتودنسی از برنامه غذایی حذف شوند.  

مهمترین نکات حین و بعد غذا خوردن بعد از ارتودنسی 

علاوه بر رعایت رژیم غذایی باید با نحوه خوردن مواد غذایی در این دوران نیز آشنا باشید. مهمترین نکات در حین غذا خوردن بعد از ارتودنسی عبارتند از:

  • استفاده از دندان های آسیاب برای غذا خوردن
  • تقسیم غذا یا میوه به قطعات بسیار کوچک
  • به آرامی غذا خوردن
  • نوشیدن مقداری آب همراه با هر لقمه در طول دوره درمان
  • استفاده از مسواک، نخ دندان ارتودنتیک و قرقره آب نمک بعد از هر وعده غذایی

حال با بایدها و نبایدها در مصرف مواد بعد از ارتودنسی آشنا شدید. برای دستیابی به بهترین نتیجه فیزیولوژیک توصیه می کنیم بعد از مراجعه به پزشک از مواد حاوی ویتامینمانند انواع مرکبات استفاده کنید. این امر روند بهبودی را تسریع می کند. از سوی دیگر، توصیه می کنیم برنامه و الگوی غذایی را مطابق دستور متخصص ارتودنتیست انجام دهید. در صورت بروز هر نوع مشکل حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger لیست غذاهای مفید و مضر در ارتودنسی - متخصص ارتودنسی دکترعشاق
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
چهارشنبه, 12 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر