بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (670 کلمه)

تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی چیست؟ - دکتر عشاق

تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی

همان طور که می‌دانید زیبایی و مرتب بودن دندان‌ها نقش به سزایی در زیبایی چهره و لبخند شما دارد. از جمله روش‌هایی که به درمان ناهنجاری‌های فک و دندان کمک می‌کند و توسط پزشکان متخصص انجام می‌شود می‌توان به لمینت و ارتودنسی دندان‌ها اشاره کرد. در ادامه به بیان تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی می‌پردازیم. 

همه چیز درباره‌ی ارتودنسی و لمینت 

قبل از آنکه به معرفی تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی بپردازیم بهتر است بدانید که ناهنجاری‌های فک و دهان علاوه بر زیبایی چهره و لبخند می‌تواند بر سلامت دستگاه گوارش، معده و روده‌ها هم تأثیر بگذارد. وجود نامرتبی در دندان‌ها، عدم تناسب میان دندان‌های بالا و پایین و وجود فاصله بین فک بالایی و پایینی می‌تواند در جویدن غذا اثر منفی داشته باشد؛ بنابراین یکی از بهترین راه‌ها برای درمان اختلالات گوارشی درمان ناهنجاری‌های موجود در ناحیه دهان و دندان‌ها است. 

بدین منظور بهتر است افراد مبتلا ابتدا به یک متخصص ارتودنسی مراجعه و بهترین راه را برای درمان این ناهنجاری‌ها انتخاب کنند. از جمله درمان‌هایی که برای رفع این مشکل وجود دارد می‌توان به لمینت دندان‌ها و ارتودنسی اشاره کرد. در ادامه به بیان تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی و معرفی این دو روش می‌پردازیم.

معرفی لمینت دندان 

قبل از بررسی تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی کمی با روش لمینت دندان‌ها آشنا شوید. لمینت از جمله روش‌های درمانی برای اصلاح خط لبخند است. این روش نمی‌تواند مشکلات و ناهنجاری‌های فک را برطرف کند اما می‌تواند در مواردی که نامرتبی دندان‌ها بسیار کم و جزئی است به زیبایی و مرتب به نظر رسیدن دندان‌ها کمک کند. در این روش هیچ گونه جابجایی و حرکت روی ریشه‌ی دندان‌ها انجام نمی‌شود و برای اصلاح خط لبخند هیچ دندانی کشیده نمی‌شود.

لمینت دندان در واقع روکشی است که پس از کمی تراش روی دندان‌ها گذاشته می‌شود. در واقع پس از درمان دندان‌ها با پر کردن و عصب کشی به منظور ایجاد زیبایی و تغییر رنگ دندان‌ها از این روش استفاده می‌شود. با این کار می‌توان نامرتبی‌های خیلی کوچک را مخفی کرد.

معرفی ارتودنسی دندان

قبل از بیان تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی بهتر است با روش ارتودنسی هم آشنا شوید. تنها روش برای رفع دائمی نامرتبی دندان‌ها و رفع ناهنجاری‌های فک مثل فک جلو زده یا فک عقب مانده، ارتودنسی دندان‌ها است. تنها به کمک این روش می‌توان علاوه بر مرتب کردن دندان‌ها، میان اعضای صورت مثل فک‌ها ایجاد تناسب کرد.

در این روش فک و دندان‌ها طی یک برنامه زمانی مشخص به کمک ارتودنسی از ریشه حرکت داده می‌شود و نهایتاً به نظمی که مد نظر پزشک است می‌رسد. این کار علاوه بر جنبه زیبایی جنبه درمانی هم دارد و می‌تواند بسیاری از مشکلات گوارشی این بیماران را برطرف کند.

بیان تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی 

تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی تفاوت لمینت دندان و ارتودنسیتا اینجا با هر دو روش آشنا شدید حال به بیان تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی می‌پردازیم. از جمله تفاوت‌های بین این دو روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. ارتودنسی به مینای دندان‌های سالم آسیب نمی‌زند در حالی که در روش لمینت مینای دندان‌ها معمولاً تراش داده می‌شود و از طرف دیگر اگر به آنها رسیدگی نشود با مخفی شدن زیر روکش‌ها در طول زمان دچار پوسیدگی می‌شوند.

2. ارتودنسی همزمان با مرتب کردن دندان‌ها می‌تواند ناهنجاری‌های فک را هم درمان کند. اما لمینت دندان‌ها تنها به روی زیبایی دندان‌ها تمرکز کرده و در ناهنجاری‌های فک و دهان تأثیری ندارد.

3. لمینت دندان می‌تواند زیبایی دندان‌ها را به سرعت چند برابر کند و لبخندی بسیار جذاب و دیدنی برای شما به ارمغان آورد. اما در روش ارتودنسی قدم اول درمان ناهنجاری‌ها است و پس از پایان درمان به جنبه‌ی زیبایی رسیدگی می‌شود.

4. از نظر هزینه‌ها، هزینه درمان با ارتودنسی در یک مرحله محاسبه می‌شود اما لمینت هر دندان هزینه جداگانه دارد و بر اساس تعداد دندان‌ها محاسبه می‌شود.

در این مقاله سعی شده است به طور کامل به تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی پرداخته شود. امید است با مطالعه و افزایش آگاهی خود در این زمینه بهترین روش را برای روند درمان خود انتخاب کنید.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger تفاوت لمینت دندان و ارتودنسی چیست؟ - دکتر عشاق
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 09 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر