بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (829 کلمه)

چه دلایلی باعث سیاه شدن دندانها می شوند؟

سیاهی دندان

سیاه شدن دندان‌ها ممکن است نشانه پوسیدگی دندان و یا ایجاد سوراخ‌هایی است که باید هر چه سریع‌تر به آنها رسیدگی شود. با این حال ممکن است سیاه شدن دندان در نتیجه تغییر رنگ و لکه اتفاق افتاده باشد. این تغییر رنگ دندان‌ها ممکن است در اثر مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای مختلف و چسبیدن رنگدانه آنها به دندان‌ها ایجاد شده باشد.
سفیدی رنگ دندان‌ها به علت وجود کلسیم زیاد در ساختار لایه بیرونی دندان که به آن مینا گفته می‌شود، می‌باشد. به مرور زمان عناصر دیگری ممکن است وارد ساختار دندان شود که باعث قهوه ای، سیاه یا زردی دندان و ایجاد لکه در آنها می‌شوند. در صورتی که رنگ دندان‌ها سیاه شده برای پیدا کردن علت آن باید هر چه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه کنید.


چه عواملی باعث سیاه شدن دندان‌ها می‌شوند؟
- عوامل خارجی سیاه شدن دندان‌ها
عوامل خارجی که باعث سیاه شدن رنگ دندان می‌شوند عبارتند از:
- آسیب دیدن مینای دندان
- لکه شدن دندان
- تجمع جرم و رسوب
برخی عوامل مستقیم بدرنگی و ایجاد لک در دندان‌ها عبارتند از:
- مصرف مکرر نوشیدنی‌ها و غذاهای حاوی رنگ‌دانه زیاد مانند قهوه و چای
- مصرف برخی داروها مانند قطره آهن
- مصرف برخی دهانشویه ها و خمیر دندان‌ها
- استعمال دخانیات
- روکش کردن و یا پر کردن دندان با سولفید نقره


- عوامل داخلی سیاه شدن دندان‌ها
علت سیاه شدن رنگ دندان ممکن است مربوط به آسیب دیدن از داخل باشد. متداولترین علت سیاه شدن دندان در اثر عوامل داخلی عبارتند از پوسیدگی یا ضربه. برای مثال ممکن است عفونت پالپ و یا مردن دندان باعث سیاه شدن آن شود.
در چنین شرایطی آسیب ‌دیدگی دندان از داخل شروع شده و به سمت سطح دندان پیش می‌رود . سیاهی دندان ممکن است در ابتدا به صورت لکه سیاه رنگ پدیدار شده و در نهایت تمامی سطح دندان را بپوشاند.


علائم و نشانه‌ ها
توجه داشته باشید که تغییر رنگ سریع دندان از سفید به سیاه طبیعی نیست. معمولا فرد ابتدا علایم دیگری را تجربه کرده و سپس متوجه سیاه شدن دندان می‌شود. در برخی موارد لکة دندان ممکن است به صورت لکه قهوه‌ ای یا خاکستری ظاهر شود و سپس با گذر زمان به رنگ سیاه تبدیل شود. گاهی اوقات نیز ممکن است نقطه های سیاه رنگی در سطح دندان پدیدار شوند که غالباً در نزدیکی سطح لثه ایجاد می‌شود. این وضعیت در کودکان بیشتر مشاهده می‌شود.
در صورتی که علت سیاهی دندان جرم و رسوب باشد، فرد احتمالاً متوجه سیاه شدن دندان در سطح بیرونی دندانهای آسیای بزرگ یا سطح داخلی دندانهای جلویی می‌شود. در صورتی که جرم گیری انجام نشود، تجمع لک و تغییر رنگ دندان ادامه پیدا می‌کند. در چنین مواردی ممکن است به مرور با فرسایش دندان سوراخ‌هایی در مینا ایجاد شود.


از کدام موارد تغییر رنگ دندان می‌توان جلوگیری کرد؟
افرادی که نگران سیاه شدن رنگ دندان‌ها هستند باید از مصرف برخی مواد پرهیز کنند. همچنین باید بهداشت دهان پس از غذا خوردن به خوبی رعایت شود. برای کاهش احتمال بدرنگی و سیاه شدن دندان‌ها باید مصرف مواد زیر را کاهش دهید:
- قهوه
- چای سیاه
- نوشابه
- سیگار و سایر دخانیات
بهداشت مناسب دهان اغلب جلوی انواع لکه حاصل از عوامل خارجی بدرنگی دندان را می‌گیرد.
بهداشت مناسب دهان را رعایت کنید. حداقل روزی دو مرتبه با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. حداقل یک مرتبه در روز نخ دندان بکشید. سالی دو مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید. از مصرف زیاد خوراکی‌ها و غذاهای شیرین خودداری کنید.



روش‌های درمان سیاه شدن دندان‌ها
معمولاً درمان سیاه شدن دندان‌ها در خانه امکان ‌پذیر نیست. با این حال برخی محصولات خانگی سفید کننده دندان وجود دارد که در موارد خفیف تغییر رنگ ممکن است مؤثر باشد اما معمولاً برای سفید کردن دندان‌هایی که سیاه شدند باید به متخصص مراجعه کنید.
دندان‌پزشک ابتدا وضعیت دندان‌ها را معاینه می‌کند تا علت تغییر رنگ دندان مشخص شود و پس از آن روش درمانی مناسب تعیین می‌شود.



• درمان سیاهی دندان‌ها که در اثر تجمع جرم دندان ایجاد شده است
دندانپزشک باید جرم و رسوب تجمع یافته در سطح دندان‌ها را پاک کند. معمولاً این کار با تراشیدن جرم انجام می شود. ممکن است برای جرم گیری از قلم جرم گیری اولتراسونیک استفاده شود که به واسطه لرزش شدید باعث جدا شدن جرم از سطح دندان می‌شود. به این ترتیب پاک کردن سطح دندان‌ها آسان‌تر خواهد شد.

• درمان سیاهی دندان‌ها که در اثر پوسیدگی اتفاق افتاده است
در صورتی که پوسیدگی دندان علت سیاه شدن رنگ دندان باشد معمولاً نمی‌توان تنها با جرم گیری و درمان‌های سفید کننده، رنگ دندان را اصلاح کرد. به جای این کار باید بخش پوسیدة دندان به طور کامل تراشیده و تخلیه شود و دندان با مواد پرکننده پر شود. در صورتی که پوسیدگی به لایه داخلی دندان رسیده باشد ممکن است نیاز به روکش کردن داشته باشید. گاهی اوقات آسیب ‌دیدگی دندان در اثر پوسیدگی به قدری شدید است که نمی‌توان با پر کردن و یا روکش کردن مشکل را حل کرد بلکه ممکن است راه حل، عصب‌ کشی و یا کشیدن دندان باشد.



https://www.medicalnewstoday.com/articles/321777.php?sr

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger چه دلایلی باعث سیاه شدن دندانها می شوند؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 09 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر