بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (678 کلمه)

ارتودنسی لینگوال چیست؟ - 0 تا 100 ارتودنسی لینگوال

Lingual-orthodontics ارتودنسی لینگوال چیست؟ - 0 تا 100 ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال روشی نوین در دنیای ارتودنسی است ،که در نوع خود بی نظیر است . به علت نصب در پشت دندان ها و نامرئی بودن آن مورد توجه بسیاری به ویژه بزرگسالان قرار گرفته است در واقع هیچ نشانی از ارتودنسی روی دندان های شما وجود ندارد تنها بعد از مدتی دندان های شما مرتب خواهد شد . در این بخش سعی داریم شما را با مزایا و معایب این نوع روش درمان آشنا کنیم . 

ارتودنسی لینگوال چیست؟

ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی ، یکی از شاخه های ارتودنسی است .که در آن متخصص ارتودنسی دستگاه ارتودنسی دندان ( براکت ،سیم الاستیک ) را در پشت دندان ها جایگذاری می کند . به این براکت ها به علت موقعیت مکانی نصب شان براکت داخلی نیز می گویند .ارتودنسی لینگوال ،شباهتبسیار زیادی با ارتودنسی ثابت یا ارتودنسی معمولی ( در خصوص نوع سخت افزار و اصول ارتودنسی) دارد .و تنها نکته متمایز کننده نحوه قرار گرفتن آنها ست .

همانطور که میدانیم نامرتب بودن دندان ها یک معضل بزرگ برای بسیاری از افراد می باشد به خصوص اگر آن در کودکی درمان نشده باشد .کمتر کسی در بزرگسالی تمایل به پذیرش درمان ارتودنسی روی دندان های خود دارد .اینجاست که ارتودنسی لینگوال راه حل مشکل است .در حقیقت به این روش درمان، ارتودنسی پنهان هم گفته می شود به این معنا که کسی متوجه درمان شما نخواهد شد تنها پس از مدتی دندان های شما مرتب و زیبا خواهند شد .این روش درمان دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت .

مزایای ارتودنسی لینگوال

این روش درمان از مزایای بسیاری برخوردار است که عبارتند از :

  • مزیت و ویژگی اصلی این روش درمان ، پنهان و غیر قابل مشاهده بودن آن است که آن را مناسب بزرگسالان میکند . اما نتایج حاصل از آن کاملا با ارتودنسی های معمولی برابر است.
  • در این روش بریس های لینگوال فضای مانور بیشتری دارند .پس عمل اصلاح مشکلات سختی مانند ارتفاع دندان ،چرخش دندان و بستن فضای خالی بین دندانی راحت تر انجام خواهد شد .
  • درمان ارتودنسی لینگوال را میتوان برای تمام افراد با هر سنی انجام داد. اما با توجه به ویژگی نامرئی بودن آن بیشتر مناسب بزرگسالان و نوجوانان است .

  • همانطور که میدانیم عدم بهداشت صحیح دندان ها در درمان ارتودنسی باعث تغییر رنگ دندان ها میشود که بسیار آزار دهنده است .اما در ارتودنسی لینگوال این تغییر رنگ در پشت دندان ها رخ میدهد و قابل مشاهده نیست .
  • بدون درد بودن این روش را هم می توانیم یکی از مزایای اصلی آن به شمار بیاوریم .اما ممکن است به علت برخورد مستقیم بریس های لینگوال با زبان و لثه ها این ناحیه دچار جراحت شود .
  • بر خلاف ارتودنسی متحرک که تنها مشکلات جزئی را درمان میکند.ارتودنسی های ثابت مانند لینگوال قادر است مشکلات کج بودن متوسط و شدید ،انواع مال اکلوژن ها و ازدحام دندان ها را مرتفع سازد.
  • ثابت بودن بودن ارتودنسی لینگوال یکی از مزیت هایی است که موجب کوتاه شدن دوره درمان به نسبت ارتودنسی های متحرک و جلوگیری از گم شدن احتمالی آن میشود .

معایب ارتودنسی لینگوال

  • نصب براکت های های این نوع ارتودنسی در پشت دندان ها اندکی دشوار خواهد بود .
  • تعداد قرار های ملاقات شما با متخصص ارتودنسی تان هم بیشتر است و هم زمان بیشتری را نسبت به سایر درمان های ارتودنسی طلب میکند .
  • پیچیده بودن تکنیک لینگوال و همچنین نیاز داشتن به تجهیزات تخصصی باعث شده که تمام متخصصین ارتودنسی این درمان را نپذیرند .
  • نحوه قرار گرفتن این براکت ها به صورتی است که ممکن است شخص را به هنگام صحبت کردن و یا غذا خوردن آزار دهد . حتی نحوه صحبت کردن فرد نیز تغییر پیدا خواهد کرد .
  • تماس مستقیم بریس ها با زبان ،یک مشکل دیگری است که ممکن است باعث زخم شدن آن شود .
  • تمیز کردن دندان ها به ویژه بریس ها در ارتودنسی داخلی کمی دشوار تر از نوع معمولی آن است .
  • با توجه به پیچیدگی و دشوار بودن تنظیم و نصب ارتودنسی لینگوال و همچنین نیاز به تخصص های خاص ،هزینه آن نیز نسبتا بالا تر از دیگر روش های ارتودنسی است.
  • دوره درمان ارتودنسی لینگوال به نسبت سایر روش های درمان بیشتر است .

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger ارتودنسی لینگوال چیست؟ - 0 تا 100 ارتودنسی لینگوال
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 30 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر