بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (646 کلمه)

چقدر با خطرات و عوارض ارتودنسی آشنا هستید؟

How-familiar-are-you-with-the-risks-and-complications-of-orthodontics چقدر با خطرات و عوارض ارتودنسی آشنا هستید؟

ارتودنسی دندان عوارض دارد یا خیر؟ قطعا این سوال تمام کسانی است که می خواهند ارتودنسی انجام دهند. بنابراین در این بخش به بررسی عوارض ارتودنسی می پردازیم. عوارض ارتودنسی چگونه سلامت دندان ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد؟ ارتودنسی یکی از روش های اصلاح شکل و ظاهر دندان ها است. بنابراین بیشتر جنبه زیبایی دارد تا جنبه سلامتی! قبل از اینکه به زیبایی دندان هایتان فکر کنید، بهتر است کمی در خصوص خطرات ارتودنسی بشنوید. زیرا مانند هر روش زیبایی و درمانی پزشکی دیگر، ارتودنسی نیز خطرات و عوارضی را به همراه دارد. با ما تا پایان این بخش همراه باشید.  

چرا ارتودنسی خطراتی را به همراه دارد؟

در خصوص عوارض ارتودنسی لازم است که اشاره ای به یک موضوع مهم داشته باشیم و آن هم این است که ارتودنسی به تنهایی عوارض خاصی ندارد. بلکه سهل انگاری و عدم توجه به مراقبت از دندان ها پس از ارتودنسی است که موجب بروز خطرات و عوارض می شود. همچنین تجربه و تخصص پزشک یکی دیگر از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار بر موفقیت آمیز بودن ارتودنسی است. بنابراین با توجه به این موارد، حتما نزد بهترین پزشک متخصص ارتودنسی را انجام دهید و پس از به خوبی از دندان هایتان مراقبت کنید. بنابراین عدم توجه به بهداشت دندان است که باعث خرابی و یا آسیب به دندان ها می شود.  

آشنایی با عوارض ارتودنسی

  • بروز زخم و خراش روی لثه ها

یکی از شایع ترین عوارض ارتودنسی، نمایان شدن زخم و خراش روی لثه است. براکت های ارتودنسی به خودی خود به جداره داخلی دهان هیچ آسیبی نمی رسانند. اما ممکن است روی لثه زخم ها و خراش های کوچکی ایجاد کنند.

  • پوسیدگی و خرابی دندان و لثه

از دیگر عوارض و خطرات ارتودنسی برای دندان ها، احتمال بروز پوسیدگی و خرابی دندان و لثه است. در هر صورت باید این را در نظر بگیرید که بریس های فلزی که مابین دندان هایتان قرار گرفته اند، فضای مناسبی را برای گیر کردن غذا و مواد غذایی به وجود می آوردند. مواد غذایی که بین این بریس ها گیر می کنند، باعث رشد باکتری های دهانی می شوند. در نتیجه به سلامت لثه و دندان آسیب های زیادی وارد می شود. یکی از شایع ترین این مشکلات بروز پوسیدگی و خرابی است.

  • کوتاهی ریشه دندان

کسانی که ارتودنسی دندان را انجام می دهند، باید این احتمال را در نظر داشته باشند که شاید ریشه دندان هایشان کمی کوتاه تر شوند. آیا می دانید این ناهنجاری به چه علتی بروز پیدا می کند؟ در واقع پروسه درمان گاهی ممکن است باعث آسیب به ریشه دندان شود. به مرور زمان بخش کوچکی از دندان خرد می شود و این موضوع در دراز مدت باعث کوتاه تر شدن ریشه دندان در نتیجه کاهش عمر دندان ها می شود.

  • درد فک

یکی دیگر از عوارض ارتودنسی دندان، درد فک است. این موضوع خصوصا در کسانی که می خواهند فرم فکشان را اصلاح کنند دیده می شود. در صورتی که مشکلات مربوط به فک درمان نشده باشند، قطعا این درد تا مدت ها بیمار را همراهی می کند.

بعضی از مشکلات عوارض ارتودنسی نیست؛ عوارض تنبلی است!

مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم، به تنهایی جزو عوارض ارتودنسی به حساب می آیند. اما یک سری مشکلات دیگر هستند که نمی توان آنها را خطرات ارتودنسی تلقی کرد. بلکه باید بگوییم عوارض تنبلی پس از ارتودنسی است. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، عدم توجه به استفاده از نخ دندان و همچنین امتناع کردن از مسواک زدن باعث بروز مشکلاتی نظیر عفونت لثه، تغییر رنگ دندان و به طور کلی فرسایش دندان ها می شود. بنابراین باید بگوییم بیمارانی که به موارد بهداشتی توجه داشته باشند و به توصیه های پزشک عمل کنند، قطعا عوارض بسیار کمی از ارتودنسی را تجربه می کنند. زیرا بخش مهمی از میزان رضایت از ارتودنسی به مراقبت ها و رعایت بهداشت بعد از ارتودنسی برمی گردد.  

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger چقدر با خطرات و عوارض ارتودنسی آشنا هستید؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 10 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر