بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (610 کلمه)

اوربایت و دیپ بایت در ارتودنسی

اوربایت و دیپ بایت در ارتودنسی
اوربایت به همپوشانی عمودی دندانهای جلویی بالایی و پایینی گفته می شود. در ارتودنسی اوربایت را با اندازه گیری بخشی از سطح دندان جلویی پایینی که در پشت دندان جلویی بالایی (در هنگام بسته بودن فکها) قرار می گیرد، مشخص می کنند. در حالت عادی و طبیعی، همیشه کمی همپوشانی بین دندانهای جلویی وجود دارد اما اگر این همپوشانی خیلی زیاد یا خیلی کم باشد، مشکل ساز می شود. اگر دندانهای جلویی بالایی بیش از اندازه نرمال پایین آمده و بخش زیادی از سطح دندانهای جلویی پایینی را در پشت خود پنهان نمایند، به آن مشکل اوربایت شدید یا دیپ بایت گفته می شود. دیپ بایت می تواند پیامدهایی به دنبال داشته باشد مانند ساییدگی، درد دندان و مشکلات زیبایی. هنگامی که اوربایت شدید باشد ارتودنتیست به آن مشکل کلاس 2 نوع 2 اطلاق می کند. توجه داشته باشید اوربایت و دیپ بایت با اورجت کاملا متفاوت هستند اگر چه ممکن است همزمان هر دو مشکل وجود داشته و بر روی هم تاثیر بگذارند. اورجت به جلوزدگی دندانهای جلویی بالایی گفته می شود به این معنی که فاصله افقی آنها با دندانهای پایینی بیشتر از نرمال است.

در حالت طبیعی در هنگام بسته بودن فکها، چیزی در حدود 2 تا 4 میلی متر از سطح دندان جلویی پایینی در پشت دندان جلویی بالایی پنهان می ماند. این میزان نرمال بوده و در این شرایط زیبایی و عملکرد دندانها در بهترین حالت قرار دارد. اما اگر اوربایت کمتر باشد یعنی بخش زیادی از دندانهای پایینی هنگام بسته بودن فکها، دیده می شود. به این وضعیت اوپن بایت جلوی دهان گفته می شود به این معنی که همپوشانی بین دندانهای جلویی کمتر از نرمال بوده و یا اصلا همپوشانی ندارند.

در صورتی که اوربایت بیشتر از حد نرمال باشد، بخش کمتری از سطح دندانهای پایینی در هنگام بسته بودن فکها دیده می شوند. در موارد شدید ممکن است دندانهای پایینی دائما با سطح پشتی دندانهای بالایی برخورد کرده و باعث ساییدگی غیر طبیعی آنها شوند. همچنین برخورد لبه دندانهای پایینی با لثه بالا، باعث تحریک و زخم شدن لثه می شود. 

مشکلات زیبایی و دندانپزشکی دیپ بایت
پایین آمدن بیش از اندازه فک بالا و در نتیجه دیده شدن بیش از حد دندانهای بالایی در هنگام صحبت کردن و لبخند زدن باعث می شود دندانها به نظر خیلی بلند برسند. به علت بسته شدن و در هم فرو رفتن بیش از حد فکها، شکل چانه و به طور کلی پایین صورت کوتاهتر شده و با نیمه بالایی صورت هماهنگی ندارد. علت به وجود آورنده دیپ بایت اغلب کوتاهتر بودن ارتفاع نیمه پایینی صورت است. در چنین شرایطی بخش پایینی صورت هماهنگ با دندانهای بالایی رشد نمی کند و حاصل آن اغلب افقی تر بودن فک و کوچکتر بودن پایین صورت است. این ویژگی باعث پیرتر به نظر رسیدن چهره، ایجاد چین بالای چانه و گاهی اوقات برامدگی چانه می شود.
زیاد بودن اوربایت عوارضی مانند مشکلات عملکردی نیز می تواند به دنبال داشته باشد. احتمال صدمه دیدن دندانها در اثر جراحت به ویژه در کودکان بیشتر می شود. همچنین سقف دهان به علت تماس مداوم با لبه دندانهای پایینی صدمه می بیند. ساییدگی زود هنگام دندانهای جلویی نیز از عوارض این وضعیت است که نتیجه آن کوتاه شدن دندانهای جلویی پایینی و ساییدگی سطح پشتی دندانهای بلایی می باشد.
در صورتی که اوربایت خیلی شدید باشد تلفظ نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

روشهای درمان دیپ بایت
اصلاح دیپ بایت یکی از اولین اهداف درمان ارتودنسی و براکت است. این کار به عنوان بخشی از درمان ارتودنسی با براکت انجام می شود اما در موارد شدید به ویژه در افراد بزرگسال ممکن است نیاز به ارتودنسی و سپس عمل جراحی اصلاحی فک باشد تا ارتباط فکها اصلاح شود.


https://www.smileworksliverpool.co.uk/blog/deep-overbite-treatment-adults/ 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger اوربایت و دیپ بایت در ارتودنسی
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 07 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر