بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (665 کلمه)

خمیر دندان و دهانشویه ارتودنسی ثابت

Fixed-orthodontic-toothpaste-and-mouthwash خمیر دندان و دهانشویه ارتودنسی ثابت

استفاده از خمیر دندان و دهانشویه ارتودنسی ثابت در طول درمان ارتودنسی بسیار تاثیر گذار است و می تواند درمان را به خوبی پیش ببرد.  زمانی که ارتودنسی ثابت انجام می دهیم، هدف ما برخورداری از دندان هایی زیبا و سالم است. هیچ کس دوست ندارد تا در طول درمان ارتودنسی، دندان هایش دچار پوسیدگی شود. از این رو باید بهداشت دهان و دندان را با استفاده از خمیر دندان و دهانشویه ارتودنسی ثابت رعایت کنیم.

نکات مهم درباره خمیر دندان و دهانشویه ارتودنسی ثابت 

استفاده از خمیر دندان مناسب و همچنین دهانشویه در طول درمان ارتودنسی ثابت، نقشی حیاتی در سلامت دندان های شما دارد. اما در زمینه انتخاب خمیر دندان و دهانشویه، تنوع بالایی وجود دارد و انتخاب کردن ممکن است کمی دشوار باشد. در صورتی که به ترکیبات موجود در آنها دقت داشته باشید، انتخاب های شما محدودتر خواهد شد.

دکتر متخصص ارتودنسی شما، قطعا نمی تواند به صورت متداوم بهداشت دندان های شما را بررسی و کنترل کند. از این رو همکاری و توجه بیشتر شما در این زمینه، در روند درمان شما بسیار تاثیر گذار است. این مورد می تواند یکی از مهم ترین معیارهای رسیدن به بهترین نتیجه در ارتودنسی ثابت باشد.

اهمیت انتخاب بهترین خمیر دندان و دهانشویه

در دهان همه انسان ها، عوامل میکروبی و باکتری های بسیار مختلفی وجود دارد. در صورتی که این عوامل میکروبی کنترل نشوند باعث پوسیدگی دندان و آسیب رساندن به مینای آن خواهند شد. زمانی که مواد غذایی روی دندان ها باقی بماند، باعث می شود تا زودتر دندان ها دچار پوسیدگی شوند. از این رو یکی از بهترین گزینه ها برای جلوگیری از آسیب دیدگی دندان ها، استفاده از خمیر دندان و دهان شویه در زمان ارتودنسی ثابت است.

زمانی که ارتودنسی ثابت انجام می دهید، این براکت ها در دهان شما ثابت هستند و امکان درآوردن آنها موقع غذا خوردن و یا غیره وجود ندارد. از این رو در زمان غذا خوردن مواد غذایی در میان براکت ها می ماند. تنها راهی که نمی گذارد تا دندان های شما دچار پوسیدگی شود، استفاده از خمیر دندان و دهانشویه ارتودنسی ثابت است.

علاوه بر مسواک زدن، در طول روز باید از نخ دندان استفاده کنید تا بین دندان های شما از جرم پاک شود. زیرا با وجود ارتودنسی احتمال پوسیدگی دندان های شما بالاتر می رود و باید این موارد را بیشتر رعایت کنید. البته که استفاده از نخ دندان و مسواک زدن در طول ارتودنسی ثابت، کاری است که نیاز به آموزش دیدن دارد. از این رو باید شیوه صحیح استفاده از نخ دندان و مسواک زدن را در طول ارتودنسی یاد بگیرید تا بتوانید عوامل میکروبی را مهار کنید.

بایدها و نباید ها در انتخاب دهانشویه و خمیردندان 

استفاده کردن از خمیر دندان و دهانشویه هایی که دارای فلوراید هستند، در طول ارتودنسی ثابت بسیار در روند تمیز شدن دندان های شما کمک کننده می باشند. یکی از رایج ترین مشکلاتی که بیماران در طول درمان ارتودنسی ثابت درگیر آن می شوند، زرد شدن دندان ها می باشد. از این رو خمیر دندان و دهانشویه ای که حاوی فلوراید باشد می تواند علاوه بر رفع پوسیدگی، جرم های دندان ها را از بین ببرد و باعث جلوگیری از زرد شدن دندان ها شود.

شاید این تصور را داشته باشید که استفاده از دهانشویه کلرهگزیدین در کنار خمیر دندان حاوی فلوراید می تواند بسیار ترکیب خوبی برای دندان ها باشد. اما نکته قابل ذکر این است که دهانشویه کلرهگزیدین باعث تغییر رنگ دندان ها و همچنین زرد شدن آنها می شود. از این رو در صورتی که ارتودنسی ثابت دارید، حتما از دهانشویه های بدون کلرهگزیدین استفاده کنید.

خمیر دندان و دهانشویه مناسب ارتودنسی ثابت

به طور کلی برای سلامت دهان و دندان خود در زمان ارتودنسی ثابت، نیاز به خمیر دندان و دهانشویه دارید. امروزه در تمام داروخانه ها انواع خمیر دندان و دهانشویه وجود دارد که با توجه به نیاز خود می توانید آنها را تهیه کنید. برای انتخاب بهترین گزینه حتما با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید.  

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger خمیر دندان و دهانشویه ارتودنسی ثابت
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 31 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر