بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (650 کلمه)

آشنایی با سایز سیم ارتودنسی

sim-ortodonsi آشنایی با سایز سیم ارتودنسی

آیا شما درباره سایز سیم ارتودنسی اطلاعات کافی دارید؟ سیم ارتودنسی یا آرچ وایر، همان سیم کمانی شکل است که به براکت های ارتودنسی وصل می شود.

سیم ارتودنسی موجب هدایت جابجایی دندان ها می شود. این سیم به شکل قوس دندان های فک بالا یا پایین به براکت ها اتصال می یابد، وباعث تغییر موقعیت دندان های ناهموار می گردد. این سیم ها از موادمختلف و در سایزهای متفاوت ساخته می شوند.

متخصص ارتودنسی در مراحل اولیه درمان، از سیم ارتودنسی دارای حالت ارتجاعی استفاده می کند و در مراحل آخر درمان، از سیم های کمانی خشک و محکم تر استفاده می کند.

سیم ارتودنسیحالت ارتجاعی و استحکام بالایی دارد. وجود این سیم موجب می شود تا فشار ملایمی به دندان های کج وارد شود و جابجایی صورت گیرد. هر مقداردندان ها صاف تر می شوند، متخصص ارتودنسی سیممحکم تری را به براکت ها وصل می کند. سیم ارتودنسی جدید از سیم قبلی، محکم تر و قابلیت ارتجاعی کمتری دارد. به همین دلیلجابجایی دندان ها بهتر انجام می شود.

سیم های ارتودنسی در بریس ارتودنسی قرار گرفته و باعث منظم شدن دندان ها می شود. در زمان گذشته از سیم هایی از جنس طلا برای ساخت سیم ارتودنسی استفاده می شد. اما امروزه با توجه به مرحله مورد استفاده از سیم هایی با جنسنیکل، تیتانیوم، مس و استیل ضد زنگ استفاده می شود.

سایز سیم ارتودنسی

منظور متخصص ارتودنسی از سایز سیم ارتودنسی، همان ضخامت سیم یا سطح مقطع سیم می باشد. اگر دو سیم از یک ماده ساخته شده باشند، سیمی که ضخامت کمتری دارد، قابلیت ارتجاعی بیشتر و حالت خشکی کمتریدارد. 

انواع سیم ارتودنسی 

  • 1- با سطح مقطع مدور: مورد استفاده در مراحل اولیه درمان
  • 2-با سطح مقطع مستطیلی شکل : این نوع سیم به دلیل قابلیت بالایکنترل حرکات دندانی در مراحل آخر درمان استفاده می شود.
  • 3-با سطح مقطع مربعی شکل: این نوع سیم ها در مراحل وسطی درمان مورد استفاده قرار می گیرند.

در مراحل ابتدایی درمان ارتودنسی جهت هم سطح کردن دندان های به هم ریخته معمولا از سیم ارتودنسی گرد استفاده می شود.سیم های کمانی هم جنس که سطح مقطع مدور دارند، قابلیت ارتجاعی بیشتری دارند. این سیم ها می توانند بدون اینکه به براکت ها آسیب بزنند و آنها را از روی دندان ها جدا کنند، مورد استفاده قرار بگیرد.

لازم به ذکر است بدانید اگر در مراحل اولیه درمان از سیم ارتودنسی خشک استفاده شود و سیم کمانی شکل به دندان نامرتب متصل شود، فشار وارد شده به براکت ها خیلی زیاد می شود و باعث کنده شدن آنها می گردد.

متخصص ارتودنسی بعد از هم راستا شدن دندان ها، از سیم با سطح مقطع مستطیلی شکل استفاده می کند. در این مواقع سیم مستطیلی داخل شیار براکت ها به خوبی جای می گیرد و جابجایی دندان ها بهتر انجام می شود.

جنس سیم های کمانی

  • 1-سیم ارتودنسی نیکل – تیتانیوم: این سیم ها قابلیت ارتجاعی داند و وقتی تغییر شکل می یابند، به شکل گذشته خود برمی گردند. در مراحل اولیه درمان از این نوع سیم استفاده می شود تابا وارد کردن فشار ملایم و کم، دندان ها جابجا شوند.نوعی از سیم نیکل – تیتانیوم با گرما فعال می گردد ولی هنگام رسیدن به دهان فرد و هم دما شدن با آن، به شکل قبل خود برمی گردد.
  • 2-سیم های بتا – تیتانیوم: این نوع سیم بعد از سیم های نیکل – تیتانیوم ساخته شدند. حالت ارتجاعی و استحکام متوسطی دارند.از این سیم در مراحل میانی درمان استفاده می شود.
  • 3-سیم های فولادی ضد زنگ: سیم کمانی از جنس پولاد ضد زنگ، پوسیده نمی شوند و در زمان تنظیم شدن توسط متخصصشکسته نمی شوند. اما این سیم ها حالت ارتجاعی ندارند و در مراحل اولیه درمان کاربرد ندارند زیرا اگر خیلی خم شوند به حالت قبلی خود بر نمی گردند. در مراحل اولیه سیم ارتودنسی باید حالت ارتجاعی زیادی داشته باشد تا بتواند خیلی نرم به شکل Uخود برگردد و همزمان جابجایی دندان ها را انجام دهد.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger آشنایی با سایز سیم ارتودنسی
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر