بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (672 کلمه)

ترمیم دندان با وجود ارتودنسی

Tooth-restoration-despite-orthodontics ترمیم دندان با وجود ارتودنسی

متخصص دندانپزشکی با معاینه دندان پوسیده قطعا توصیه خواهد کرد که برای جلوگیری از پوسیدگی بیشتر دندان و محافظت از آن در برابر آسیب بیشتر هر چه سریع تر اقدامات لازم برای ترمیم و پر کردن آن انجام شود. در این مورد ترمیم دندان با وجود ارتودنسی بایستی با انجام معاینات لازم صورت پذیرد.

ترمیم دندان با وجود ارتودنسی چگونه ممکن است؟

در مقالات پیشین به صورت مفصل به بررسی کاربرد ارتودنسی به عنوان یک روش زیبایی و درمانی پرداختیم، به طور خلاصه می توان این روش را یک روش موثر برای رفع نامرتبی و ناهماهنگی دندان ها و فک در نظر گرفت. گاها وقتی علاوه بر ناهماهنگی، مشکلات دیگری نیز برای دندان ها پیش می آید متقاضیان ارتودنسی در کنار انجام این شیوه درمانی و زیبایی به خدمات ترمیم دندان نیز نیاز پیدا می کنند. در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که ترمیم دندان با وجود ارتودنسی امکان پذیر است یا خیر؟ و اینکه اگر امکان انجام ترمیم وجود دارد ترمیم های مختلف را چگونه می توان بر روی دندان ها انجام داد؟

توصیه می شود پیش از انجام ارتودنسی به دنبال ترمیم های دندان باشید

در حالت کلی در مورد انجام انواع ترمیم های دندان همچون پر کردن دندان توصیه می شود که پیش از انجام ارتودنسی به دنبال انجام این ترمیم ها باشید چرا که ترمیم دندان با وجود ارتودنسی می تواند با دشواری و هزینه بیشتری برای شما همراه باشد.

در مورد موضوع ترمیم دندان با وجود ارتودنسی، متخصصان دندان پزشکی پیش از شروع درمان ارتودنسی ابتدا دندان های بیمار را معاینه و در صورت نیاز به ترمیم و رفع آسیب ها، ترمیم های لازم را انجام می دهند و سپس اقدام به انجام درمان ارتودنسی و مرتب سازی و هماهنگی دندان ها و فک می کنند.

ترمیم دندان با وجود ارتودنسی- پر کردن دندان

گیر کردن مواد غذایی بین دندان ها می تواند موجب تجمع باکتری ها در این قسمت ها شده و دندان ها را دچار پوسیدگی کند. پوسیدگی دندان درد خفیف تا متوسطی را به وجود خواهد آورد که این درد و ناراحتی با خوردن و آشامیدن مواد غذایی و انواع نوشیدنی های گرم و سرد می تواند تشدید شود.

متخصص دندانپزشکی با معاینه دندان پوسیده قطعا توصیه خواهد کرد که برای جلوگیری از پوسیدگی بیشتر دندان و محافظت از آن در برابر آسیب بیشتر هر چه سریع تر اقدامات لازم برای ترمیم و پر کردن آن انجام شود. در این مورد ترمیم دندان با وجود ارتودنسی بایستی با انجام معاینات لازم صورت پذیرد. اگر طبق معاینات، برای پر کردن دندان لازم به استفاده از بریس فلزی باشد، بدون برداشتن سیم های ارتودنسی نیز می توان ترمیم لازم را انجام داد؛ اما اگر دندانپزشک دسترسی لازم برای ترمیم دندان با وجود ارتودنسی را نداشته باشد بایستی سیم های ارتودنسی به طور موقت برداشته شوند و ترمیم دندان آسیب دیده انجام شود.

پس از انجام عملیات ترمیم، سیم های ارتودنسی در محل خود قرار داده می شوند و روند درمان با ارتودنسی و زیباسازی چهره و لبخند ادامه می یابد. همانطور که گفتیم اغلب متخصصان دندانپزشکی برای پر کردن دندان های در حال ارتودنسی هزینه بالاتری نسبت به پر کردن دندان در حال معمول دریافت می کنند و از این رو گفته می شود ترمیم دندان با وجود ارتودنسی می تواند با هزینه بیشتری برای بیمار همراه باشد.

نکاتی برای جلوگیری از نیاز پیدا کردن به ترمیم دندان با وجود ارتودنسی

رعایت کردن برخی نکات در مورد مراقبت از دندان ها می تواند نیاز به ترمیم دندان با وجود ارتودنسی را تا حد زیادی کاهش دهد. برای جلوگیری از مشکلاتی همچون پوسیدگی دندان:

  • -حداقل روزی دو مرتبه مسواک بزنید.
  • -رژیم غذایی سالمی داشته باشید (رژیمی حاوی میوه و سبزیجات فراوان و به حداقل رساندن مصرف شکر و سایر شیرین کننده های مصنوعی).
  • -مصرف به اندازه آب در طول روز را فراموش نکنید.
  • -برای جلوگیری از تجمع باکتری ها و تشکیل پلاک در بین دندان ها، استفاده از وسیله هایی چون نخ دندان را فراموش نکنید.
  • -معاینه و جرم گیری دندان های خود را به طور مرتب انجام دهید.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger ترمیم دندان با وجود ارتودنسی چگونه ممکن است؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 10 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر