چالش ها و سوالات متداول ارتودنسی دندان

Frequently-Asked-Questions-about-Dental-Orthodontics چالش ها و سوالات متداول ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان یکی از رایج ترین روش های زیبایی دندان ها است. اگر سوالات زیادی در خصوص درمان با ارتودنسی در ذهنتان است، این بخش پرچالش را مطالعه کنید. ارتودنسی دندان یکی از روش های به روز و موثر برای اصلاح فرم و مشکلات دندان هاست. همانطور که می دانید زیبایی دندان ها و فک در زیبایی کلی چهره تاثیر بسیار زیادی می گذارد. به همین دلیل بسیاری از کسانی که عیوب مختلفی از جمله کجی دندان، نامنظم بودن دندان ها، بیرون زدگی فک و... دارند، برای اصلاح و برطرف کردن این مشکل از ارتودنسی استفاده می کنند. اگر شما هم قصد انجام ارتودنسی را دارید، قطعا سوالات مختلفی در خصوص این روش درمانی دارید. این بخش را برای شما گردآوری کردیم تا به سوالات متعدد شما پاسخ های دقیق بدهیم. با ما همراه باشید.

سن مناسب برای انجام ارتودنسی دندان دقیقا چه زمانی است؟

اولین و مهمترین سوالی که در خصوص ارتودنسی دندان پرسیده می شود، سن مناسب انجام این روش درمانی است. به طور کلی بهترین زمان برای انجام ارتودنسی زمانی است که رشد دندان های دائمی به پایان رسیده باشد. معمولا سن 8 تا 12 سالگی سنی است که دندان های شیری جای خودشان را به دندان های دائمی می دهند. بنابراین تا زمانی که دندان های دائمی به طور کامل رشد نکرده باشند، نباید ارتودنسی انجام شود. به غیر از این مورد محدودیت سنی دیگری برای انجام ارتودنسی وجود ندارد.

پروسه درمان با ارتودنسی چقدر زمان می برد؟

یکی دیگر از پرتکرارترین سوالاتی که در خصوص ارتودنسی دندان پرسیده می شود، طول درمان آن است. به خاطر داشته باشید هیچ زمان دقیقی برای پروسه درمان با ارتودنسی وجود ندارد. زیرا همه چیز به تشخیص پزشک، شرایط و وضعیت جسمانی بیمار، شدت مشکل، سن بیمار و... بستگی دارد. اما در حالت کلی باید بگوییم 24 ماه زمان می برد تا دوره درمان با ارتودنسی کامل شود. پس از آن در صورتی که نتیجه مطلوب حاصل نشده باشد، پزشک برای مدت دیگری نیز این روش درمانی را به بیمار پیشنهاد می دهد.

آیا ارتودنسی دندان عوارض دارد؟

در خصوص عوارض ارتودنسی دندان باید بگوییم همه چیز به تجربه و تخصص پزشک و نحوه مراقبت شما بستگی دارد. رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت زیادی دارد. اما پس از انجام ارتودنسی این موضوع پررنگ تر خواهد شد. اما گاهی ممکن است زخم یا خراش کوچک، کوتاه شدن ریشه دندان، آسیب به مینای دندان، تغییر رنگ دندان و... به دنبال ارتودنسی به وجود بیاید.

آیا ارتودنسی دندان مشکلات متعددی را به وجود می آورد؟

بسیاری از بیماران در خصوص ناراحتی ها و مشکلات پس از ارتودنسی دندان سوالاتی را می پرسند. به طور کلی در صورتی که ارتودنسی به خوبی انجام شده باشد و شرایط عادی باشد، مشکل خاصی برایتان به وجود نخواهد آمد. شاید تا چند روز اول احساس راحتی نداشته باشید، اما خیلی زود به شرایط جدید عادت می کنید. در صورتی که با مشکلات غیر عادی روبرو شدید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. مشکلاتی از قبیل عدم قرارگیری دندان های بالا و پایین روی هم، گاز گرفتن جداره داخلی دهان هنگام جویدن غذا، احساس فرو رفتن دندان در لثه ها و... همگی مشکلات غیر عادی هستند که در صورت بروز آنها باید به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت شما بررسی شود.

آیا ارتودنسی دردناک است؟

در خصوص دردناک بودن یا نبودن ارتودنسی باید بگوییم، پروسه درمان به خودی خود دردناک نیست. اما از آنجایی که براکت ها به دندان و فک فشار وارد می کنند تا فرم آنها اصلاح شود، ممکن است تا چند روز اول احساس درد داشته باشید. البته این درد موقتی است و برای کنترل کردن آن می توانید از مسکن استفاده کنید.

آیا ارتودنسی دندان هزینه بالایی دارد؟

در خصوص هزینه ارتودنسی دندان باید بگوییم همه چیز به شرایط جسمی شما و شدت مشکلتان بستگی دارد. برای ارتودنسی نمی توان هزینه مشخصی را تعیین کرد. زیرا نیاز به معاینات پزشکی است. اما در حالت کلی هزینه ارتودنسی بالا نیست.