بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (635 کلمه)

تاثیر بارداری بر سلامت دهان و دندان

در دوران بارداری تغییرات زیادی در بدن رخ میدهد که همه به واسطه تغییرات هورمونی در بدن است. برخی هورمونها در بدن بیشتر تولید میشود. هورمون به مواد شیمیایی میگویند که عملکردهای مهم بدن را تنظیم میکند. اما این تغییرات هورمونی، بر دهان و دندانها نیز تاثیر میگذارد و متاسفانه این تغییر غالبا به نفع مادر نیست. هورمونهای استروژن و پروژسترون باعث گشاد شدن رگهای خونی کوچک لثه و افزایش جریان خون در آنها میشوند. این باعث حساستر شدن لثه در مقابل باکتریها و سموم که در پلاکهای چسبیده به دندانها یافت میشوند، میگردد. زنان باردار معمولا لثه شان ورم میکند، قرمز میشود و ممکن است به راحتی هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن خونریزی کند (ژنژیویت بارداری).
همین وضعیت در نتیجه مصرف قرصهای ضد بارداری که حاوی پروژسترون سنتزی (مصنوعی) هستند و یا حتی در نوسان هورمونی معمول در قاعدگی، ممکن است روی دهد.
یکی دیگر از تاثیرات کمتر هورمونهای بارداری بر لثه، رشد زیاد بافت لثه یا ایجاد برجستگی های کوچکی در سطح لثه یا بین دندانهاست. این زایده ها تومورهای بارداری نامیده میشوند اگر چه کاملا خوش خیم هستند. 


همه این مسائل معمولا ظرف چند ماه پس از زایمان برطرف میشود. با این وجود اگر التهاب لثه دارید باید بیشتر مراقب سلامت دهان و دندان خود در دوران بارداری باشید و با دقت بیشتری بهداشت دهان را رعایت کنید.

چرا تاثیر بارداری بر سلامت دهان اهمیت دارد؟
هورمونهای بارداری به خودی خود باعث التهاب یا عفونت لثه نمیشوند بلکه در اثر تجمع پلاک و باکتریها، تحریک و ملتهب میشوند. پس اگر علائم التهاب یا عفونت لثه را دارید باید تلاش بیشتری در حفظ بهداشت دهان داشته باشید چرا که این موضوع هم برای سلامت خودتان و هم برای سلامت کودک در حال رشدتان، اهمیت دارد. اگر عفونت لثه درمان نشود پیشروی کرده و ممکن است به نوع شدیدتر بیماری لثه که پریودنتیت نام دارد تبدیل شود. پریودنتیت تنها به لثه حمله نمیکند بلکه استخوان اطراف دندان را نیز تخریب میکند و در نهایت باعث از بین رفتن استخوان فک و کوچک شدن آن، لق شدن دندان و حتی از دست دادن آن میشود. برخی تحقیقات بین بیماری لثه و عوارضی مثل دیابت و بیماری قلبی عروقی ارتباط هایی را کشف کرده اند. همچنین بین بیماری لثه و زایمان زودرس ارتباط وجود دارد.

برای جلوگیری از تاثیر بارداری بر سلامت دهان و دندان چه باید کرد؟
رژیم غذایی سالم داشته باشید: حتی اگر ویار بارداری شما را به سمت خوراکیهای شیرین میکشاند، باید تا جایی که میتوانید مصرف آنها را محدود کنید. اگر چه کودک در حال رشد نیاز به مواد مغذی دارد ولی غذاهای زیادی هستند که بدون داشتن قند زیاد، مواد مغذی زیادی به بدنتان میرسانند. قند موجود در شیرینی ها و غذاهای شیرین باعث رشد باکتریها میشود چرا که غذای آنها را تامین میکند. اگر خوراکی شیرینی مصرف کردید حتما دندانهای خود را پس از آن، مسواک بزنید.
بهداشت دهان را به صورت منظم رعایت کنید: حتما هر روز باید نخ دندان بکشید و دست کم دو بار در روز مسواک بزنید. اگر مشکل حالت تهوع صبحگاهی یا بعد از ظهر دارید، بلافاصله پس از استفراغ نباید مسواک بزنید چون مینای دندان در معرض اسید معده قرار گرفته و نرم شده است و با مسواک به راحتی پاک میشود. به جای این کار دهان خود را به یک قاشق چای خوری جوش شیرین حل شده در یک لیوان اب یا حتی فقط با یک لیوان آب دهان خود را شستشو دهید تا محیط اسیدی دهان خنثی شود. یک ساعت بعد دندانهای خود را مسواک بزنید چون اسید معده بسیار قوی است.
مراجعات دندانپزشکی خود را فراموش نکنید: در دوران باردرای هم باید مراجعات دندانپزشکی خود را ادامه بدهید تا اگر لازم است تمیز کاری یا جرمگیری برای جلوگیری از عفونت لثه و پوسیدگی دندان، انجام شود. اما درمانهای دندانپزشکی غیر ضروری را نباید در این دوران انجام دهید.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger تاثیر بارداری بر سلامت دهان و دندان
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 31 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر