بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (669 کلمه)

درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی - متخصص ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

اصلاح دندان‌های خرگوشی اصلاح دندان‌های خرگوشی

دندان خرگوشی از جمله مشکلات دندانی است که می‌تواند بر نحوه‌ی غذا خوردن، صحبت کردن و زیبایی چهره فرد مبتلا تأثیر بگذارد و در مواردی که این ناهنجاری شدید است میزان اعتماد به نفس او را کاهش دهد و سبب بروز بیماری‌های گوارشی شود؛ بنابراین بهترین راه اصلاح دندان‌های خرگوشی است. در ادامه به بیان این موضوع می‌پردازیم. 

دندان خرگوشی چیست؟ 

قبل از آن که به بحث اصلاح دندان‌های خرگوشی بپردازیم بهتر است با این ناهنجاری بیشتر آشنا شوید. دندان خرگوشی یکی از ناهنجاری‌های دندان و فک است که به دلایل مختلفی به وجود می‌آید. در این ناهنجاری دندان‌های بالایی کمی از حالت نرمال بزرگ‌تر هستند و در اثر فشار به سمت جلو بیرون می‌زنند. در موارد حادتر دندان‌های فک پایین در حالت نرمال قرار دارند و فک بالا دچار بیرون زدگی می‌شود و دندان‌ها نامرتب می‌شوند. علاوه بر این مشکل اور بایت یا باز ماندن یک فاصله بین دندان‌های فک بالا و پایین هم در این ناهنجاری به وجود می‌آید.

اهمیت اصلاح دندان‌های خرگوشی 

اصلاح دندان‌های خرگوشی از آنجا مورد اهمیت است که به هم ریختگی دندان‌ها و ناهماهنگی فک‌ها نه تنها بر زیبایی چهره و لبخند فرد مبتلا تأثیر منفی می‌گذارد و اعتماد به نفس او را کاهش می‌دهد، بلکه با توجه به مشکل در غذا خوردن و نوشیدن مایعات می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های گوارشی در این افراد شود. همچنین گاهی این افراد در قسمت فک خود احساس درد می‌کنند. علاوه بر این بر نوع تکلم و گفتار آن‌ها تأثیر دارد.

خوشبختانه امروزه برای رفع این مشکل روش‌های مختلفی برای درمان و اصلاح دندان‌های خرگوشی وجود دارد که توسط پزشک متخصص انجام می‌شود. نکته‌ی قابل توجه این است که به منظور درمان این ناهنجاری باید به موقع به پزشک مراجعه کرد. با اصلاح دندان‌های خرگوشی تغییرات بسیاری در خوردن غذا، تکلم و نوع گفتار و زیبایی ظاهر فرد ایجاد می‌شود و به دنبال آن مشکلات گوارشی و غیره هم رفع می‌گردد.

دلایل خرگوشی شدن دندان‌ها 

تا اینجا با اهمیت اصلاح دندان‌های خرگوشی آشنا شدید. حال بهتر است دلیل به وجود آمدن این ناهنجاری را بررسی کنیم. علاوه بر وراثت که یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد این ناهنجاری است می‌توان به عادت­های نادرست فرد مبتلا در دوران کودکی مثل خوردن پستانک یا مکیدن انگشت‌ها اشاره کرد. همچنین دندان‌های نهفته یا اضافی هم می‌تواند بر جابجایی دندان‌های اصلی تأثیر منفی بگذارد و سبب ناهماهنگی آن‌ها شود. 

روش‌های اصلاح دندان خرگوشی 

برای اصلاح دندان‌های خرگوشی روش‌های مختلف درمانی وجود دارد که این روش‌ها بر اساس شدت ناهنجاری بنا بر تشخیص پزشک متخصص انتخاب و روی بیمار اجرا می‌شود. از متداول‌ترین روش‌ها می‌توان به روش‌های لمینت دندان‌ها، کامپوزیت دندانی و استفاده از ارتودنسی یا براکت‌های ارتودنسی اشاره کرد.

لمینیت از روش‌هایی است که در ناهنجاری‌های خفیف استفاده می‌شود. در این روش هیچ گونه جابجایی روی دندان‌ها انجام نمی‌شود. تنها در مواردی که مشکل دندان خرگوشی خفیف است می‌توان با تراشیدن دندان‌ها و نصب لمینت‌ها نامرتبی دندان‌ها را مخفی کرد.

کامپوزیت دندان راه دیگری برای اصلاح دندان‌های خرگوشی است. این روش هم در جابجایی دندان تأثیر ندارد و تنها در موارد خفیف می‌توان با تراش و کشیدن لایه نازکی از کامپوزیت روی دندان‌ها نامرتبی‌های خفیف را پنهان کرد.

اما بهترین روش برای درمان اصولی این ناهنجاری جابجا کردن دندان‌ها از ریشه به کمک ارتودنسی است. این روش دائمی بوده و می‌تواند علاوه بر زیبایی ظاهر دندان‌ها با رفع ناهماهنگی فک‌ها منجر به زیبایی چهره‌ی فرد مبتلا شود. این کار بهتر است در سنین پایین آغاز شود تا جابجایی فک و دندان‌ها آسان‌تر صورت گیرد.

برای انتخاب بهترین روش بهتر است با دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی مشورت کنید. پزشک متخصص با توجه به سن، میزان و شدت ناهنجاری بهترین گزینه را انتخاب و اجرا می‌کند. پس از انتخاب روش مورد نظر میزان هزینه‌ها قابل تخمین است. محاسبه قیمت و مشاوره با ارسال عکس از جمله خدماتی است که می‌تواند در این راستا به شما کمک کند. تنها کافی است از طریق راه‌های ارتباطی عکس دندان‌های خود را ارسال و پس از بررسی توسط پزشک، مشاوره رایگان و هزینه تخمین زده شده را دریافت کنید.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger درمان دندان خرگوشی با ارتودنسی - متخصص ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر