بلاگ

تخمین زمان مطالعه 1 دقیقه (269 کلمه)

تفاوت بین عکس پرتوی ایکس دیجیتالی و فیلمی

تفاوت بین عکس پرتوی ایکس دیجیتالی و فیلمی

در گذشته برای گرفتن عکس پرتوی ایکس از فیلم استفاده می‌شد. این فیلم مشابه همان فیلم‌هایی بود که در دوربین عکاسی و فیلم‌برداری مورد استفاده قرار می‌گرفت. به این صورت که باید به درستی و با دقت در اتاقی تاریک ظاهر می‌شد. با پیشرفت تکنولوژی، عکس پرتوی ایکس دیجیتالی وارد دنیای دندانپزشکی شد. در عکس‌های دیجیتالی به جای فیلم، از حسگرهای دیجیتالی برای ایجاد و ثبت تصویر استفاده می‌شود.

در روش دیجیتالی ایجاد تصویر بلافاصله و بدون صرف زمان است. مزیت‌های عکس پرتو ایکس دیجیتالی به صورت زیر است:
• در پرتوی ایکس دیجیتالی، بیمار تحت تشعشع کمتری قرار می‌گیرد بنابراین خطرات آن برای سلامتی کمتر است.
• تصاویر ایجاد شده توسط عکس پرتوی ایکس فیلمی، اغلب وضوح و شفافیت کمتری نسبت به دیجیتالی دارند و گاهی اوقات نتایج آنها به صورتی است که باید عکس دوباره گرفته شود بنابراین بیمار باز هم بیشتر در معرض تشعشع قرار می‌گیرد.
• عکس‌های دیجیتالی را به راحتی می‌توان ویرایش نموده و به سرعت نتایج آن را مشاهده کرد. بنابراین درمان دقیق‌تر، سریع‌تر و کارآمدتر خواهد بود.
• پرتوی ایکس فیلمی نیاز به استفاده از مواد شیمیایی خطرناکی برای ظاهر شدن دارند بنابراین زباله‌های خطرناکی برای محیط زیست ایجاد می‌کنند.
همیشه باید تعادلی بین نیاز به عکس پرتوی ایکس و ایمنی بیمار برقرار باشد در هر صورت هدف نهایی سلامتی بیمار است.

b2ap3_thumbnail_Dental-X-Ray-Sarasota تفاوت بین عکس پرتوی ایکس دیجیتالی و فیلمی


علت عکس‌برداری با پرتوی ایکس
عکس‌های پرتوی ایکس پزشک را قادر می‌سازد مشکلات ارتودنسی را به خوبی و با دقت بالا تشخیص داده و مشکلات احتمالی دیگری که سلامتی فرد را تهدید می‌نماید شناسایی کند. اغلب مشکلات دهان و دندان در صورتی که بی‌توجه رها شوند، تبدیل به مشکلات بزرگ‌تری می‌شوند.

http://topconcordorthodontics.com/the-use-of-x-rays-in-orthodontics.html/

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger تفاوت بین عکس پرتوی ایکس دیجیتالی و فیلمی
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 30 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر