بلاگ

تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه (460 کلمه)

ارتودنسی فانکشنال

ارتودنسی فانکشنال

ارتودنسی فانکشنال چیست؟
دستگاه‌های فانکشنال برای حرکت دادن دندان‌ها و اصلاح رشد فک مورد استفاده قرار می‌گیرند. متداول‌ترین هدف از ارتودنسی فانکشنال، اصلاح کوچک بودن فک پایین است. گاهی دستگاه فانکشنال تنها درمان ارتودنسی است که بیمار به آن نیاز دارد. با این حال دستگاه های ثابت ارتودنسی متداول‌تر نیز گاهی مورد نیاز بوده و ممکن است هم‌زمان یا پس از فانکشنال استفاده شود. دستگاه فانکشنال زمانی استفاده می‌شود که بیمار در دوران جهش رشد (بلوغ) قرار دارد. در واقع برای بهره‌ گرفتن از مزیت رشد صورت، دستگاه ‌های فانکشنال استفاده می‌شوند.

b2ap3_thumbnail_twin-blok ارتودنسی فانکشنال

شکل- دستگاه دوقلو (دستگاه فانکشنال از نوع تویین بلاک)
انواع دستگاه های فانکشنال
دستگاه ‌های ارتودنسی فانکشنال به دو دسته کلی ثابت و غیر ثابت (متحرک) دسته بندی می‌شوند. دستگاه ثابت فانکشنال باید به دندان‌ها چسبانده شود در صورتی که انواع غیر ثابت آن نیاز به چسبانده شدن نداشته و به راحتی توسط خود بیمار قابل درآوردن و گذاشتن است.
هر دو نوع ثابت و غیر ثابت فانکشنال برای اصلاح مال اکلوژن در سه صفحه فضایی استفاده می‌شود: صفحه افقی دهان، صفحه عمودی و صفحه متقاطع یا مورب. در بعد افقی یا جلو - عقب دهان، دستگاه ارتودنسی فانکشنال مانند کلاس دو و کلاس سه استفاده می‌شود. دستگاه ‌های مورد استفاده در بعد مورب، برای وسیع کردن قوس دندانی بالا یا پایین کاربرد دارد و انواع مورد استفاده در بعد عمودی برای اصلاح اوپن بایت یا دیپ بایت استفاده می‌شود.

b2ap3_thumbnail_h9991353_004 ارتودنسی فانکشنال

b2ap3_thumbnail_appliances-herbst ارتودنسی فانکشنال



شکل- دستگاه فانکشنال ثابت از نوع هربست

یکی از متداول‌ترین دستگاه های فانکشنال غیر ثابت، دستگاه دوقلو یا تویین بلاک و یکی از قدیمی ترین دستگاه ‌های فانکشنال ثابت، دستگاه هربست (شکل بالا) است.
نکاتی که پیش از ارتودنسی فانکشنال باید در نظر گرفته شوند
• بسیاری از بیماران به دنبال این روش هستند چرا که تصور می‌کنند دستگاه فانکشنال راحت‌تر از براکت است در حالی که اغلب برعکس بوده و استفاده از آن دشوارتر می‌باشد.
• در صورتی که از دستگاه فانکشنال غیر ثابت استفاده می‌کنید، کنترل کامل مسیر درمانی در دستان شما قرار دارد. بنابراین در صورتی که همکاری کامل داشته باشید نتایج خوبی کسب می‌کنید اما در صورتی که دستورات را کامل رعایت نکنید، درمان با شکست مواجه می‌شود.
• قابلیت ارتودنسی فانکشنال در اصلاح ناهمسانی رشد فک بسیار خوب است اما برای اصطلاح ناهمراستایی دندان‌ها چندان مناسب نیست. بنابراین استفاده از این روش معمولاً نیاز به براکت را برطرف نمی‌کند. با این حال در صورتی که براکت پس از دستگاه فانکشنال استفاده شود، بخشی از کار انجام شده و احتمالاً دوره درمان با براکت کوتاه‌تر و تا حد قابل توجهی ارزان‌تر خواهد شد.
• شمار کمی از بیماران حتی علی‌رغم همکاری کامل نمی‌توانند به نتایج مطلوبی دست یابند.
• برای موفقیت ارتودنسی فانکشنال، شرط لازم رشد استخوان است. در نتیجه هر چه در این دوره، رشد فرد بیشتر باشد احتمال موفقیت بیشتر خواهد بود.
http://www.clonmelorthodontist.ie/functional_appliances.html
http://www.orthodontist.com.au/Functional-Appliances

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger ارتودنسی فانکشنال
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 09 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر