همه چیز درباره عفونت لثه - علل عفونت لثه و درمان آن -- دکتر مرتضی عشاق متخصص ارتودنسی

همه چیز درباره عفونت لثه - علل عفونت لثه و روش درمان

درمان سریع و به موقع عفونت لثه اهمیت زیادی دارد زیرا در صورت عدم درمان به موقع ممکن است لثه­ها تحلیل روند و عوارض جبران ناپذیری داشته باشد. هر گونه علامتی به خصوص خونریزی لثه هنگام مسواک زدن باید جدی گرفته شود. شناخت عواملی که سبب عفونت لثه یا تشدید آن می­شوند برای آگاهی از روش درمان اهمیت ویژه­ای دارد.

عفونت لثه و اهمیت درمان آن

به هر نوع التهابی که در لثه ایجاد شود و با درد و تورم همراه باشد عفونت لثه می­گویند. اولین اقدام هنگامی که فرد به عفونت لثه دچار می­شود مراجعه به دندانپزشک است. اگر عفونت به موقع درمان و کنترل نشود احتمال جدا شدن لثه از دندان و آسیب به استخوان وجود دارد و ممکن است استحکام دندان نیز از بین برود و باعث افتادن و شکستگی دندان گردد.

علل عفونت لثه گوناگون می­باشد و در زیر به دو مورد از آنها اشاره شده است:

• اگر غذا و پلاک و باکتری­ها در فضای اتصال بین دندان و لثه که اسکولوس نامیده می­شود گیر کند و به داخل لثه نفوذ کند سبب عفونت و التهاب لثه می­گردد و در صورت عدم درمان باعث جدایی لثه از دندان می­شود. که به صورت خونریزی لثه نمایان می­شود و خونریزی علامت وجود عفونت است. اگر هنگام مسواک زدن لثه خونریزی کند و یا با درد و التهاب لثه روبرو شویم حتما باید به متخصص مراجعه کنیم چون رسیدگی به موقع منجر به بهبود سریع­تر می­گردد. البته عفونت لثه ممکن است هیچ گونه علامتی نداشته باشد و خیلی از افراد خودشان از بیماری­های لثه مطلع نیستند و دندانپزشک با معاینه آن را تشخیص می­دهد.
  • جرم دندان در لثه و پای طوق دندان ساخته می­شود که سرشار از باکتری­های بیماری زاست و با مسواک و دهانشویه از بین نمی­رود و تنها راه برطرف کردن آنها جرم­گیری دندان­ها توسط دندانپزشک می­باشد. در صورت عدم پاکسازی اسید ترشح شده از باکتری­ها می­تواند به تحلیل لثه و استخوان­ها منجر گردد.
  •                   عوامل زمینه سازی که می­توانند در بروز بیماری­های لثه موثر باشند عبارتند از: ·        دیابت ·        استعمال دخانیات ·        مصرف داروهایی مانند قرص­های ضد بارداری، ضد صرع و داروهای شیمی درمانی ·        دندان مصنوعی و محافظ دهانی که به درستی قرار داده نشده است ·        آسیب در محل پرکردگی دندان ·        بارداری ·        وراثت ·        ضعف سیستم ایمنی

نشانه­ ها و علائم التهاب لثه

فردی که دارای عفونت لثه است معمولا یک یا چند مورد از علائم زیر را داراست:

• لثه‌های ملتهب و متورم، که با مسواک یا نخ‌دندان تحریک شده و خونریزی می‌کنند
  • مزه یا بوی بد و طعم ناخوشایند دهان
  • لکه‌های سفید یا پلاک روی لثه‌ها
  • لثه‌هایی که گویی در حال جدا شدن از دندان‌ها هستند
  • چرک بین لثه‌ها یا دندان‌ها
  • تغییر در نحوه قرار گرفتن دندان‌ها در دهان یا فاصله افتادن بین آنها
  • تغییر در نحوه قرار گرفتن دندان‌های مصنوعی

درمان عفونت لثه

جهت آگاهی و شناخت روش درمان برای عفونت لثه با دکتر عشاق، متخصص ارتودنسی همراه باشید.

عموما چون دلیل عفونت لثه باکتری­ها می­باشد اولین خط درمان عفونت استفاده از آنتی بیوتیک­ است. آنتی بیوتیک سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با باکتری­های جذب شده در لثه تقویت می­کند. حتی در اولین روزهای پس از مصرف نیز تا حدودی بهبودی حاصل می­گردد. اما چون دلیل اصلی که جرم دندان­ها می­باشد برطرف نشده است اقدام اساسی در رفع مشکل جرم گیری دندان­ها می­باشد که باید با دقت و بطور کامل بازسازی صورت گیرد و سطح دندان را پس از جرمگیری باید بروساژ کرد تا صاف و یکدست شود و از تشکیل مجدد جرم روی دندان پس از جرمگیری جلوگیری شود.

بعد از پاکسازی سطح دندان به لثه می­رسیم. راه­های پاکسازی لثه عبارتند از:

• 1.تقویت سیستم ایمنی با مصرف آنتی بیوتیک­ها به ویز] آموکسی سیلین که بهترین گزینه می­باشد.
  • 2.دهانشویه: دهانشویه در درمان عفونت نقشی ندارد فقط از ورود باکتری­های جدید به داخل لثه جلوگیری می­کند.
  • 3.شستشو با آب نمک: سرم اثر اسیدی که باکتری­ها تولید می­کنند خنثی می­کند. البته در افرادی که فشار خون دارند استفاده از سرم توصیه نمی­شود.
  • 4.لیزر: لیزر به روش­های مختلف سبب رفع عفونت لثه می­شود که از آن جمله عبارتند از:
  • از بین بردن باکتری­ها در اثر برخورد اشعه با آنها
  • افزایش دمای لثه و خونرسانی به ناحیه عفونی
  • تشکیل لخته و انعقاد خون در سطح لثه. برای شروع درمان لثه مرحله اول بازسازی تشکیل لخته در درون پاکت لثه می­باشد.
  • کمک به اتصال دوباره لثه به سطح دندان جرم گیری شده: با اتصال دوباره سدی محکم در مقابل ورود پلاک باکتریایی و جرم باکتری به پاکت لثه ایجاد می­شود.