بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (707 کلمه)

انواع روکش دندان

5-1

برای روکش کردن دندان از انواع مختلف روکش می‌توان استفاده کرد. روکش دندان کلاهکی شبیه تاج دندان است که بر روی دندان قرار می‌گیرد. هدف از روکش کردن ممکن است زیبا کردن دندان‌ها و یا ترمیم آنها باشد. در مواردی که دندان به شدت صدمه دیده است و یا عصب ‌کشی شده برای تقویت و محافظت، نیاز به روکش دارد. 

روکش دندان طلا

روکش طلا از اولین انواع روکش دندان بود که سال‌های بسیاری مورد استفاده قرار می‌گرفته و هم‌ اکنون نیز برخی افراد از آن استفاده می‌کنند. طلا بسیار محکم و مقاوم است بنابراین فشار فک را به خوبی تحمل می‌کند. روکش طلا در مقابل ساییدگی مقاومت دارد بنابراین برای دندانهای عقبی که خیلی به هم ساییده می‌شوند بسیار مناسب است. روکش دندان طلا در واقع از آلیاژ طلا که متشکل از فلزات گران‌بها مانند طلا، پلاتین و از این قبیل مواد است، ساخته می‌شود. طلا فلزی سازگار است و هیچ مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند و بدن آن را پس نمی‌زند. با این حال قیمت روکش دندان طلا بسیار زیاد است و بسیاری از مردم نمی‌توانند روکش دندان طلا بگذارند. از طرفی به علت رنگ طلایی یا فلزی، ترمیم دندان کاملاً مشهود می‌شود به همین علت امروزه نسبت به گذشته، طرفداران زیادی ندارد. 

روکش دندان استیل
روکش استیل بیشتر به عنوان روکش موقتی دندان استفاده می‌شود. مثلاً برای ترمیم دندان کودکان از روکش استیل استفاده می‌شود چرا که دندان‌های شیری در نهایت می‌افتند و با دندان‌های دائمی جایگزین می‌شوند. از طرفی روکش استیل ارزان‌ترین نوع روکش بوده و برای دندان‌های شیری بهتر است. روکش دندان استیل مقاومت بالایی دارد بنابراین برای دندانهای آسیای کوچک و بزرگ کاملاً کارامد است. این نوع روکش معمولاً پیش ‌ساخته است به این معنی که لازم نیست دو جلسه برای روکش کردن مراجعه کنید بلکه در همان جلسه اول، دندانتان روکش می‌شود. برای دندان‌های دائمی هم می‌توان به عنوان روکش موقتی دندان ، از روکش استیل استفاده کرد. مثلاً هنگامی که دندان تراشیده شده و قالب گیری شده است و باید دو هفته منتظر ساخت روکش دندان اصلی بمانید، می‌توانید روکش استیل استفاده کنید. با این حال ممکن است برخی افراد به یکی از ترکیبات موجود در این آلیاژ فلز آلرژی داشته باشند.

روکش استیل مقاومت بالایی داشته و نگرانی از بابت تحمل فشار و احتمالاً شکستگی یا لب پر شدن آن وجود ندارد. 

روکش دندان تمام سرامیکی
سرامیک دندانپزشکی امروزی بسیار محکم‌تر و مقاوم‌تر از سرامیک‌های گذشته است. روکش دندان که تماما از سرامیک (چینی) ساخته می‌شود مقاومت خوبی دارد. روکش دندان تمام سرامیکی همرنگ دندان بوده و شبیه دندان واقعی است به همین علت برای دندانهای جلویی که هنگام صحبت کردن دیده می‌شوند، عالی است. سرامیک دندانپزشکی در مقابل تغییر رنگ مقاومت بالایی دارد به همین علت زیبایی آن به مرور زمان کاهش پیدا نمی‌کند. همچنین به علت قابلیت پولیش، حتی در صورت تغییر رنگ می توان آن را دوباره همانند روز اول سفید و شفاف‌ کرد. با این حال باید بدانید روکش دندان تمام سرامیکی به اندازه‌ی روکشهای فلزی یا روکشهای سرامیکی فلزی مقاومت ندارد بنابراین برای دندان‌های آسیای بزرگ که فشار شدیدی را متحمل می‌شوند، بهتر است روکش های دیگر استفاده شود.

در هر صورت هنگام انتخاب روکش برای دندانهای جلویی یادتان باشد زیباترین نوع روکش دندان که بیشترین شباهت را به دندان واقعی دارد، روکش تمام سرامیکی است. هزینه این نوع روکش نیز بالاست. 

روکش دندان سرامیکی فلزی

روکشهای سرامیکی فلزی نوع دیگری از روکش دندان هستند که برای تقویت ساختار در آنها از اسکلت فلزی در داخل استفاده شده و برای زیبایی و شباهت به دندان واقعی یک لایه سرامیک بر روی آن کشیده شده است. به این ترتیب این انواع روکش به زیبایی روکشهای تمام سرامیکی و استحکام روکشهای فلزی نزدیک شده ‌اند. به همین علت از روکش دندان سرامیکی فلزی می‌توان هم برای دندانهای جلویی و هم عقبی استفاده کرد.

علیرغم مقاومت و استحکام بالای روکشهای سرامیکی فلزی در مقایسه با تمام سرامیکی، باز هم امکان لب پر شدن یا شکستن پوشش سرامیکی آن وجود دارد. در صورتی که نقص ایجاد شده جزیی باشد می‌توان آن را ترمیم کرد. یکی از مشکلات این انواع روکش، نمایان شدن ساختار فلزی آن در زیر یا سطح لثه است. بنابراین در افرادی که احتمال پس‌روی لثه در آنها وجود دارد این نوع روکش دندان ممکن است مناسب نباشد

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger انواع روکش دندان
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر