بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (576 کلمه)

عادتهای ما چگونه سلامت دهان و دندان مان را به خطر می اندازند؟

adatha-dandan

 اگر هنوز نمیدانید عادتهای ما گاهی اوقات چگونه سلامت دهانمان را از بین میبرند باید بدانید:

تحقیقات جدید نشان میدهند بین چاقی و عفونت لثه ارتباط وجود دارد. تاثیر استعمال دخانیات بر بیماری لثه و بدتر شدن آن هم در تحقیقات مشخص شده است. افراد سیگاری سه تا شش برابر دیگران دچار عفونت پیشرفته لثه میشوند. علاوه بر این، کسانی که در حال حاضر یا در گذشته خیلی سیگار میکشیده اند، پنج برابر دیگران دچار تحلیل رفتن شدید استخوانها میشوند. 

سیگار کشیدن نه تنها احتمال عفونت لثه را بالا میبرد بلکه درمان آن را هم مشکل میکند. علاوه بر این درمان ممکن است موفقیت آمیز نباشد. علت این است که سیگار کشیدن در ترمیم بافتها اختلال ایجاد میکند.

گاهی اوقات چیزهایی برایمان جالب است که برای سلامتی مان اصلا جالب نیست مانند جواهرات لب یا زبان. در این موارد عفونت های دهانی شایع است اما علاوه بر این، جواهرات دهان باعث ترک خوردن یا لب پر شدن دندانها نیز میشود. جواهرات زبان میتوانند منجر به پسروی لثه شوند.

ممکن است به نظر بدیهی برسد اما قند نیز یکی از تهدیدهای اصلی سلامت دندانهاست. قندی که میخوریم باعث تشکیل پلاک در دندانها میشود. پلاک با تجمع باکتریها ، باعث تولید اسید میشود و اسید باعث حل شدن مینای دندان و ایجاد پوسیدگی میشود. اگر پوسیدگی به موقع درمان نشود، به اعماق دندان نفوذ کرده و علاوه بر دردی که ایجاد میکند، ممکن است نیاز به عصب کشی یا حتی کشیدن دندان را ایجاب نماید. 

  تاثیر سلامت بدن بر سلامت دهان 

بسیاری از متخصصان حوزه سلامت چاقی را یک بیماری مزمن میداند. افزایش شدید شیوع چاقی در دنیای امروزی، نگران کننده است و سن چاقی به کودکان نیز رسیده است. چاقی به دلیل ضعف تغذیه و عادات بد غذایی ایجاد میشود. تحقیقات نشان داده اند چاقی خطر فشار خون بالا، دیابت نوع 2، آرتروز، بیماری قلبی عروقی، مشکلات تنفسی، سرطانهای روده، پروستات، سینه و اندومتریوز را افزایش میدهد اما کار به همین جا ختم نمیشود. چاقی احتمال بیماری لثه را نیز افزایش میدهد و ممکن است مقاومت به انسولین در ارتباط بین چاقی و عفونت لثه نقش داشته باشد. 

استعمال دخانیات یکی از بزرگترین خطرات برای سلامتی ما هستند که علاوه بر سلامت بدن، سلامت دهان را هم تحت تاثیر قرار میدهند. تنباکو خطر سرطان دهان را افزایش میدهد. جامعه سرطان امریکا گزارش میدهد:
حدود 90 درصد از کسانی که سرطان دهان و برخی انواع سرطان گلو میگیرند، دخانیات مصرف میکنند. خطر این سرطانها با افزایش تعداد سیگار یا طول مدت سیگاری بودن افزایش می یابد.
افراد سیگاری شش برابر دیگران دچار این سرطانها میشوند.
حدود 37 درصد از بیمارانی که پس از درمان سرطان به سیگار کشیدن ادامه میدهند، دوباره دچار سرطان دهان، حلق یا حنجره میشوند در حالی که در بین افرادی که سیگار را ترک میکنند تنها 6 درصد دوباره به سرطان مبتلا میشوند.
دود تنباکوی ناشی از سیگار، قلیان و غیره باعث میشود در دهان یا بخشی از حلق که درست در زیر دهان قرار دارد سرطان به وجود بیاید. همچنین سرطان حنجره، ریه، مری، کلیه، مثانه و چند عضو دیگر در اثر استعمال دخانیات به وجود می آید.
توتون بدون دود با سرطانهای گونه، لثه و سطح داخلی لبها ارتباط دارد. توتون بدون دود خطر این سرطانها را تقریبا 50 برابر میکند.

چه باید کرد؟
ترک سیگار و کاهش وزن هر دو گامهای مهمی در جهت بهبود سلامت دهان و بدن هستند. برای ترک سیگار و کاهش وزن بهتر است از متخصص کمک بگیرید تا شانس موفقیت بالاتر باشد.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger عادتهای ما چگونه سلامت دهان و دندان مان را به خطر می اندازند؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر