بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (708 کلمه)

درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی چگونه انجام می‌شود؟ - دکتر مرتضی عشاق

درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی چگونه انجام می‌شود؟ درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی چگونه انجام می‌شود؟

اصلاح دندان خرگوشی از جمله درمان‌های دندانی است که می‌تواند بر نحوه‌ی غذا خوردن، صحبت کردن و زیبایی چهره فرد مبتلا تأثیر بگذارد. همچنین در مواردی که این ناهنجاری حاد است میزان اعتماد به نفس او را افزایش و بیماری‌های گوارشی ناشی از آن را بهبود دهد. بهترین روش برای اصلاح دندان‌های خرگوشی درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی است. در ادامه به معرفی این روش می‌پردازیم. 

دندان خرگوشی چیست؟ 

قبل از آن که به بحث درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی بپردازیم بهتر است کمی درباره این ناهنجاری بیشتر بدانید. ناهنجاری دندان خرگوشی به دنبال وراثت و عادات بد در دوران کودکی مثل مکیدن انگشت یا پستانک به وجود می‌آید. در این ناهنجاری دندان‌های فک بالایی به سمت جلو نامرتب می‌شوند و گاهی میان دندان‌های فک بالا و پایین فاصله ایجاد می‌شود.

این مشکل موجب کاهش زیبایی چهره، عدم غذا خوردن و گفتار صحیح فرد مبتلا می‌شود و می‌تواند به همین دلیل از اعتماد به نفس او بکاهد؛ بنابراین درمان دندان خرگوشی دارای اهمیت بسیار زیادی است. درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی یکی از روش‌های اصلاح دندان خرگوشی است. همان طور که می‌دانید سه روش مختلف برای درمان این ناهنجاری وجود دارد. این سه روش عبارتند از لمینت دندان‌ها، کامپوزیت دندانی و استفاده از ارتودنسی یا براکت‌های ارتودنسی.

معرفی درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی

انتخاب بهترین روش توسط پزشک متخصص و بر اساس شدت ناهنجاری انجام می‌شود. بهترین روش برای درمان اصولی این ناهنجاری درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی است. اساس این روش بر جابجا کردن دندان‌ها از ریشه به کمک ارتودنسی است؛ بنابراین این روش یک روش اصولی و دائمی بوده و می‌تواند علاوه بر تغییر در ظاهر دندان‌ها با رفع ناهماهنگی فک‌ها منجر به زیبایی چهره‌ی فرد مبتلا شود. لازم به ذکر است اجرای این روش در سنین پایین که جابجایی فک و دندان‌ها آسان‌تر است توصیه می‌شود.

مزایای ارتودنسی در درمان دندان خرگوشی 

درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی نسبت به لمینت و کامپوزیت بسیار بهتر بوده و تنها در موارد خفیف از دو روش دیگر استفاده می‌شود. در این روش مینای دندان‌ها تراشیده نمی‌شود و آسیبی به دندان‌های سالم وارد نمی‌گردد. تنها در صورت نیاز دندان‌های اضافه کشیده خواهد شد. در بیان مزایای درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی علاوه بر این می‌توان به موارد زیر هم اشاره کرد:

1. ایجاد زیبایی ظاهری و اصلاح طرح لبخند

2. افزایش اعتماد به نفس در فرد مبتلا به این ناهنجاری

3. افزایش سطح سلامت و بهداشت دهان و دندان

4. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های لثه

5. افزایش عمر دندان‌ها

6. کاهش خطر ابتلا به مشکلات دندانی

7. بهبود طرز گفتار و تکلم

8. امکان اجرا در سنین مختلف

با توجه به مزایای ذکر شده برای درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی بهتر است به منظور تسریع در روند درمان هر چه زودتر و در سنین کمتر به پزشک متخصص مراجعه کنید. روش ارتودنسی در اصلاح و درمان این ناهنجاری بسیار موفق عمل می‌کند اما هر چه سن مراجعه پایین‌تر باشد زمان دستیابی به نتیجه کوتاه‌تر خواهد بود. زیرا استخوان‌ها فک و ریشه‌های دندان‌ها هنوز در حال رشد هستند و امکان حرکت دادن و جابجایی آن‌ها ساده‌تر است و بیمار در سنین پایین‌تر درد کمتری را با این جابجایی متحمل می‌شود.

انواع ارتودنسی در درمان دندان خرگوشی 

درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی به کمک ارتودنسی‌های ثابت و متحرک انجام می‌شود. هرچه سن مراجعه کننده کمتر باشد امکان استفاده از روش اصلاح با ارتودنسی‌های متحرک بیشتر است زیرا استخوان‌های فک و ریشه‌ی دندان‌ها تغییر پذیری بیشتری دارند. درمان با دستگاه‌های متحرک در این سنین بهترین نتیجه را دارد.

اما هرچه سن مراجعه کننده بالاتر باشد میزان استحکام استخوان‌های فک بیشتر و میزان تغییر پذیری آن‌ها کمتر است بنابراین استفاده از روش‌های متحرک در این سنین توصیه نمی‌شود. درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی در این سنین توسط دستگاه‌های ثابت انجام پذیر است.

میزان حساسیت افراد در سنین بالاتر نسبت به ظاهر ارتودنسی و دیده نشدن آن‌ها بیشتر است. بدین منظور می‌توان از ارتودنسی نامرئی با براکت‌های همرنگ استفاده کرد. در این ارتودنسی براکت‌ها از جنس سرامیک یا پلاستیک و همرنگ با دندان‌ها هستند و روی دندان‌ها چسبانده می‌شوند.

در نهایت انتخاب یک ارتودنتیست با تجربه مهم‌ترین نکته در دریافت نتایج رضایت بخش است. متخصص ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق با تبحر و تخصص بالا آماده ارائه خدمت در این راستا به همه مراجعه کنندگان عزیز است.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger  درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی چگونه انجام می‌شود؟ - دکتر مرتضی عشاق
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 31 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر