بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (685 کلمه)

ارتودنسی سرامیکی چیست و به چه کسانی توصیه می شود؟ - دکتر عشاق

Ceramic-orthodontics ارتودنسی سرامیکی چیست و به چه کسانی توصیه می شود؟ - دکتر عشاق

ارتودنسی سرامیکی معمولاً ظریف از نوع فلزی است بنابراین برای کودکان در سنین بسیار کم مناسب نیست. کسانی می توانند از براکت های سرامیکی استفاده نمایند که دندان های دائمی شان کاملاً در آمده است در غیر این صورت، فشار ناشی از درآمدن دندان سبب شکستن براکت می شود.

متاسفانه بسیاری از ما دندان های نامرتب داریم که باعث می شود اعتماد به نفس ما زیر سوال رفته و در نهایت نتوانیم در جمع حضور پیدا کنیم. ارتودنسی های فلزی معمولاً ظاهری نازیبا دارند این موضوع برای کسانی که مشغول به کار هستند و یا به هر دلیل باید بیرون از منزل فعالیت داشته باشند، آزاردهنده است.

حال می خواهیم بررسی کنیم که ارتودنسی سرامیکی چیست و به چه کسانی توصیه می شود؟ آیا می توان گفت این ارتودنسی برای همه افراد در همه سنین مناسب است؟

ارتودنسی سرامیکی در یک نگاه

در ارتودنسی سرامیکی به جای استفاده از براکت های فلزی از براکت های سرامیکی استفاده می شود. بریس های سرامیکی بسیار مشابه با بریس های فلزی هستند و رنگ بسیار شفافی دارند و مشابه با رنگ دندان اجرا می شوند رنگ براکت ها و همینطور سیم هایی که برای آنها استفاده شده است بسیار شفاف است و به صورت نقره یا متالیک اجرا می‌شود. 

مدت زمان ارتودنسی سرامیکی

در ابتدا می بایست ناهماهنگی بین دندانهای شما مشخص شود و سطح نامنظمی که دندان‌ها دارد بررسی شود، شلوغی دندان مهمترین مسئله ای است که روی مدت زمان ارتودنسی سرامیکی تاثیر می گذارد.

معمولاً مدت زمان نتیجه‌بخش ارتودنسی سرامیکی بین ۶ تا ۱۸ ماه گزارش شده است اما گاه تا ۳۶ ماه نیز ادامه دار خواهد بود.

مزایای ارتودنسی سرامیکی

سرامیک به کار رفته در این محصول بسیار شفاف و هم رنگ دندان است و کمتر در معرض دید قرار خواهد گرفت این موضوع سبب می‌شود تا بزرگسالان علاقه زیادی به این مدل از ارتودنسی داشته باشند.

مزیت دیگری که می توان برای ارتودنسی سرامیکی در نظر گرفت این است که دندان‌ها را به نسبت پلاک شفاف ارتودنسی صاف تر و منظم تر خواهد کرد.

کسانی که دوست دارند از ارتودنسی سرامیکی استفاده نمایند می توانند مدل های رنگی آن را مورد استفاده قرار دهند مثلاً پلاستیک ها و اورینگ های رنگی و کش های خاص ارتودنسی برای این کار وجود دارد.

نکته خیلی جالبی که در مورد بریس های ارتودنسی سرامیکی دیده می‌شود این است که در تصویربرداری رادیولوژی هیچ مشکلی ایجاد نمی کند این در حالی است که بریس های فلزی معمولاً وضوح تصویر ضعیفی در تصویربرداری رادیولوژی دارند.

ارتودنسی سرامیکی برای چه کسانی مناسب است

از مهم ترین نکاتی که در مورد براکت های سرامیکی باید دقت کنید، شکننده بودن آن ها نسبت به براکت های فلزی است. زمانی می‌توان از براکت های سرامیکی استفاده کرد که تمام دندان‌های دائمی درآمده باشند در غیر این صورت معمولاً فشار ناشی از رویش دندان ها باعث شکسته شدن براکت سرامیکی می‌شود بنابراین ارتودنسی سرامیکی برای بچه های کوچک مناسب نیست. بزرگسالان بهترین کاندید استفاده از براکت های سرامیکی هستند.

اگر شما از دسته افرادی هستید که دوست دارید کسی متوجه ارتودنسی در دهان تان نشود می توانید براکت های سرامیکی را انتخاب کنید و از نامرئی بودن آن لذت ببرید چون این براکت‌ها همرنگ دندان هستند.

آیا براکت های سرامیکی دچار لکه می شوند؟

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ کوتاه دهیم باید بگوییم بله. اما اگر بخواهیم این موضوع را کمی دقیق تر و جزئی تر بررسی کنیم باید این طور در نظر داشت که براکت های سرامیکی به سادگی دچار لکه و یا تغییر رنگ نخواهند شد. جنسی که برای براکت های سرامیکی استفاده می شود معمولاً به صورتی است که تغییر رنگ نمی دهد اما اتصالات آن معمولاً دچار تغییر رنگ شده و این موضوع سبب می‌شود که اطراف براکت های سرامیکی لکه دار شوند. 

ارتودنسی سرامیکی بهتر است یا فلزی؟ 

از نظر دکتر عشاق، متخصص ارتودنسی، هر دو روش ارتودنسی یک هدف را دنبال می کنند شاید هنوز هم براکت های فلزی موثرترین روش برای درمان ارتودنسی باشند اما ارتودنسی با براکت های سرامیکی نیز اثربخشی خاص خود را دارند و در عین حال بسیار زیبا و مطابق با رنگ دندان هستند. 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger ارتودنسی سرامیکی چیست و به چه کسانی توصیه می شود؟ - دکتر عشاق
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر