بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (690 کلمه)

ارتودنسی جراحی یا درمان ارتوگناتیک چیست؟

20220417-115657 ارتودنسی جراحی یا درمان ارتوگناتیک چیست؟

ارتودنسی جراحی یا درمان ارتوگناتیک در واقع روشی برای رفع مشکلات ساختاری فک و صورت می باشد که توسط دندانپزشک مربوطه تشخیص داده می شود. افرادی که بین فک بالا و پایین آنها هماهنگی وجود ندارد نیاز به ارتودنسی جراحی یا درمان ارتوگناتیک دارند. در واقع با این روش فک ها در حالت مناسب خود قرار میگیرند و بسیاری از مشکلاتی که به این دلیل برای سلامتی و زیبایی به وجود می آید با این روش اصلاح می گردند.  

ارتودنسی جراحی یا درمان ارتوگناتیک  

برخی افراد مشکلات اسکلتی در دندان های خود دارند که این مشکلات را با ارتودنسی نمی توانند رفع کنند. زیرا در ارتودنسی فقط دندان ها حرکت میکنند و اسکلت دهان تغییری نمی کند. در این صورت جراح دهان با همکاری متخصص ارتودنسی مشکلات اسکلتی زیادی که در قسمت فک وجود دارد را رفع کرده و از این روش به بهترین نتیجه می رسند. این جراحی با استفاده از تغییر جایگاه آرواره، فک و یا هر دو آنها برای رسیدن به بهترین ارتفاع، عرض و جایگاه مناسب برای این استخوان ها صورت میگیرد.

چه زمانی به ارتودنسی جراحی نیاز است؟ 

در جراحی ارتودنسی یا ارتوگناتیک در واقع ساختار اسکلتی صورت دچار تغییر می شود. قسمت هایی که در این جراحی مورد هدف هستند شامل بخش های فک، آرواره و دنتوآلوئولار می باشند. از این روش می توان جایگاه این قسمت ها را اصلاح کرده و مشکلات ساختاری و ظاهری که در این بخش وجود دارد را رفع کرد.

بیشتر افراد وقتی به متخصص ارتودنسی مراجعه می کنند به دلیل مشکلات ساختاری و اسکلتی به تیم جراحی ارتوگناتیک معرفی می شوند. زیرا زمانی که در قسمت فک ها ناهنجاری هایی وجود داشته باشد ابتدا باید توسط تیم جراحی ارتوگناتیک درمان شود و سپس به درمان ارتودنسی بپردازد.

کاندیدای مناسب برای ارتودنسی جراحی یا درمان ارتوگناتیک

کسانی که بیشترین سود را از این جراحی می برند، افرادی هستند که مشکلات خاصی در زمینه فک ها، شیوه قرار گرفتن دندان ها در کنار یکدیگر و نامتقارن بودن صورت دارند. این مشکلات می توانند باعث بروز اختلالات در صحبت کردن، جویدن، خوابیدن و ... شود. از این رو با معاینه کامل صورت و فک توسط متخصص، می توان تشخیص داد که چه نوع جراحی ارتودنسی برای شما مناسب است. موارد زیر می توانند با درمان جراحی ارتودنسی اصلاح گردند.

  • اپن بایت، عقب رفتگی چانه و جلو بودن فک ها
  • نقص های مادرزادی مانند شکاف لب و کام
  • نامرتب بودن دندان ها
  • مشکلات تنفسی در خواب
  • مشکلاتی نظیر بلع، جویدن و گازگرفتگی غذا
  • درد در قسمت مفصل گیجگاهی و سردرد
  • نامتقارن بودن صورت
  • ورم صورت
  • احساس کشیدگی در ناحیه قرار گرفتن لب ها روی یکدیگر

در ارتودنسی جراحی اولین کار باید مشاوره با دندانپزشک متخصص باشد. گروه مربوطه شامل دندانپزشک، متخصص ارتودنسی و همچنین جراح دهان می باشد. در این زمینه متخصص ها از تصویربرداری های مختلفی بهره می برند تا برنامه خود را مرحله به مرحله پیش ببرند.

آیا جراحی ارتودنسی عوارض دارد؟

بطور کلی جراحی ارتودنسی یک روش مطمئن است. این اطمینان زمانی حاصل می شود که جراحی توسط دندانپزشک متخصص و حرفه ای صورت بگیرد. البته که هر جراحی شامل عوارض هایی هرچند کم می باشد. در صورتی که دندانپزشک شما در این زمینه حرفه ای نباشد، ممکن است عوارضی همچون آسیب رساندن به اعصاب صورت را در بر داشته باشد. البته که امکان وقوع این عارضه نادر است!  

دوره نقاهت ارتودنسی جراحی 

در این جراحی بهبودی نسبی بعد از حدود 4 هفته حاصل می گردد. اما بهبودی کامل حدودا 8 هفته زمان می برد. مرتب شدن دندان ها هم توسط متخصص ارتودنسی صورت میگیرد. براکت های ارتودنسی در زمان متوسط بین 1 الی 2 سال باید روی دندان ها بمانند. البته که این زمان کاملا بستگی به شرایط شما و نظر دندانپزشک دارد. جراحی ارتودنسی بعد از یک سال که از درمان ارتودنسی گذشت صورت میگیرد.  

هزینه جراحی ارتودنسی

هزینه جراحی ارتوگناتیک در صورتی که به صورت آزاد باشد می تواند زیاد باشد. مواردی همچون شدت و مشکلات فک و همچنین نوع جراحی که جراح برای شما در نظر میگیرد می تواند روی هزینه جراحی تاثیرگذار باشد. البته که هزینه ارتودنسی کاملا جدا می باشد.  

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger ارتودنسی جراحی یا درمان ارتوگناتیک چیست؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر