بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (696 کلمه)

ارتودنسی شفاف با اینویزالاین

Invisalign-09-1

ارتودنسی نامرئی
افراد زیادی نیاز به درمان ارتودنسی دارند و مایلند این درمان را پشت سر بگذارند تا به لبخندی زیبا و دندان‌هایی سالم دست یابند. با این حال به علت ظاهر سیم ‌کشی دندان‌ها بسیاری از افراد بزرگسال از این کار صرف نظر می‌نمایند چرا که نمی‌خواهند با سیم های فلزی در محل کار یا موقعیت‌های اجتماعی مهم ظاهر شوند. به علت همین محدودیت، طراحی‌های مختلف برای پنهان کردن براکت و نامرئی کردن آن انجام شده است. یکی از این طراحی‌ها الاینر شفاف یا اینویزالاین است.

 

b2ap3_large_invisalign ارتودنسی شفاف با اینویزالاین



اینویزالاین چیست؟
اینویزالاین در واقع مجموعه ‌ای از الاینر های پلاستیکی شفاف است که همانند تری استفاده می‌شود و دندانها را در بر می گیرد. اینویزالاین یکی از مشهورترین برندهای الاینر می‌باشد.
اینویزالاین به صورت دو پلاک پلاستیکی شفاف برای فک بالا و فک پایین طراحی شده است که هیچ بخش یا قطعه فلزی در آن وجود ندارد. به همین علت هنگامی که آن را در دهان می‌گذارید تقریباً کسی متوجه آن نمی‌شود. یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های اینویزالاین با سایر براکتهای ارتودنسی، ثابت نبودن آن است. به این معنی که اینویزالاین به دندان‌ها چسبانده نمی‌شود بلکه هر زمان که بخواهید آن را درآورده و دوباره در دهان می‌گذارید.

b2ap3_large_braces-vs-invisalign-hero ارتودنسی شفاف با اینویزالاین


فواید و مزیت‌های اینویزالاین
• زیبایی : مهمترین مزیت اینویزالاین نامرئی بودن آن است به این معنی که هیچ خللی در زیبایی لبخند ایجاد نمی‌کند و اصلاً کسی متوجه آن نمی‌شود. با این حال باید توجه داشته باشید این ویژگی تا زمانی که به درستی از آن مراقبت کنید کارایی دارد چرا که اگر آن را به خوبی تمیز نکنید دچار تغییر رنگ می‌شود. با این حال از آنجایی که هر دو هفته یک بار باید الاینر جدیدی استفاده کنید معمولاً چنین مشکلی پیش نمی‌آید.
• ثابت نبودن : ثابت نبودن اینویزالاین یکی از مزیت‌های آن است که بسیاری از افراد را به درمان ارتودنسی ترغیب می‌کند. چرا که هر زمانی که بخواهید می‌توانید آن را از دهان خارج کنید. به خصوص برای افرادی که باید در موقعیت‌های مهم قرار بگیرند این امر اهمیت بیشتری دارد. با این حال در صورتی که به استفاده از الاینر پایبند نباشید ثابت نبودن آن پاشنه آشیل درمان می شود و نتایج درمان را به مخاطره می‌اندازد. همچنین باید مراقب باشید تا دائماً با مشکل گم کردن الاینر و یا خراب شدن آن در زیر پا مواجه نشوید.
• عدم محدودیت رژیم غذایی : از آنجایی که هنگام غذا خوردن الاینر را از دهان خارج میکنید، بر خلاف براکت معمولی هیچ محدودیتی در رژیم غذایی تان ایجاد نمی‌شود.
• سهولت استفاده از مسواک و نخ دندان : از آنجایی که هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن الاینر را از دهان خارج می‌کنید، بهداشت دهان بسیار آسان بوده و همانند گذشته به راحتی مسواک می‌زنید و نخ دندان می‌کشید.
• بهبود سلامت دهان : مسواک زدن و نخ دندان کشیدن همانند گذشته آسان خواهد بود بنابراین برخلاف براکت معمولی دلیلی برای افزایش احتمال پوسیدگی دندان، کلسیم زدایی و همچنین عفونت لثه وجود ندارد. در براکت معمولی علاوه بر این که وجود سیستم براکت مانع تمیزکردن درست دندان‌ها می‌شود، به علت زوایای مختلف سیستم براکت محل مناسبی برای تجمع پلاک و باکتری‌ها فراهم می‌شود. هیچ یک از این مشکلات در اینویزالاین وجود ندارد.

b2ap3_large_braces-poole-orthodontics ارتودنسی شفاف با اینویزالاین

معایب اینویزالاین

• هزینه بیشتر : اینویزالاین هزینه بیشتری در مقایسه با براکت معمولی دارد.
• محدود شدن شرایط برای خوردن و نوشیدن : هر بار که می‌خواهید چیزی بخورید یا چیزی به جز آب بنوشید باید الاینر را در بیاورید. بنابراین در شرایطی که نمی‌توانید الاینر را از دهان بیرون بیاورید نمی‌توانید چیزی بخورید.
• تمیزکردن الاینر : اگر چه تمیزکردن دهان به علت درآوردن الاینر آسان‌تر می‌شود اما باید الاینر را به صورت جداگانه تمیز کنید بنابراین احتمالاً زمان بیشتری برای تمیز کردن باید صرف کنید.
• وابستگی درمان به تعهد و پایبندی بیمار : این روش برای افرادی که نمی‌توانند نظم داشته باشند و یا به رعایت دستورات ارتودنتیست پایبند باشند اصلاً مناسب نیست و کارآیی ندارد. در صورتی ‌که الاینر طبق دستور (معمولاً 18-22 ساعت در شبانه روز) استفاده نشود نه تنها نتیجه ‌ای نخواهد داشت بلکه حتی ممکن است وضعیت را بدتر کند.

• عدم کارایی در موارد پیچیده – معمولا برای مشکلات پیچیده ارتودنسی هیچ روشی به جز براکت معمولی کارایی لازم را ندارد.

 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger ارتودنسی شفاف با اینویزالاین
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
شنبه, 01 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر