بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (651 کلمه)

همه چیز درباره درد فک و درمان ارتودنسی

darde-fak-darman-ortodonsi همه چیز درباره درد فک و درمان ارتودنسی

روش های درمانی ارتودنسی می توانند بسیاری از مشکلات موجود در فک ها و دندان های بیماران را برطرف کنند. یکی از مشکلات موجود در دهان افراد، احساس درد در فک ها می باشد. ما در این مقاله سعی داریم به بررسی ارتباط بین درد فک و درمان ارتودنسی بپردازیم. درد موجود در فک نتیجه اختلالات موجود در آن می باشد. فک برخی از افراد به دلایل مختلفی درد می گیرد. فک این افراد دچار مشکلاتی است که راه های درمانی زیادی برای رفع آن وجود دارد. در این میان درد فک و درمان ارتودنسی می توانند به طرق مختلفی با یکدیگر مرتبط باشند.

فک یکی از اعضای موجود در دهان می باشد. به همین دلیل افراد با احساس کمترین درد در آن، به دندان پزشک ها مراجعه می کنند. 

ارتباط میان درد فک و درمان ارتودنسی 

درد های موجود در فک ها با توجه به نوع آنها و شدتی که دارند، می توانند توسط روش های مختلفی درمان شوند. البته استفاده از برخی از روش ها نیز فقط می توانند میزان درد ها را کاهش می دهند.

همانطور که همه می دانیم یک متخصص ارتودنتیکس سعی می کند، بین دندان های نامرتب نظم برقرار کند، فاصله میان دندان ها را پر کند و توازن بین فک بالا و پایین را برقرار کند.

در این میان یکی از علت های ایجاد درد در فک، همین عدم توازن بین فک ها و ماهیچه های اطراف آنها و همچنین صاف نبودن دندان ها می باشد.

بنابراین افراد وقتی در فک های خود احساس درد می کنند، می توانند به این متخصصان مراجعه کنند تا آنها ضمن معاینات دقیق و استفاده از رادیوگرافی های لازم، دردهای خفیف موجود در فک ها را کاهش دهند و یا آنها را از بین ببرند.

ارتودنتیکس ها دندان ها را صاف می کنند، فک ها را متوازن می کنند و به خوبی می توانند سبب کاهش دردهای موجود در ماهیچه های فک ها شوند.

در ادامه مطلب درد فک و درمان ارتودنسی می توانیم بگوییم که، اغلب ارتودنتیکس ها از افرادی که دچار درد در ناحیه فک ها هستند، می خواهند که غذاهای نرم بخورند. استرس های خود را کم کنند تا دیگر دندان قروچه نکنند و همچنین آدامس نخورند.

در بسیاری از موارد درد های موجود در فک ها در اثر دندان قروچه مداوم افراد و از بین رفتن مینای دندان های آنها می باشد. این افراد هیچ اطلاعی از این موضوع ندارند.

اما متخصصان با استفاده از روش های ارتودنسی ثابت می توانند هم دندان قروچه و هم درد فک این بیماران را درمان کنند.

گفتنی است که برخی از مواقع افراد به منظور رفع مشکلات دندان های خود به این متخصصان مراجعه می کنند، ولی همزمان مشکلاتی مانند درد موجود در فک های خود را نیز برطرف می کنند.

همچنین در برخی از موارد ارتودنتیکس ها محافظ هایی برای دندان های بیماران ایجاد می کنند تا دردهای موجود در فک های آنها کاهش پیدا کنند. 

روش های عمومی برای درمان درد فک 

 از علائم ایجاد درد در فک، می توان به احساس درد در هنگام خوردن غذا، خمیازه کشیدن، باز و بسته کردن دهان و ... اشاره کرد.

همچنین درد موجود در گوش ها، صدا دادن فک، جا به جا شدن فک و ... نیز از دیگر علائم ایجاد اختلالات فکی و گیجگاهی می باشد.

همانطور که گفتیم در موارد خفیف روش های ارتودنسی می توانند این مشکل را برطرف کنند.

اما در موارد حاد درد موجود در این مفصل گیجگاهی باید توسط تمرینات منظم و آهسته فیزیوتراپی، استفاده از لیزر، ترمیم بافت فک ها، استفاده از داروهای خاص و ... درمان شود.

گفتنی است که افراد باید کمی به فک های خود استراحت بدهند، این بیماران باید کمتر حرف بزنند، از خوردن غذاهای سفت خودداری کنند و در هنگام خوردن انواع غذاها آنها را به قطعات خیلی کوچکتر تبدیل کنند تا راحت تر جویده شوند. 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger همه چیز درباره درد فک و درمان ارتودنسی
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
شنبه, 01 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر