بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (599 کلمه)

نگین ارتودنسی چیست و انواع آن کدامند؟

What-is-an-orthodontic-gem نگین ارتودنسی چیست و انواع آن کدامند؟

نگین ارتودنسی یا براکت ارتودنسی قطعات مستطیل شکلی هستند که با اندکی چسب مخصوص بر روی دندان ها چسبانده می شوند. براکت یا نگین ارتودنسی در حقیقت به عنوان یک محل بر عبور اتصالات مورد استفاده قرار می گیرد. سیم های ارتودنسی از میان این نگین ها عبور داده می شوند و از این رو گفته می شود تمام ضمائم ارتودنسی بر براکت ها نصب می گردند.برخی بیماران در مورد مشخص بودن انواع براکت یا نگین ارتودنسی به هنگام صحبت کردن و خندیدن گله مندند.

نگین ارتودنسی مناسب، چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ 

نگین ارتودنسی مناسب برای هر بیمار پس از معاینه کامل او و بسته به شرایط و انحرافات دندان ها و فک بیمار تشخیص داده شده و بر روی دندان های فرد استفاده می شود. در حالت کلی در مورد استفاده از هر گونه نگین ارتودنسی وجود ویژگی هایی به شرح زیر لازم است:

  • -نصب آن بایستی به گونه ای انجام شود که به هنگام غذا خوردن، کنده نشود.
  • -پس از اتمام زمان درمان به راحتی از بافت دندان جدا شود.
  • -هیچ گونه آسیبی به بافت دندان ها وارد نکند.

انواع نگین ارتودنسی کدامند؟ 

در حال حاضر که در هر شاخه علمی شاهد پیشرفت های شگرفی در علم و تکنولوژی هستیم، در علم دندان پزشکی نیز دستگاه ها و وسایل پیشرفته زیادی ساخته شده اند که بسته به شرایط بیمار می توانند جهت درمان او به کار گرفته شوند. نگین ارتودنسی از جمله وسیله های کاربردی در علم دندانپزشکی است که در انواع مختلف ساخته شده و برای رفع انحرافات دندان و فک افراد نیازمند به ارتودنسی به کار گرفته می شود. در ادامه به ذکر نام و بررسی مختصر برخی از انواع نگین های ارتودنسی می پردازیم. 

  • -نگین ارتودنسی فلزی
 

براکت های فلزی را در واقع می توان اولین نسل از انواع براکت های ارتودنسی در نظر گرفت. این نوع براکت ها نسبت به سایر انواع ارزان قیمت تر بوده و دارای استحکام بالایی نیز هستند. به سبب داشتن این ویژگی ها اغلب بیماران و متخصصان دندانپزشکی استفاده از این نوع نگین ارتودنسی را بر سایر انواع ترجیح می دهند. 

  • -نگین ارتودنسی سرامیکی

استفاده از نگین ارتودنسی سرامیکی برای کسانی مناسب است که از مشخص شدن براکت ها به هنگام صحبت و لبخند زدن معذب می شوند. مسئله مشخص شدن نگین ها به هنگام صحبت کردن و لبخند زدن تا جایی برای برخی افراد ناخوشایند است که آنها حتی ممکن است به این سبب از انجام ارتودنسی صرف نظر کنند. اما علم و تکنولوژی در این باره وارد عمل شده و با تولید براکت های سرامیکی این مشکل را تا حد زیادی حل کرده است. براکت های سرامیکی که دارای رنگ سفید مشابه به رنگ دندان هستند به صورت کاملا نامرئی بر روی دندان ها چسبانده می شوند و به هنگام صحبت کردن یا لبخند زدن هیچگونه جلب توجهی ایجاد نمی کنند. لازم است توجه داشته باشید که هزینه انجام ارتودنسی با استفاده از براکت های سرامیکی از هزینه انجام آن با استفاده از براکت های فلزی بیشتر است.

  • -براکت های پشت دندانی

براکت های پشت دندانی از انواع نگین های ارتودنسی هستند که امروزه با بیشترین استقبال مواجه شده اند. انجام این نوع ارتودنسی به دلیل قرارگیری براکت ها در پشت دندان ها به هیچ عنوان مشخص نمی شود و از این رو می توان گفت نیازی به هزینه کردن زیاد در مورد استفاده از براکت های گران قیمتی چون براکت های سرامیکی وجود ندارد و بدون هیچ گونه نگرانی از ایجاد تغییرات در ظاهر می توان از براکت های ارزان قیمتی چون براکت های فلزی جهت انجام ارتودنسی پشت دندانی استفاده نمود.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger نگین ارتودنسی چیست و انواع آن کدامند؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر