بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (742 کلمه)

پر کردن دندان در کودکان

oshagh5


اگر چه دندان‌های شیری، قرار نیست برای همیشه در دهان بمانند اما باید چندین سال محافظت شده و به درستی کار کنند تا زمانی‌که دندان‌های دائمی جای آنها را بگیرند . برای حفظ دندان‌های شیری و حفظ سلامت دهان کودک باید هر گونه پوسیدگی به موقع درمان شود. پوسیدگی عمیق دندان‌های شیری گاهی اوقات می‌تواند به لثه، استخوان فک و دندان‌های دائمی زیر آن‌ها آسیب برساند.

مواد مورد استفاده برای ترمیم پوسیدگی و پر کردن دندان‌ها
فرایند پر کردن دندان‌های شیری همانند دندان‌های دائمی انجام می‌شود. برای پر کردن دندان‌های کودک ممکن است از آمالگام که نقره ‌ای رنگ است استفاده شود و یا در صورتی که دندان در معرض دید قرار داشته باشد از رزین کامپوزیت که همرنگ دندان است استفاده شود. سایر مواد پر کننده یا روکش دندان عبارتند از طلا و سرامیک که به ‌ندرت در کودکان استفاده می‌شود. بیشترین جنس مواد پر کننده دندان که برای کودکان استفاده می‌شود، پرشدگی فلزی یا آمالگام است چرا که برای پر کردن دندان با آمالگام زمان کمتری لازم است و همچنین این مواد از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار هستند. علاوه بر اینها هزینه آن کمتر است. از آنجایی که دندان‌های شیری در نهایت افتاده و با دندان‌های دائمی جایگزین می‌شوند، استفاده از آمالگام معقول و مقرون به صرفه است.

پر کردن دندان در کودکان چگونه است؟
دندانپزشک ابتدا دندان را کامل معاینه کرده و احتمال دارد عکس پرتوی ایکس از آن بگیرد. سپس با تزریق بی حسی دهان‌ را بی‌ حس می‌کند. با استفاده از دریل دندانپزشکی بخش‌های پوسیدة دندان تراشیده می‌شوند. بسته به این که پوسیدگی چقدر گسترش یافته باشد نوع ترمیم انتخاب می‌شود. اگر پوسیدگی زیاد نباشد دندان پر میشود اما اگر پوسیدگی گسترده و عمیق باشد و خطر شکستن دندان وجود داشته باشد از روکش استفاده می‌شود. پس از پر کردن باید بهداشت دهان و دقت رعایت شود تا پوسیدگی مجدد اتفاق نیفتد.

پوسیدگی مجدد دندان پر شده
اگر چه دندانپزشک تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا تمامی بافت‌های آلوده و پوسیده دندان را بردارد تا دندان دچار پوسیدگی مجدد نشودف اما گاهی در اثر ضعف بهداشت دهان، باز هم دندان دچار پوسیدگی می‌شود. معمولاً احتمال بروز پوسیدگی مجدد در نواحی بین پرشدگی و دندان بیشتر است نه در سطوحی که کاملاً در معرض دید قرار دارد. در صورت پوسیدگی مجدد دندانپزشک باید ترمیم دندانی را خارج کرده و مجدداً فرآیند تخلیه مواد پوسیده و ترمیم دندان با مواد جدید را انجام دهد.

علاوه بر پوسیدگی چه مشکلات دیگری نیاز به پر کردن یا روکش دندان دارند ؟
تنها پوسیدگی باعث نمی‌شود کودک نیاز به پر کردن دندان داشته باشد. در صورتی که حوادثی مانند زمین خوردن، وارد آمدن ضربه به صورت در حین بازی یا دعوا و تصادف باعث شده باشد که دندان ترک خورده یا بشکند، باید ترمیم صورت بگیرد. سایر مشکلات دیگر نیازمند پر کردن یا روکش عبارتند از بدشکلی دندان‌ها، کمبود رشد دندان و لب پر شدن. معمولاً در این موارد یا روکش به ترمیم ارجحیت دارد تا یکپارچگی دندان را حفظ کرده و از خرد شدن آن جلوگیری نماید.

در چه شرایطی دندان شیری باید زودتر از موعد کشیده شود؟
حفظ دندان شیری بسیار مهم است اما گاهی اوقات ممکن است دندانپزشک به این نتیجه برسد هیچ راهی به جز کشیدن دندان شیری وجود ندارد. اگر پوسیدگی به قدری گسترش یافته باشد که باعث بروز مشکلات لثه یا دندان درد شده باشد و نتوان آن را نجات داد، ممکن است کشیدن دندان راهکار بهتری باشد. در این صورت جای خالی آن با کمک وسیله ‌ای به نام فضا نگه دار حفظ می‌شود تا زمانی که دندان دائمی زیر آن رشد کرده و جای خالی را پر کند.

در هر جلسه چند دندان کودک پر می‌شود؟
در صورتی که چندین دندان نیاز به پر کردن داشته باشد گاهی اوقات دندانپزشک می‌تواند همه آنها را در یک جلسه درمانی پر کند و گاهی اوقات در هر جلسه تنها یک دندان پر می‌شود . علت این تفاوت، در رفتار و همکاری کودک است. برخی از کودکان با آرامش و صبوری بر روی صندلی دندانپزشکی نشسته و به مدت طولانی همین وضعیت را حفظ می‌کنند و برخی دیگر نمی‌توانند آرام بمانند. بنابراین دندانپزشک طول مدت درمان را بر اساس شرایط کودک تنظیم می‌کند. درمان‌های دندانپزشکی در کودکی که دائماً گریه می‌کند برای والدین و دندانپزشک بسیار دشوار است. والدین باید با مراقبت از سلامت دهان و دندان کودکان جلوگیری از بروز مشکلات دندانی کمک نمایند. آموزش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باید خیلی زود شروع شود تا نیاز به درمان‌های پیچیده و تهاجمی نباشد.

https://www.123dentist.com/cavities-how-do-dentists-fix-cavities-for-children/

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger پر کردن دندان در کودکان
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
شنبه, 01 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر