بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (621 کلمه)

ارتودنسی ساده چیست و ساده‌ترین روش انجام ارتودنسی کدام است؟

Simple-orthodontics ارتودنسی ساده چیست و ساده‌ترین روش انجام ارتودنسی کدام است؟

ارتودنسی ساده که همان ارتودنسی ثابت می­باشد، برای درمان دندان­های نامناسب و نامنظم استفاده می­شود. این نوع ارتودنسی دارای طول درمان طولانی است. امروزه جهت درمان دندان‌هایی که به صورت کج در داخل دهان قرار گرفته‌اند، از روش‌های متعددی استفاده می‌کنند. یکی از این روش‌ها، ارتودنسی ساده می‌باشد. این روش از ارتودنسی مراحل مختلفی دارد. در ادامه با ما همراهی داشته باشید تا در ابتدا با ارتودنسی و انواع آن آشنا شویم. سپس ارتودنسی ساده و ساده ترین روش ارتودنسی را برای شما بیان کنیم.  

ارتودنسی چیست و چند نوع ارتودنسی وجود دارد؟

امروزه دندان‌های یکدست و مرتب یکی از موارد مهم زیبایی به حساب می‌آید. منظم بودن دندان‌ها، تاثیر بسیار زیادی در یک لبخند زیبا دارد و باعث بالا رفتن اعتماد به نفس می‌شود. این اعتماد به نفس بالا، سبب می‌شود تا بتوانید به راحتی با تمام افراد ارتباط برقرار کنید. ارتودنسی، یکی از بهترین روش‌های هماهنگ کردن، مرتب کردن و نظم دادن به دندان‌هایی است که در جای مناسبی قرار ندارند و بهم ریخته می‌باشند.

به طور کلی دو روش برای ارتودنسی وجود دارد. یکی از این روش‌ها ارتودنسی ثابت و دیگری ارتودنسی متحرک است. ولی هر یک از این دو نوع ارتودنسی به انواع دیگر دسته بندی می‌شوند. این روش ثابت که به آن ارتودنسی ساده هم می‌گویند، شامل ارتودنسی سنتی و یا فلزی، پشت دندانی و یا لینگوال، نامرئی و یا سرامیکی می‌باشد. روش متحرک نیز شامل ارتودنسی شفاف و یا اینویزیلاین است. 

ارتودنسی ساده چه نوع ارتودنسی­ای می­باشد؟ 

همان طور که در قسمت قبل بیان کردیم، نام دیگر ارتودنسی ثابت، ارتودنسی ساده می‌باشد. تمام روش‌های گفته شده، به ویژه ارتودنسی ساده نتیجه‌ی یکسانی دارند و برای رسیدن به هدف، بیمار باید زمان نسبتا زیادی را وقت بگذارد. روش ساده که یک روش قدیمی و بهترین نوع می‌باشد، نیز مانند دیگر روش‌ها به منظم شدن دندان‌ها و فک کمک می‌کند. در این روش براکت‌های مورد نظر روی دندان چسبانده می‌شوند و سیم از بین براکت‌ها عبور کرده و در نهایت کش‌های الاستیک روی براکت‌ها قرار می‌گیرد. در طی زمان طولانی که برای افراد مختلف بسته به سن، نوع درمان و نامنظم بودن آن است، دندان‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند. دندان‌ها به آرامی حرکت می‌کنند و تغییرات دلخواه ایجاد می‌شود. روش ارتودنسی ثابت و یا ساده، به درمان موارد زیر کمک می‌کند.

Øبیش از حد جلو بودن دندان‌ها و فک بالا

Øفاصله‌ی بسیار نزدیک دندان‌ها و ازدحام آن‌ها

Øردیف نبودن دندان‌ها و قرار نگرفتن فک بالا و پایین روی هم

Øفاصله‌ی بسیار دور دندان‌ها از یکدیگر

آیا ارتودنسی ساده، جزء ساده­ترین روش انجام آن است؟ 

در این بخش قصد داریم با توضیح بسیار مختصر از هر کدام روش‌های ارتودنسی، به این نتیجه برسیم که ارتودنسی ساده از نوع سادهترین روشهای انجام ارتودنسی می‌باشد.

ارتودنسی فلزی: در این روش از براکت‌هایی که جنس فلز دارند استفاده می‌شود که جزء ارزان‌ترین روش‌های درمانی دندان می‌باشد.

ارتودنسی سرامیکی: این روش به اندازه‌ی فلزی، مقاومت و استحکام ندارد. امکان آسیب آن بسیار زیاد است. در این روش به جای براکت فلزی از نوع سرامیکی آن استفاده می‌کنند. رنگ این نوع براکت‌ها یا به صورت شفاف و یا هم رنگ دندان می‌باشد.

ارتودنسی لینگوال: این روش از نوع گران‌ترین ارتودنسی است. در این نوع روش براکت‌ها که به صورت فلزی می­باشند، در پشت دندان­ها قرار می­گیرند و ترمیم آن­ها به سختی انجام می­شود.

ارتودنسی اینویزیلاین: در این ارتودنسی، جنس براکت­ها از پلاستیک نامرئی و شفاف می­باشد. طول درمان آن­ها نسبت به روش­های دیگر کوتاه­تر است. البته این روش برای درمان­های سخت و پیچیده­ی دندان مناسب نمی­باشد.

با توجه به توضیحات بالا، می­توانیم به این نتیجه برسیم که ساده­ترین روش انجام ارتودنسی، روش ارتودنسی ثابت یا ساده می­باشد که در قسمت قبل به طور کامل با نحوه­ی انجام و نوع درمان آن آشنا شدیم. 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger ارتودنسی ساده چیست و ساده‌ترین روش انجام ارتودنسی کدام است؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر