بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (693 کلمه)

همه چیز درباره ارتودنسی یا درمان ارتودنتیکس

Orthodontics-or-orthodontic-treatment همه چیز درباره ارتودنسی یا درمان ارتودنتیکس

ارتودنسی یکی از روش های درمانی دندان ها و فک ها می باشد. افراد با استفاده از روش های مختلف ارتودنسی می توانند به فک ها و دندان های خود نظم ببخشند و ظاهر خود را زیباتر کنند. به همین دلیل ما در این مقاله قصد داریم به بررسی این روش درمانی بپردازیم.

امروزه خیلی از افراد به زیبایی اعضای صورتشان توجه می کنند. یکی از روش هایی که می تواند سبب زیبا شدن و آراستگی چهره افراد شود، برطرف کردن عیوب دندان ها و فک ها می باشد. این افراد می توانند با استفاده از روش درمانی ارتودنتیکس و یا ارتودنسی وضعیت فک ها و دندان های خود را بهبود ببخشند. 

درمان ارتودنسی برای چه کسانی استفاده می شود؟ 

این روش درمانی برای افرادی که دارای دندان های کج و نامنظم و یا فک های جلو و عقب هستند به کار می رود.

همچنین افرادی که فاصله بین دندان های آنها زیاد است و یا از فک هایی با دندان های زیاد و متراکم برخوردار هستند، می توانند از روش درمان ارتودنتیکس استفاده کنند.

افراد با استفاده از روش های مختلف ارتودنسی می توانند بسیاری از مشکلات جانبی دهان و دندان های خود را برطرف کنند.

افراد می توانند با رفع مشکلات موجود در فک ها و دندان های خود، به بهداشت دهان و دندان های خود کمک کنند و از پوسیدگی و ریزش زود هنگام دندان ها جلوگیری کنند.

افراد با برطرف کردن این مشکلات می توانند به خوبی اقدام به جویدن غذا کنند و از ایجاد مشکلات گوارشی در خود جلوگیری کنند.

قابل ذکر است که استفاده از این روش درمانی برای تمامی افراد با هر سن و سال و هر وضعیتی امکان پذیر است.

اما افراد بهتر است هر چه زودتر و از سنین کودکی مانند هفت سال، اقدام به برطرف کردن مشکلات موجود در دندان ها و فک های خود کنند. زیرا هر چه افراد بزرگتر شوند، ناهنجاری های موجود در دهان آنها نیز بیشتر می شود. 

روش های مختلف ارتودنسی 

تشخیص وجود عیب و ایراد در دندان ها و فک ها و استفاده از یک روش درمانی مناسب کار هر شخصی نیست و افراد باید به یک ارتودنتیست ماهر مراجعه کنند.

ارتودنتیست ها با توجه به نوع مشکل، سن بیمار و وخامت وضعیت او بهترین روش درمانی را انتخاب می کنند.

آنها برای برطرف کردن مشکلات فک ها و دندان ها از روش های مختلف ارتودنسی نامرئی، ثابت، متحرک، رنگی، دیمون و لینگوال استفاده می کنند.

در این میان خیلی از افراد به خصوص بزرگسالان از روش ارتودنسی نامرئی استفاده می کنند. در این روش براکت های نامرئی و شفاف بر روی دندان های فک بالا و پایین قرار می گیرند.

در روش ارتودنسی ثابت، تمامی سیم کشی ها به صورت ثابت بر روی دندان ها قرار می گیرند و چسبانده می شوند.

روش ارتودنسی متحرک یکی از بهترین روش های درمانی است. در این روش براکت ها به طور دائم بر روی دندان ها قرار نمی گیرند. افراد می توانند در هر زمان این براکت ها را بردارند و دندان های خود را بشویند.

در روش ارتودنسی رنگی، دندان ها سیم کشی می شوند. این سیم کشی ها توسط رنگ های مختلفی ایجاد می شوند.

یکی از روش های درمانی جدید، روش دیمون است، در این روش یک کش نازک روی دندان ها قرار می گیرد و سبب نظم بخشیدن به وضعیت دندان ها و فک ها می شود.

در روش لینگوال نیز براکت ها به صورت پنهانی در پشت دندان ها قرار می گیرند و قابل مشاهده نیستند. 

 زمان تاثیرگذاری استفاده از روش های ارتودنسی

استفاده از هر روش درمانی، برای یک بیماری نیاز به گذشت مدت زمان خاصی برای بهبودی دارد.

در این میان، مدت زمان تاثیرگذاری روش های درمانی ارتودنسی بر روی بیماران، به نوع روش به کار رفته و نوع ناهنجاری های موجود در دهان بیماران بستگی دارد.

به طور کلی افرادی که هم در فک ها و هم در دندان های خود دچار مشکل هستند، نیاز به 36 ماه زمان برای بهبودی دارند. اما افرادی که فقط در فک ها و یا در دندان های خود دچار مشکل هستند نیاز به 18 ماه زمان برای بهبودی دارند. 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger همه چیز درباره ارتودنسی یا درمان ارتودنتیکس
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
شنبه, 01 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر