بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (627 کلمه)

تفاوت ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان

Orthodontic-differences-in-children-and-adults تفاوت ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان

درک موضوع تفاوت ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان مسئله پیچیده ای نیست. ارتودنسی کودکان به دلیل قرار داشتن در شرایط خاص سنی و رشد آنها بایستی متفاوت از ارتودنسی بزرگسالان باشد. در این متن با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان سعی خواهیم کرد به بررسی تفاوت های بین آنها بپردازیم.

 

درک تفاوت ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان با ذکر ویژگی های آنها 

همانطور که گفتیم قصد داریم موضوع تفاوت ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان را با ذکر ویژگی های هر یک از آنها به صورت مجزا مورد بررسی قرار داریم.

کودکان دائما در حال رشد هستند و در همین سنین رشد ممکن است به دلایلی از جمله مکیدن انگشت و ... دچار مشکلات دندان و فک شوند. البته در برخی موارد مشکل دندان و فک کودکان ممکن است ژنتیکی نیز باشد. ارتودنسی در کودکان به برطرف کردن مشکلات دندان و فک آنها کمک می کند و از بروز برخی بیماری ثانویه ناشی از آنها از جمله پوسیدگی دندان ها و مشکلات گوارشی در کودکان ممانعت به عمل می آورد. 

معاینات دندان و فک کودکان بایستی در چه سنی انجام شوند؟ 

متخصصان دندانپزشکی به والدین توصیه می کنند که کودکان خود را در محدوده سنی 8- 10 سالگی جهت انجام معاینات فک و دندان به متخصص ببرند. در این محدوده سنی دندان های شیری با دندان های دائمی جایگزین شده و لازم است در صورتی که مشکلی مربوط به دندان و فک کودک وجود داشته باشد سریعا تشخیص داده شده و اقدامات درمانی لازم از جمله ارتودنسی انجام شود.

مشکلات فک و دندان در کودکان از آنجایی که استخوان های آنها در حال رشد است در مدت زمان کوتاه تری نسبت به بزرگسالان درمان می شود. پس یکی از مهم ترین موارد تفاوت ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان را می توان این موضوع در نظر گرفت که ارتودنسی در کودکان می تواند راحت تر و سریع تر به اصلاح ناهنجاری های فک و دندان کودکان بیانجامد.

البته لازم به ذکر است که در برخی موارد به دلیل عدم رشد کافی همه دندان های دائمی ممکن است متخصص دندانپزشکی اعمال درمان ارتودنسی بر روی دندان ها و فک کودک را حتی تا سن 14 سالگی به تعویق بیاندازد تا درمان را به طور موثرتر و با اطمینان بیشتری از این سن به بعد آغاز نماید. این موضوع با یک معاینه ساده توسط دندانپزشک تشخیص داده می شود.

ارتودنسی در بزرگسالان- بزرگسالانی که مشکلات فک و دندان آنها در کودکی حل نشده است

واضح است که اگر در سنین کودکی اقدام به برطرف کردن مشکلات فک و دندان کودکان شود آنها در سنین بزرگسالی دیگر نیازی به انجام درمان هایی از جمله ارتودنسی برای برطرف کردن این مشکلات نخواهند داشت. همه افراد داشتن لبخندی زیبا را دوست دارند و این موضوع را بر روابط اجتماعی خود با دیگران و بالا بردن سطح اعتماد به نفس شان موثر می دانند، البته درک این موضوع شاید در سنین کودکی چندان اهمیت نداشته باشد اما بزرگسالان کاملا نقش دندان و فک را در زیبایی ظاهری چهره درک می کنند.

تفاوت ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان- حرکت فکین در ارتودنسی 

تفاوت دیگر ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان را می توان این مورد در نظر گرفت که حرکت فکین در ارتودنسی کودکان با سهولت بیشتری نسبت به بزرگسالان صورت می گیرد. در حقیقت حرکت فکین سخت در بزرگسالان ممکن است باعث شود که در مورد ناهنجاری های شدید حتی نیاز به جراحی نیز برای برطرف کردن مشکل، وجود داشته باشد. بزرگسالان دارای مشکلات فک شدید نیز نبایستی انتظار داشته باشند که انجام ارتودنسی به تنهایی بتواند مشکل آنها را به صورت کامل برطرف نماید. در این مورد با مراجعه به یک دندانپزشک متخصص و مجرب می توانید بهترین راهکارها برای برطرف کردن مشکلات فک و دندان های خود را بیابید. 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger تفاوت ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 10 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر