بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (761 کلمه)

همه چیز درباره ارتودنسی رنگی - دکتر مرتضی عشاق

Everything-about-colored-orthodontics همه چیز درباره ارتودنسی رنگی - دکتر مرتضی عشاق

ارتودنسی رنگی از مواردی است که در میان کودکان و نوجوانان بسیار جالب توجه می باشد. اما به طور کلی می توان گفت برای تمامی افراد بندهای رنگی وجود دارد که می‌توانند در طول درمان از رنگ بندی های متفاوت آن استفاده کنند. 

منظور از ارتودنسی رنگی چیست؟ 

مهم ترین دستگاه‌های ارتودنسی تحت عنوان بریس شناخته می‌شوند که در ارتودنسی ثابت دسته‌بندی شده‌اند. بریس‌ها خودشان از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. براکت‌ها، باندها، سیم قوس دار و الاستیک‌ها مهم‌ترین بخش های بریس را تشکیل می دهند. وقتی صحبت از ارتودنسی رنگی به میان می‌آید دقیقا منظورمان همین الاستیک ها و کش های ارتودنسی رنگی هستند. این لاستیک‌ها نوارهای لاستیکی نسبتا باریک اما محکمی هستند که تقریباً در هر رنگی که شما دوست داشته باشید وجود دارند. براکت‌ها به جلوی دندان وصل می‌شوند. از بین براکت‌ ها یک سیم قوس دار رد می‌شود و براکت ها را به هم وصل می کند. باند های فلزی به دور دندان های آسیاب انتهایی متصل می‌شوند و سرانجام الاستیک ها که به براکت ها و شده وصل شده و براکت های بالا و پایین را به هم متصل می کند و دارای تنوع رنگ است. 

به طور کلی دستگاه ارتودنسی ثابت از اجزای متفاوتی تشکیل شده است که می‌توان به بریس ها و براکت ها همراه با کش ارتودنسی اشاره کرد.

براکت ارتودنسی عموماً به صورت فلزی می باشد و در صورت نیاز از روشهای درمانی متفاوت می توان استفاده کرد که شامل براکت های سرامیکی و یا ارتودنسی ضفاف و غیره می شود.

اما بندها و کش ارتودنسی رنگ بندی های متفاوتی را شامل می‌شود که در جلسات مراجعه می توانید این رنگ ها را انتخاب کرده و امتحان کنید. لازم به ذکر است که بدانید ارتودنسی ثابت بدون ارتودنسی رنگی در روش درمان ارتودنسی ثابت قابل استفاده می باشد زیرا در ارتودنسی متحرک از براکت های فلزی ارتودنسی استفاده نمی‌شود و تنها می‌توان از پلاک های متحرک استفاده کرد.

به طور کلی می توان بیان داشت که دو نوع کش در ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرد که کاربردهای خاص به خود را دارند. نوعی از این کش ارتودنسی بند های الاستیکی کوچکی می باشند که بر روی پلاکت ها و بریس ها قرار می‌گیرند نام دیگر بندهای ارتودنسی حلقه یا لیگاتورمی باشد. نوع دوم، کش های ارتودنسی بزرگتری می‌باشند که برایکمک به مرتب شدن دندان ها در بین دو فک بالا و پایین بین دندان‌ ها جای می گیرند تا دندان‌ها را به طور مرتب بر روی یکدیگر تنظیم نماید. برای استفاده و نصب هر یک از این کش های ارتودنسی متخصص ارتودنسی توسط ابزارهای مخصوص اقدام می‌نماید. انواع رنگ بندی در حلقه ها متنوع تر از کش هایی است که در بین دو فک جا می گیرد. دلیل این موضوع نیز این مسئله می باشد که کش های بزرگتری که به این فک بالا و پایین قرار می گیرند کمتر در ظاهر دندان ها قابل مشاهده هستند. 

انتخاب رنگ در ارتودنسی رنگی: 

انواع رنگ های ارتودنسی را می توان در موارد زیر بیان داشت:

رنگ های سفید و شفاف: کش های سفید و شفاف برای افرادی که نمی‌خواهند ارتودنسی آنها جلب توجه کند مناسب می باشد. زیرا سبب جلب توجه کمتری می شود.

رنگ های نقره ای و خاکستری: کش های خاکستری به جهت هماهنگی رنگی با براکت های ارتودنسی بسیار مناسب می باشد و ظاهر یکنواختی خواهد داشت.

رنگ‌های نئونی روشن

رنگ های متالیک تیره

رنگ‌های شب‌ رنگ

برای انتخاب هر یک از رنگ کش ارتودنسی با پزشک خود مشورت کنید زیرا برخی از رنگ ها در ارتودنسی رنگی سبب نازیبایی در دندان و لبخند می شوند.

آیا کش ارتودنسی روشن، کثیف و لک می‌ شود؟

ارتودنسی رنگ سفید و روشن از نظر ظاهری کمتر جلب توجه می ‌کنند و در معرض دید نیستند اما مسئله‌ای که وجود دارد تغییر رنگ آنها می باشد که پس از مدتی ممکن است زرد و کدر شود در این صورت برای بیمارانی که از غذا های رنگی و خوراکی های رنگارنگ استفاده می کنند بهتر است تا رنگ های تیره را برای ارتودنسی رنگی خود انتخاب نمایند پیشنهاد می‌شود کش های خاکستری رنگ انتخاب کنید تا از هرگونه لک و تغییر رنگ به دور باشید. 

انتخاب ارتودنسی رنگی متناسب با رنگ پوست: 

در نظر داشته باشید که هر رنگ به طور مجزا زیباست اما توجه به رنگ پوست فرد بسیار حائز اهمیت است. کسانی که رنگ پوست سفیدی دارند تقریباً از تمام رنگ ها میتوانند استفاده کنند اما بهتر است از رنگ های روشن استفاده کنند تا دندان های آن ها کثیف و تیره به نظر نرسند. 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger همه چیز درباره ارتودنسی رنگی - دکتر مرتضی عشاق
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
شنبه, 01 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر