بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (739 کلمه)

همه چیز درباره عفونت لثه - علل عفونت لثه و درمان آن -- دکتر مرتضی عشاق متخصص ارتودنسی

همه چیز درباره عفونت لثه - علل عفونت لثه و روش درمان

  درمان سریع و به موقع عفونت لثه اهمیت زیادی دارد زیرا در صورت عدم درمان به موقع ممکن است لثه­ها تحلیل روند و عوارض جبران ناپذیری داشته باشد. هر گونه علامتی به خصوص خونریزی لثه هنگام مسواک زدن باید جدی گرفته شود. شناخت عواملی که سبب عفونت لثه یا تشدید آن می­شوند برای آگاهی از روش درمان اهمیت ویژه­ای دارد.

عفونت لثه و اهمیت درمان آن  

 به هر نوع التهابی که در لثه ایجاد شود و با درد و تورم همراه باشد عفونت لثه می­گویند. اولین اقدام هنگامی که فرد به عفونت لثه دچار می­شود مراجعه به دندانپزشک است. اگر عفونت به موقع درمان و کنترل نشود احتمال جدا شدن لثه از دندان و آسیب به استخوان وجود دارد و ممکن است استحکام دندان نیز از بین برود و باعث افتادن و شکستگی دندان گردد.

علل عفونت لثه گوناگون می­باشد و در زیر به دو مورد از آنها اشاره شده است:

  • اگر غذا و پلاک و باکتری­ها در فضای اتصال بین دندان و لثه که اسکولوس نامیده می­شود گیر کند و به داخل لثه نفوذ کند سبب عفونت و التهاب لثه می­گردد و در صورت عدم درمان باعث جدایی لثه از دندان می­شود. که به صورت خونریزی لثه نمایان می­شود و خونریزی علامت وجود عفونت است. اگر هنگام مسواک زدن لثه خونریزی کند و یا با درد و التهاب لثه روبرو شویم حتما باید به متخصص مراجعه کنیم چون رسیدگی به موقع منجر به بهبود سریع­تر می­گردد. البته عفونت لثه ممکن است هیچ گونه علامتی نداشته باشد و خیلی از افراد خودشان از بیماری­های لثه مطلع نیستند و دندانپزشک با معاینه آن را تشخیص می­دهد.
  • جرم دندان در لثه و پای طوق دندان ساخته می­شود که سرشار از باکتری­های بیماری زاست و با مسواک و دهانشویه از بین نمی­رود و تنها راه برطرف کردن آنها جرم­گیری دندان­ها توسط دندانپزشک می­باشد. در صورت عدم پاکسازی اسید ترشح شده از باکتری­ها می­تواند به تحلیل لثه و استخوان­ها منجر گردد.
  •                   عوامل زمینه سازی که می­توانند در بروز بیماری­های لثه موثر باشند عبارتند از: ·        دیابت ·        استعمال دخانیات ·        مصرف داروهایی مانند قرص­های ضد بارداری، ضد صرع و داروهای شیمی درمانی ·        دندان مصنوعی و محافظ دهانی که به درستی قرار داده نشده است ·        آسیب در محل پرکردگی دندان ·        بارداری ·        وراثت ·        ضعف سیستم ایمنی  

نشانه­ ها و علائم التهاب لثه  

فردی که دارای عفونت لثه است معمولا یک یا چند مورد از علائم زیر را داراست:

  • لثه‌های ملتهب و متورم، که با مسواک یا نخ‌دندان تحریک شده و خونریزی می‌کنند
  • مزه یا بوی بد و طعم ناخوشایند دهان
  • لکه‌های سفید یا پلاک روی لثه‌ها
  • لثه‌هایی که گویی در حال جدا شدن از دندان‌ها هستند
  • چرک بین لثه‌ها یا دندان‌ها
  • تغییر در نحوه قرار گرفتن دندان‌ها در دهان یا فاصله افتادن بین آنها
  • تغییر در نحوه قرار گرفتن دندان‌های مصنوعی

 درمان عفونت لثه  

جهت آگاهی و شناخت روش درمان برای عفونت لثه با دکتر عشاق، متخصص ارتودنسی همراه باشید.

عموما چون دلیل عفونت لثه باکتری­ها می­باشد اولین خط درمان عفونت استفاده از آنتی بیوتیک­ است. آنتی بیوتیک سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با باکتری­های جذب شده در لثه تقویت می­کند. حتی در اولین روزهای پس از مصرف نیز تا حدودی بهبودی حاصل می­گردد. اما چون دلیل اصلی که جرم دندان­ها می­باشد برطرف نشده است اقدام اساسی در رفع مشکل جرم گیری دندان­ها می­باشد که باید با دقت و بطور کامل بازسازی صورت گیرد و سطح دندان را پس از جرمگیری باید بروساژ کرد تا صاف و یکدست شود و از تشکیل مجدد جرم روی دندان پس از جرمگیری جلوگیری شود. 

بعد از پاکسازی سطح دندان به لثه می­رسیم. راه­های پاکسازی لثه عبارتند از:

  • 1.تقویت سیستم ایمنی با مصرف آنتی بیوتیک­ها به ویز] آموکسی سیلین که بهترین گزینه می­باشد.
  • 2.دهانشویه: دهانشویه در درمان عفونت نقشی ندارد فقط از ورود باکتری­های جدید به داخل لثه جلوگیری می­کند.
  • 3.شستشو با آب نمک: سرم اثر اسیدی که باکتری­ها تولید می­کنند خنثی می­کند. البته در افرادی که فشار خون دارند استفاده از سرم توصیه نمی­شود.
  • 4.لیزر: لیزر به روش­های مختلف سبب رفع عفونت لثه می­شود که از آن جمله عبارتند از:
  • از بین بردن باکتری­ها در اثر برخورد اشعه با آنها
  • افزایش دمای لثه و خونرسانی به ناحیه عفونی
  • تشکیل لخته و انعقاد خون در سطح لثه. برای شروع درمان لثه مرحله اول بازسازی تشکیل لخته در درون پاکت لثه می­باشد.
  • کمک به اتصال دوباره لثه به سطح دندان جرم گیری شده: با اتصال دوباره سدی محکم در مقابل ورود پلاک باکتریایی و جرم باکتری به پاکت لثه ایجاد می­شود.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger همه چیز درباره عفونت لثه - علل عفونت لثه و درمان آن -- دکتر مرتضی عشاق متخصص ارتودنسی
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر