بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (648 کلمه)

رازهای ارتودنسی که درباره آن نمی دانید!

Secrets-of-Orthodontics رازهای ارتودنسی که درباره آن نمی دانید!

یکی از روش های جدید ارتودنسی، ارتودنسی نامرئی می باشد که ما در این مطلب تلاش کردیم تا اطلاعات بیشتری در اینباره به شما بدهیم. در این مقاله قصد داریم درباره رازهای ارتودنسی نامرئی صحبت کنیم. این درمان در بین بیماران جذابیت بالایی دارد. ظریف بودن و انعطاف پذیری که در این نوع ارتودنسی وجود دارد باعث شده است تا در میان رنج سنی بزرگسالان طرفداران بسیاری پیدا کند. بریس ها به دلیل اینکه از نظر ظاهری جلوه خوبی ندارند از این رو بزرگسالان ترجیح می دهند تا از روش نامرئی استفاده کنند. اما این ارتودنسی می تواند علاوه بر مزایای زیادی که دارد از معایبی هم برخوردار باشد که کسی به شما نگفته باشد! در ادامه به بررسی برخی از رازهای ارتودنسی متحرک خواهیم پرداخت.  

1. ارتودنسی نامرئی دندان ها را از ریشه جابجا نمی کنند! 

ارتودنسی به طور کلی وظیفه دارد تا باعث جابجایی دندان ها به موقعیت مورد نظر ما شود. این جابجایی با اعمال فشار صورت می گیرد. فشاری که بریس ها یا ارتودنسی ثابت روی دندان ها ایجاد می کند آنقدر زیاد است که ریشه دندان ها را هم جابجا کند. اما در ارتودنسی نامرئی ریشه دندان ها جابجا نمی شوند. در واقع فقط به بخش بالای دندان ها فشار وارد می شود.  

2. این ارتودنسی برای هر کسی مناسب نیست! 

ارتودنسی نامرئی فقط برای مواردی که خفیف باشند قابل انجام است. مواردی که نیاز به فشار زیاد ارتودنسی برای جابجایی کامل دندان ها دارند باید توسط ارتودنسی ثابت انجام شوند.  

3. در درازمدت کارآمد نیست! 

ارتودنسی نامرئی در گروه ارتودنسی متحرک قرار دارد. بدین صورت که بیمار به راحتی می تواند در مواقعی که نیاز است آنها را از دندان های خود جدا کند و دوباره نصب نماید. به همین دلیل موفقیت در این نوع ارتودنسی به انگیزه بیمار بسیار بستگی دارد. برای اینکه درمان با استفاده از ارتودنسی نامرئی موفقیت آمیز باشد، نیاز است تا در طول شبانه روز حداقل 22 ساعت روی دندان ها استفاده شود. در صورتی که بیمار در استفاده از آن کوتاهی نماید و یا دلبخواهی از آن استفاده کند قطعا روند درمان طولانی خواهد شد. از این رو پیشنهاد می شود تا کسانی که به درمان با ارتودنسی متحرک پایبند نیستند، از بریس یا ارتودنسی ثابت استفاده نمایند.  

4. درصد موفقیت ارتودنسی نامرئی تنها 59 درصد است! 

بر اساس یک مقاله تحقیقاتی که در مجله بهداشت و دهان به اسم BioMed اعلام شد، اثبات شد که در ارتودنسی نامرئی درصد موفقیت 59 درصد می باشد.

5. امکان وجود باکتری ها در این روش زیاد است

زمانی که هیچ گونه دستگاهی به دندان شما متصل نباشد، بزاق دهان شما ترشح می شود. بزاق به تمیز شدن دهان شما کمک خواهد کرد. اما زمانی که از ارتودنسی نامرئی استفاده می کنید شانس اینکه دندان های شما توسط بزاق ترشح شده تمیز شود کاهش پیدا می کند. از سوی دیگر مواد غذایی که مصرف می شود در این روش بیشتر در میان دستگاه گیر می کند و باعث تجمع باکتری ها می شود. در صورتی که بعد از درآوردن، آنها را تمیز نکنید و دوباره استفاده کنید باکتری ها درون دهان شما تجمع پیدا می کنند. از این رو نیاز است تا در این روش بهداشت به خوبی رعایت شود.

6. ارتودنسی نامرئی از بریس دردناک تر است

این تصور وجود دارد که در درمان ارتودنسی نامرئی درد کمتری وجود دارد. مطالعات نشان داده است که این موضوع فقط در ابتدای درمان صادق است. به دلیل تعویض زیاد دستگاه و طولانی شدن مدت درمان معمولا بیماران نسبت به بریس بیشتر اذیت می شوند.

کلام آخر

در صورتی که دندان های شما مشکل جزئی دارد و نیازی به استفاده از ارتودنسی ثابت نیست بهتر است از ارتودنسی نامرئی استفاده کنید. این روش هم همچون ارتودنسی ثابت از مزایای مخصوص به خود برخوردار است و اگر برای افرادی که شرایط آن را دارند استفاده شود کاملا مفید است.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger رازهای ارتودنسی که درباره آن نمی دانید!
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
شنبه, 01 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر