بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (776 کلمه)

انواع مشکلات مربوط به پر شدگی دندان

1
• حساسیت دندان
حساسیت دندان پس از پر کردن، امری نسبتاً شایع است. ممکن است دندانی که تازه پر شده است به فشار، هوا، غذاهای شیرین یا غذاهای سرد یا داغ حساس شود. معمولا حساسیت دندان ظرف چند هفته برطرف می‌شود. در این مدت از انجام کارهایی که باعث حساسیت دندان می‌شود، اجتناب نمایید. معمولاً نیازی به مصرف مسکن نیست.

در صورتی که حساسیت دندان ظرف دو تا چهار هفته برطرف نشد، و یا در شرایطی که دندان به شدت حساس شده، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. ممکن است دندانپزشک توصیه کند از خمیر دندان مخصوص دندان‌های حساس استفاده کنید و مواد حساسیت‌ زدا بر روی دندان قرار دهید. حتی ممکن است نیاز به عصب ‌کشی داشته باشید. 

• درد پیرامون دندان
درد اطراف دندان پر شده چند دلیل می‌تواند داشته باشد:
1. درد در هنگام جویدن یا تماس دندانها با یکدیگر

این نوع دندان درد زمانی اتفاق می‌افتد که دندان‌ها بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند. این درد بلافاصله پس از برطرف شدن تاثیر بی حسی مشخص می‌شود و با گذر زمان ادامه می‌یابد. در چنین مواردی ممکن است بخش پر شده دندان بر نحوه تماس دندانها با یکدیگر (بایت) تأثیر گذاشته باشد. در این صورت باید مجدداً به دندانپزشک مراجعه کنید تا بخش پر شده دندان را شکل ‌دهی و تنظیم نماید. در صورتی که پس از این کار همچنان درد ادامه داشت، ممکن است نشان‌ دهنده مشکل دیگری باشد که نیاز به درمان‌هایی مانند عصب ‌کشی دارد. 

2. درد در هنگام مواجه دندان با سرما یا گرما
این نوع درد بسیار تیز است و تنها زمانی احساس می‌شود که دندان‌ها در معرض سرما یا گرما قرار می‌گیرند. این درد بلافاصله ظرف چند ثانیه پس از برداشتن عامل سرما یا گرما، برطرف می‌شود. در صورتی ‌که دندان درد حتی پس از برداشتن محرک سرما یا گرما ادامه پیدا کند ممکن است نشان‌ دهنده آسیب غیر قابل بازگشت عصب ها باشد بنابراین باید هر چه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه کنید.

3. دندان درد مداوم ضربانی
در صورتی که پوسیدگی دندان بسیار عمیق باشد و به بخش مرکزی دندان که حاوی عصب ها و رگهای خونی است برسد، دندان درد مداوم ضربانی ایجاد می‌شود که نشان دهنده عدم سلامت بافت‌های داخلی دندان و نیاز به عصب‌ کشی می‌باشد.

4. درد ارجاعی
به دندان درد یا حساسیتی گفته می‌شود که منشأ آن در جای دیگری است اما درد آن را در محل دیگری احساس می‌کنید. در صورتی که دندان پر شده، درد ارجاعی داشته باشد احتمالاً هیچ مشکلی در این محل وجود ندارد بلکه باید عامل آسیب را در دندان‌های دیگر جستجو کنید. این درد معمولاً ظرف یکی دو هفته کاهش می‌یابد.

• واکنش آلرژی به پرشدگی آمالگام
برخی افراد به مواد پر کننده دندان ممکن است آلرژی داشته باشند. اگر چه این وضعیت بسیار نادر است. در چنین شرایطی احتمالاً آلرژی به جیوه یا یکی از فلزات موجود در آلیاژ مورد استفاده در ترمیم آمالگام، باعث تحریک واکنش ایمنی شده است. علائم آلرژی به آمالگام شبیه آلرژی پوستی بوده و منجر به تحریکات پوستی و خارش می‌شود. افرادی که از آلرژی به آمالگام رنج می‌برند معمولاً سابقه پزشکی و یا سابقه خانوادگی آلرژی به فلزات دارند. در صورت تأیید آلرژی به آمالگام، از ترمیم دیگری به جای آن استفاده می‌شود.

• تخریب مواد پر کننده دندان
در اثر فشار مداوم هنگام جویدن غذا، دندان قروچه و یا به هم فشردن دندان‌ها، فشار زیادی بر پرشدگی دندان وارد می‌شود. این فشار زیاد و مزمن ممکن است باعث ایجاد ساییدگی، ترک خوردن یا لب پر شدن ترمیم شود. استهلاک و ساییدگی پر شدگی دندان را ممکن است خودتان نتوانید تشخیص دهید اما دندانپزشک در چکاپ ها متوجه این موضوع می‌شود. در صورتی که درزی بین پر شدگی و دندان ایجاد شده باشد یا ترمیم ترک خورده و راه نفوذ باکتری‌ها فراهم شده باشد، در اثر ورود ذرات غذا و باکتری‌های عامل پوسیدگی، بخش‌های سالم دندان که در زیر مواد پر کننده قرار دارد، تحت تأثیر قرار گرفته و دچار پوسیدگی می‌شوند. در صورتی که پوسیدگی درمان نشود گسترش یافته و به پالپ دندان می‌رسد. همچنین ممکن است آبسه دندان ایجاد شود.
در صورتی که بخش پر شده دندان بزرگ باشد یا پوسیدگی که بعدا ایجاد شده گسترده باشد، ممکن است ساختار سالم باقی مانده دندان به اندازه ‌ای نباشد که بتواند یکپارچگی دندان را حفظ نماید و پر شدگی را پشتیبانی کند. در چنین شرایطی ممکن است لازم باشد پرشدگی با روکش تعویض شود.
در صورتی ‌که پرشدگی دندان از جای خود دربیاید احتمالاً علت آن عدم آماده سازی درست، پیش از پر کردن آن، آلودگی پیش از ترمیم یا شکستگی ترمیم در اثر فشار یا ضربه است.
ترمیم‌های کهنه و قدیمی معمولاً به علت ایجاد پوسیدگی در زیر آنها یا شکستگی، کارایی خود را از دست می‌دهند.

https://www.webmd.com/oral-health/problems-dental-fillings#2 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger انواع مشکلات مربوط به پر شدگی دندان
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر