بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (725 کلمه)

آیا می توان به جای ارتودنسی از لمینیت برای دندان های کج استفاده کرد؟

Laminating-and-orthodontics آیا می توان به جای ارتودنسی از لمینیت برای دندان های کج استفاده کرد؟

قطعا داشتن لبخندی زیبا، یکی از مهم ترین ویژگی های ظاهری است و داشتن دندان های صاف و مرتب، تاثیربه سزایی در زیبایی وجذابیت لبخند میگذارد. راه های زیادی از جمله استفاده از انواع ارتودنسی برای دست یابی به دندان های صاف وجود دارد. یکی از این راه ها، استفاده از ایمپلنت برای شرایط خاص و دندان هایی با نقص های جزئی است که در ادامه مقاله، بیشتربه ویژگی های آن می پردازیم.

برخی افرادمعتقدند داشتن یک لبخند مستقیم و زیبا از بهترین زیور آلات است، اما همه دندان های صاف و مرتبی ندارند. در حالی که بریس ها معمولاً بهترین راه برای صاف کردن دندان ها محسوب می شوند، همه از ظاهر فلزی بریس های سنتی خوششان نمی آید. خوشبختانه روشهای دیگری نیز برای صاف کردن دندانها بدون نصب بریس وجود دارد. فقط به نیازهای خاص دندانپزشکی شما بستگی دارد.

برای اکثر افراد ، بریس ایمن ترین و تاثیر گذار ترین روش برای صاف شدن دائمی دندان ها است، اما اگر دندان های شما فقط کمی کج یا نامرتب باشد، ممکن است متخخص ارتودنسی شما به جای استفاده از ارتودنسی، به شما لمینیت کردن را پیشنهاد بدهد.

مضرات دندان های کج:

خرد شدن یا شکستن دندان ها:

به گفته انجمن ارتودنتیست های آمریکا ، دندان های بیرون زده خطر آسیب یا شکستگی بالاتری دارند.

اعتماد به نفس پایین:

به گفته موسسه کیفیت و کارآیی در مراقبت های بهداشتی، دندان های کج و گزش نامرتب می تواند بر سلامت روانی شما تأثیر منفی بگذارد.

بیماری های لثه:

یکی دیگر از پیامدهای احتمالی دندان های کج که تمیز کردن آنها دشوار است، التهاب لثه است.التهاب لثه یک نوع اولیه بیماری لثه است که از رسوبات پلاک های سنگین روی لثه ناشی می شود. بدون رسیدگی، می تواند به شکل جدی تری از بیماری لثه معروف به پریودنتیت پیشرفت کند.

کاربرد های لمینیت:

●دندان های کج

●دندان های شکسته یا خرد شده

● تغییر رنگ شدید یا رنگ ناهموار که با سفید شدن برطرف نمی شود

● شکاف دندان ها

● دندانهای کوچکتر از حد متوسط

● دندان های نوک تیز یا غیر معمول

در چه شرایطی به جای ارتودنسی از لمینیت استفاده می شود؟

در اغلب اوقات، دندانپزشک استفاده از لمینیت را به جای ارتودنسی پیشنهاد نمی دهد و سعی می کنند اشکال دندان ها را اصلاح کنند، مگر اینکه مشکل دندان جزئی و ظاهری باشد. مانند زردی دندان ها، لپ پر شدگی و ترک خوردن دندان ها. در واقه لمینیت تنها مشکل ظاهری دندان را حل می کند و ناهنجاری اصلی را برطرف نمی کند. 

مزایای استفاده از لمینیت: 

●عدم تغییر رنگ در طول زمان

●مقاومت بالا

●عدم نیاز به جراحی و بی حسی های شدید

●زیبایی طبیعی و ظاهری

معایب استفاده از لمینیت:

به طور کلی، لمینیت دندان معایب بیشتری نسبت به مزایایش دارد. پس سعی کنید قبل از تصمیم به استفاده از لمینیت، با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید و در صورت نبودن راه حل دیگری، دست به این کار بزنید.

●احتمال آسیب دیدن مینای دندان به دلیل تراشیده شدن مکرر دندان ها

●نیاز به ترمیم دائمی

●امکان تغییر رنگ و شکل آن بعد از انجام شدنش نیست

●برای دندان های پوسیده و پرشده مناسب نیست

چه کسانی نمی توانند از لمینیت دندان استفاده کنند؟

کسانی که در مسواک زدن و رعایت بهداشت دندان غفلت می کنند، چون که داشتن لمینیت نیاز به نگهداری و مراقبت مستمر دارد. لمینیت همچنین برای افراد با دندانهای سالم نیز پیشنهاد نمی شود، زیرا که در انجام لمینیت، یک لایه روی دندان تراشیده می شود و در صورت مجرب نبودن پزشک، فرد دچار مشکل خواهد شد و بیشتر از اینکه از لمینیت فایده ببرد، از آن ضرر می برد. 

نتیجه بخشی لمینیت برای دندان های کج 

لمینیت دندان های کج، راه حل مطلوبی نیست و در واقع جزو آخرین گزینه ها برای رفع کجی دندان هاست. چون نه تنها مشکل کجی دندان ها را حل نمی کند، بلکه نقص آن ها را نیز می پوشاند و از درمان نقص جلوگیری می کند./

نتیجه گیری و سخن نهایی

در نهایت، اگر چه که لمینیت دندان گزینه بهترینسبت به ارتودنسی برای دندان های کج نیست زیرا لمینیت معایب بیشتری دارد تا مزایای بیشتر، اما شما با مشورت با دندان پزشک خود و بررسی مزایا و معایب لمینیت طبق معیار های خود، میتوانید از بین این دو گزینه انتخاب کنید و لبخدی عالی و زیبا را به خودتان هدیه کنید.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger آیا می توان به جای ارتودنسی از لمینیت برای دندان های کج استفاده کرد؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 31 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر