بلاگ

تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه (983 کلمه)

بهترین نوع روکش دندان چیست؟

1-3
برای این که بدانید بهترین نوع روکش دندان برای شما چیست، باید ابتدا چند موضوع را که در مورد روکش دندان اهمیت زیادی دارد، در نظر داشته باشید. این موارد تعیین‌ کننده بهترین نوع روکش برای هر فرد هستند. در اینجا با معایب و مزایای هر نوع روکش دندان در شرایط مختلف، آشنا می‌شوید.

مواردی که باید هنگام انتخاب نوع روکش دندان، در نظر بگیرید

1- نمی‌توان برای همه افراد و همه دندان‌ها، یک نسخه پیچید. در واقع هیچ وقت یک نوع روکش دندان برای همه بهترین نیست چرا که موقعیت هر زمان و شرایط هر فرد متفاوت است. مثلا دندانهای عقبی تحت فشار زیادی قرار می گیرند پس باید مقاومت بالاتری داشته باشند و دندانهای جلویی در معرض دید قرار دارند پس زیبایی آنها مهم است. 

2- بهترین نوع روکش برای دندانهای عقبی، روکش طلا است. اگر زیبایی دندانهای عقبی برایتان اولویت ندارد، هیچ چیزی بهتر از روکش طلا برای این دندان‌ها نیست. به ‌طور کلی همه روکشهای فلزی مقاومترین روکشها هستند و بیشترین دوام را دارند. از آنجایی ‌که روکشهای فلزی تماما از آلیاژ فلز ساخته شده‌ اند، به ‌هیچ ‌وجه لب پر نمی‌شوند و ترک نمی‌خورند.

از طرف دیگر روکش دندان طلا علاوه بر دوام استثنایی، سازگاری کامل با بدن دارد و بدن به آن واکنش نشان نمی‌دهد. به این جهت از لحاظ زیستی سازگار محسوب می‌شود. همچنین روکش طلا برای دندان‌های مقابل ساییدگی ایجاد نمی‌کند در حالی که روکشهای سرامیکی ممکن است باعث ساییدگی دندان‌های مقابل شوند. تنها اشکال روکش دندان طلا رنگ آن است اما اگر برای دندان‌هایی استفاده می‌شود که در معرض دید قرار ندارد رنگ آن اشکال به حساب نمی‌آید. بنابراین می‌توان با قطعیت گفت بهترین نوع روکش دندان برای دندانهای عقبی، روکش طلا است. 

3- از نظر زیبایی و طبیعی بودن بهترین روکش دندان، روکش تمام سرامیکی است. مزیت قابل ‌ملاحظه روکش دندان سرامیکی (پورسلین) این است که به شکل استثنایی شبیه دندان واقعی است. بنابراین در شرایطی که زیبایی دندان مهم‌ترین اولویت شماست، انتخاب روکش دندان سرامیکی بهترین گزینه است. معایب روکش دندان سرامیک هزینه و استحکام آن است. اگر چه سرامیک‌های جدیدی که از آن روکش دندان ساخته می‌شود بسیار محکم‌تر از گذشته هستند اما هنوز هیچ نوع روکش سرامیکی به پای روکشهای تمام فلزی و روکشهای پی اف ام (سرامیکی فلزی) نمی‌رسد. از طرفی هزینه این انواع روکش حدود 10 تا 20% بیشتر است.

در نتیجه می‌توان گفت روکشهای تمام سرامیکی برای دندانهای جلویی بالایی بهترین گزینه محسوب می‌شوند چرا که مهم‌ترین نکته در این محل از دهان، زیبایی دندان است و از طرفی فشار فک در این محل کمتر است . به خاطر داشته باشید روکشهای تمام سرامیکی امروزی محکم و مقاوم هستند و طول عمر قابل قبولی دارند اما برای دندانهای آسیای کوچک و بزرگ روکشهای مقاوم‌تر لازم است تا خطر شکستن آن به حداقل برسد و از طرفی هزینه درمان کمتر باشد. 

4- روکشهای سرامیکی فلزی (پی اف ام) از نظر استحکام و زیبایی حد واسط بین دو روکش تمام سرامیکی و تمام فلزی هستند. روکشهای سرامیکی فلزی در واقع یک اسکلت فلزی با لایه سرامیکی هستند تا علاوه بر استحکام بالا، زیبایی دندان واقعی را داشته باشند. در ساخت این انواع روکش، لایه رویی سرامیکی به اسکلت فلزی جوش می‌خورد. به این ترتیب به علت دارا بودن اسکلت فلزی داخلی، این نوع روکش بسیار محکم است. اگر چه استحکام آن به روکش تمام فلزی نمی‌رسد اما به اندازه کافی مقاومت دارد که برای دندانهای عقبی از آن استفاده شود. از طرفی به علت لایه سرامیکی سفید رنگی که روی اسکلت فلزی کشیده می‌شود، زیبایی آن شبیه دندان واقعی می‌شود اگر چه شاید به پای روکش تمام سرامیکی نرسد.
تنها اشکال این روش این است که در صورت عقب ‌نشینی لثه، لبه اسکلت فلزی داخلی آن ممکن است نمایان شود و در لثه اطراف دندان رنگ خاکستری دیده شود. همچنین در صورتی که پروتکل به درستی رعایت نشود و بایت خوب تنظیم نشود همانند روکش تمام سرامیک احتمال ساییدگی دندانهای مقابل وجود دارد. همچنین امکان شکستن یا لب پر شدن رویه سرامیکی وجود دارد.
نوع جدید روکشهای سرامیکی فلزی
در سال‌های اخیر نوع جدیدی از ترمیمهای با روکش سرامیکی (سرامیکی فلزی) ساخته شده است که به آن روکش سرامیکی فلزی پرسی یا پرس شده به فلز گفته می‌شود. اگر چه در نگاه اول این ترمیم شبیه به ترمیمهای پی اف ام (سرامیک جوش خورده به فلز) است اما در روش ساخت تفاوت‌هایی با آن دارد که باعث شده نتیجه از نظر زیبایی بهتر و از نظر استحکام قوی‌تر باشد. در واقع این روکشها تمامی محدودیت‌های روکشهای سرامیکی فلزی قدیمی‌تر را که در آنها لایه سرامیکی به اسکلت فلزی جوش می خورد، را برطرف می‌کند. مهم‌ترین اشکال این انواع روکش دندان این است که آزمون زمان برروی آن‌ها انجام نشده و طول عمر و دوام آنها در بلند مدت مشخص نیست.
5- قیمت‌ها را مقایسه کنید. می‌توان انتظار داشت هزینه روکشهای پی اف ام و روکشهای تمام فلزی حدود 10 تا 20% کمتر از روکشهای تمام سرامیکی تمام شود.
6- علت نیاز خود به روکش دندان را از دندانپزشک بپرسید. روکش دندان وظایف مهم زیادی بر عهده دارد و کاربردهای مختلفی در دندانپزشکی دارد. با این حال در صورتی که استفاد از روکش ضرورت نداشته باشد می‌توان ترمیمهای دیگری به جای آن استفاده کرد. بنابراین علت روکش کردن دندان را باید متوجه شوید تا درست تصمیم بگیرید. روش‌های دیگری به جز روکش نیز برای زیبایی دندان‌ها استفاده می‌شود مثلاً برای بهبود شکل دندان می‌توان بسته به شدت مشکل، از باندینگ و یا لمینت استفاده کرد که روش‌هایی کم تهاجمی‌تر هستند. معمولاً پرسیدن نظر یک دندانپزشک دیگر به شما کمک می‌کند بهتر شرایط را بدانید و تصمیم ‌گیری کنید. ممکن است دندانپزشکی پیشنهاد کند چند دندان خود را روکش کنید در حالی که دندانپزشک دیگر نیازی به روکش کردن ندیده یا تنها یک روکش را توصیه می‌کند. نظر هر دندانپزشک متفاوت است بنابراین دریافت دو نظر در شرایطی که در مورد تشخیص اول شک دارید، برای تصمیم‌ گیری بیشتر به شما کمک می‌کند.


https://www.animated-teeth.com/dental_crowns/s1-best-dental-crowns.htm 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger بهترین نوع روکش دندان چیست؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 30 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر