بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (659 کلمه)

همه چیز در رابطه با ارتودنسی متحرک کودکان

Removable-orthodontics-for-children همه چیز در رابطه با ارتودنسی متحرک برای کودکان

ارتودنسی متحرک کودکان بر روی فک بالایی و پایینی به صورت جداگانه و همچنین هر دو فک با هم توسط متخصص ارتودنسی  انجام می شود، ارتودنسی متحرک کودکان نقش پیشگیری کننده دارد و در باز کردن فضای داخلی دهان و کمک به رویش منظم دندان ها بسیار موثر است.  

ارتودنسی متحرک برای کودکان 

یک درمان ویژه در رابطه با ناهنجاری های موجود در دندان و فک کودکان، ارتودنسی متحرک کودکان می باشد، ارتودنسی به دو نوع متحرک و ثابت تقسیم می شود، ارتودنسی ثابت که با استفاده از سیم های ارتودنسی قابل انجام است ولی ارتودنسی متحرک کودکان از اجزای مختلفی مانند سیم و مواد آکریلی به وجود آمده است. همانطور که از نام این ارتودنسی پیداست، پلاک هایی که برای آن استفاده می شود، متحرک هستند و به راحتی می توان آنها را از روی دندان ها جدا کرد و دوباره سر جای خود قرار داد. این نوع ارتودنسی در سن های پایین برای کودکان انجام می شود و نقش پیشگیری در جهت رشد نامنظم دندان ها دارد، این امکان نیز وجود دارد که برای برخی از کیس های بزرگسالان از ارتودنسی متحرک کودکان استفاده شود. 

نحوه انجام ارتودنسی متحرک برای کودکان

ارتودنسی متحرک برای کودکان بنا بر مشکلات دندانی که کودک با آن مواجه است، می تواند به صورت جداگانه برای فک بالا یا پایین مورد استفاده قرار گیرد ولی در برخی از موارد برای هر دو فک با هم انجام می شود که این مسئله بستگی به تشخیص متخصص ارتودنسی و روند درمانی لازم دارد. ارتودنسی متحرک در جهت رفع برخی از نقایص دندانی انجام می شود و دارای تاثیرات مفیدی از قبیل، موارد زیر می باشد:

  • هدایت کردن یک سری از حرکات دندانی به وسیله ارتودنسی متحرک در سنین کودکی
  • انجام حرکات دندانی ساده و ابتدایی با استفاده از ارتودنسی متحرک
  • تاثیر مطلوب در جهت بهبود نتایج ارتودنسی
  • انجام دادن خفیف جابجایی های دندانی در کودکان

انجام ارتودنسی متحرک برای فک بالا:

 این پلاک برای قرارگیری بر روی دندان های بالایی، از کام و قلاب های روی ارتودنسی کمک می گیرد. کاربرد آن برای افزایش فضای فک و باز کردن بیشتر آن می باشد. این نوع ارتودنسی دارای پیچی در وسط است که والدین به راحتی می توانند برای باز کردن فضای بیشتر فک با استفاده از آچار مخصوص، اندازه آن را در دوره های مختلف تغییر دهند. استفاده از این نوع ارتودنسی در کودکانی که دارای تنفس دهانی هستند یا دارای کام تنگی هستند، تاثیر زیادی دارد و همچنین به شکل گیری مناسب قوس دهانی فک بالایی آنها کمک می کند.

انجام ارتودنسی متحرک کودکان برای فک پایین : 

این نوع پلاک ها به طور معمول دارای کاربردهای کمتری نسبت به پلاک های فک بالایی می باشند ولی در مواردی ممکن است از آنها استفاده شود. این روش ارتودنسی برای بهبود وضعیت نامنظمی دندان های پایین مورد استفاده قرار می گیرد. پلاک های فک پایین به دلیل اینکه زبان در فک پایین است و دندان های فک پایین نیز مکانی برای گیر دادن مناسب قالب ارتودنسی ندارند، معمولا به صورت لق در دهان قرار می گیرند.

ارتودنسی متحرک برای کودکان در فک های بالایی و پایینی:

 در برخی از موارد ممکن است که کودک برای رفع مشکلات دندانی خود نیاز همزمان به پلاک های متحرک فک بالا و پایین داشته باشد، اگرچه این کار مشکل است و کودک را دچار آزردگی می کند ولی قابل انجام است، در این موارد برای جلوگیری از رنجش کودک، استفاده از پلاک های بالا و پایین به صورت نوبتی در شب و روز امکان پذیر است.

دکتر مرتضی عشاق یکی از با تجربه ترین متخصصین ارتودنسی در امر ارتودنسی متحرک کودکان می باشد، علاوه بر مهارت های بالایی که در این زمینه دارند از مواد درجه یک برای انجام ارتودنسی ها استفاده می کنند. با مراجعه به کلینیک دکتر عشاق به راحتی دوره درمان بیماری های دندانی کودک خود را کوتاهتر کرده و نتیجه عالی را دریافت می کنید. فقط کافیست که برای مشاوره با مطب ایشان تماس حاصل فرمایید.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger همه چیز درباره ارتودنسی متحرک کودکان
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 07 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر