مقالات

زیبایی دندان با ارتودنسی

ارتودنسیآیا می دانید گاهی به دلیل تنگی فک انحراف در فک و عدم تقارن صورت ایجاد می‌‌شود؟

در صورتی که درمان ارتودنسی برای مرتب کردن دندانها انجام نشود مشکل پیچیده ای برای سلامتی عمومی‌شما ایجاد نمی‌شود. اما تمیز کردن و تمیز نگه داشتن دندانهای نامرتب بسیار سخت تر می‌باشد و اگر دندانها تمیز نگه داشته نشوند پوسیدگی دندانی، مشکلات لثه شامل تورم و خونریزی لثه و بوی بد دهان ایجاد می‌شود. در ضمن دندانهای نامرتب، وضعیت لبخند، صحبت کردن، بلع و حرکات فک را نیز به شکل بدی تحت تاثیر قرار می‌دهند.


به نظر می‌رسد كه داشتن دندانهای ردیف، مرتب و سالم، لبخندی زیبا و جذاب و جویدن راحت غذا، آنقدر ارزشمند باشد كه دردسرهای ارتودنسی را تحمل نماییم. به طور خلاصه از مزایای ارتودنسی می‌توان به این موارد اشاره کرد: راحتی در مسواك زدن، بهبود وضعیت صحبت كردن و افزایش طول عمر دندانها در دهان.


دستگاههای نامرئی ارتودنسی، دستگاه هایی هستند كه از پشت به دندانها متصل می‌شوند و یا اینكه دستگاههایی هستند كه همرنگ دندان می‌باشند. درمان ارتودنسی با این دستگاهها معمولاً هزینه بیشتری دارد و مدت زمان بیشتری نیز برای درمان نیاز است.
در ضمن، این مطلب كه میزان نامرتبی دندانهای شما چه قدر است نیز در تعیین استفاده از دستگاههای نامرئی مهم است. در مواردی كه نامرتبی دندانها شدید باشد این دستگاههای نامرئی توانایی كافی در اصلاح مشكلات شدید را ندارند و دستگاههای ارتودنسی معمولی (فلزی) در این موارد موثرتر می‌باشند.

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر