بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (687 کلمه)

ارتودنسی سرامیکی بهتر است یا فلزی؟

Ceramic-or-metal-orthodontics-is-better ارتودنسی سرامیکی بهتر است یا فلزی؟

ارتودنسی سرامیکی ظاهر زیباتری دارد و رنگ آن مشابه با دندان است اما ظریف تر بوده و احتمال شکست آن بیشتر است. ارتودنسی فلزی محکم تر بوده و سرعت بیشتری برای ترازبندی دندان دارد. تمیز کردن ارتودنسی سرامیکی به نسبت فلزی دشوارتر است و می بایست دقت بیشتری در این زمینه صورت بگیرد ارتودنسی فلزی قیمت ارزان تری نسبت به نوع سرامیکی دارد.

بسیاری از کسانی که قصد انجام ارتودنسی دارند، بین ارتودنسی سرامیکی و فلزی مردد هستند. در این زمینه بهتر است تفاوت این دو ارتودنسی را بررسی کنیم و در نظر داشته باشیم که کدام یک از روش ها در چه شرایطی برای شخص بهتر خواهد بود. 

اگر شرایط زیر را دارید ارتودنسی فلزی برای شما بهتر است! 

در صورتی که ورزش های سخت انجام می دهید یا فعالیت حرفه‌ای دارید استفاده از ارتودنسی سرامیکی برای شما مناسب نخواهد بود. ارتودنسی سرامیکی معمولاً بسیار ظریف بوده و جنس شکننده ای دارد بنابراین وارد شدن هر نوع ضربه به آن باعث شکستن و کاهش عمر آن می شود.

ارتودنسی سرامیکی برای کودکانی که بهداشت را رعایت نمی کنند و یا بسیار بازیگوش و پر تحرک هستند انتخاب خوبی نخواهد بود و براکت های فلزی گزینه بهتری هستند. معمولاً ارتودنسی های سرامیکی تغییر رنگ می‌دهند و این موضوع سبب می شود که ظاهر کار نازیبا شود. کودکان در سنین کم بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند.

در صورتی که دندان های دائمی به طور کامل در نیامده باشد استفاده از ارتودنسی فلزی بهتر است چون ارتودنسی سرامیکی بر اثر رویش دندان جدید، دچار فشار زیاد می‌شود و شکسته خواهد شد.

اگر بودجه شما برای ارتودنسی کم است پیشنهاد ما ارتودنسی فلزی به شما خواهد بود چون قیمت ارتودنسی سرامیکی نسبتاً گران تر است و هزینه‌های بیشتری در بر دارد و یک نکته مهم که باید به آن توجه کنید این که بافت لثه و دهان برخی از افراد به ارتودنسی سرامیکی حساس است و سبب التهاب لثه می‌شود.

در صورتی که جنس براکت های سرامیکی نامرغوب باشد، سبب ایجاد لکه روی دندان شده و این موضوع شکل نازیبایی به دندان می دهد و سبب پوسیدگی می شود.

افراد کاندید ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی در واقع براکت های سرامیکی مشابه با رنگ‌دندان بوده، از این رو بهترین گزینه برای بزرگسالان محسوب می شود. شاید یکی از مهمترین دلایلی که بزرگسالان را به انجام ارتودنسی تشویق می‌کند جنس سرامیک و رنگ مشابه با دندان باشد.

اگر بخواهیم از نظر زیبایی بین ارتودنسی فلزی و سرامیکی مقایسه داشته باشیم قطعاً براکت های سرامیکی زیبایی بیشتری دارند و به شکل کاملاً جدید و با تکنولوژی روز دنیا طراحی شده اند این مورد برای کسانی که مشغول به کار در محیط‌های عمومی هستند یک امتیاز مهم محسوب می‌شود و سبب اعتماد به نفس بیشتر خواهد شد.

از نظر تراز بندی دندان هر دو روش ارتودنسی یک هدف را دنبال می‌کنند اما این طور به نظر می‌رسد که ارتودنسی فلزی می‌تواند ترازبندی دندان را سریع‌تر انجام دهد در جدیدترین تکنیکهای دندانپزشکی براکت های سرامیکی هم سرعت بهتری نسبت به قبل پیدا کرده‌اند.

تفاوت ارتودنسی سرامیکی و فلزی در یک نگاه

اگر از دسته افرادی هستید که فکر می کنید در طول روز فعالیت زیادی دارید و فشار کاری شما زیاد است قطعاً ارتودنسی فلزی انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. اما اگر در محیطی کار می کنید که می‌بایست ظاهر خود را زیبا نگه دارید ارتودنسی سرامیکی با طراحی مشابه با رنگ دندان به اعتماد به نفس بیشتر شما کمک می‌کند اما احتمال شکست براکت های سرامیکی نیز بیشتر خواهد بود.

در یک بررسی کلی مشخص شده است که ارتودنسی فلزی برای کودکان و نوجوانان ۱۰۰% انتخاب بهتری است اما ارتودنسی های سرامیکی برای رده بزرگسالان با توجه به شرایط کاری و محیطی انتخاب معقولانه تری خواهد بود. دقت نمایید که نگهداری از ارتودنسی های سرامیکی به نسبت دشوارتر بوده و باید زمان و حوصله بیشتری برای نظافت آن در نظر گرفت.

نتیجه گیری

شاید نتوان به طور حتم گفت که کدام یک از روشهای ارتودنسی بهتر است اما این طور که شواهد نشان می‌دهد هر دو روش می تواند نتیجه دلخواه را برای بیمار فراهم سازد کافیست شرایط را بسنجید و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger ارتودنسی سرامیکی بهتر است یا فلزی؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 30 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر