ارتودنسی چیست

اگر دندان‌هایتان کج و نامرتب است و باعث شده اعتماد به ‌نفس تان کاهش پیدا کند، شما تنها نیستید. تقریباً هیچ کسی به صورت طبیعی دندان‌ها و لبخند ایده ‌آل ندارد اما به لطف درمان ارتودنسی همه می‌توانند از لبخندی زیبا بهره‌مند شوند.
ارتودنسی شاخه‌ ای از دندانپزشکی است که در پیشگیری، تشخیص و درمان ناهنجاری‌های فک و دندان تمرکز دارد. ارتودنتیست علاوه بر تحصیلات دندانپزشکی عمومی، دو تا سه سال در زمینه ارتودنسی آموزش ویژه دیده و تخصص پیدا کرده است.

در ارتودنسی چه مشکلاتی برطرف می‌شود؟
ناهمراستایی دندان‌ها که به آن مال اکلوژن گفته می‌شود، شامل انواع مشکلات مربوط به فک و دندان می‌شود. مال اکلوژن ارثی شامل مشکلات رشد فک، عدم رویش دندان به صورت مادرزادی، رویش دندان اضافی، شلوغی دندان‌ها، جلو زدگی دندان‌ها و وجود فاصله بین دندان‌ها می‌شود. با این حال از دست رفتن زود هنگام دندان شیری، تاخیر در افتادن دندان شیری، مکیدن انگشت، برخی حوادث و جراحات و برخی انواع بیماری‌های دهان و دندان نیز در بروز مشکلات ارتودنسی نقش داشته و نیازمند درمان هستند.

اهمیت درمان ارتودنسی
اصلاح مشکلات ارتودنسی تنها برای زیبایی دندان‌ها و لبخند و افزایش اعتماد به نفس نیست، بلکه درمان ارتودنسی برای حفظ سلامت دهان و دندان اهمیت بسیار زیادی دارد. مال اکلوژن باعث می‌شود عملکرد جویدن و صحبت کردن دشوارتر شود. همچنین به برخی از نقاط دندان فشار بیش از حدی وارد می‌شود و دچار ساییدگی می‌شوند. این فشار به بافت لثه انتقال پیدا کرده و باعث آسیب دیدن لثه و استخوان پیرامون آن می‌شود. به علاوه کج بودن دندان‌ها باعث می‌شود تمیز کردن فضای بین دندان‌ها دشوار شده و در بسیاری از موارد ذرات غذا و پلاک در این نواحی تجمع پیدا کنند. این وضعیت باعث بروز پوسیدگی دندان و عفونت لثه می‌شود. همچنین مشکلات ارتودنسی می‌توانند باعث بروز مشکلاتی در مفصل گیجگاهی فکی شوند که ممکن است در اثر آن دچار سردرد، درد صورت و مشکلات دیگر شوید.

سن درمان ارتودنسی
درمان ارتودنسی مختص هیچ سن خاصی نیست بلکه همه افراد در صورتی که از سلامت لثه برخوردار بوده و سلامت عمومی آنها مناسب باشد، می‌توانند تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرند. امروزه انواع سیستم‌های براکت و ارتودنسی برای شرایط مختلف افراد طراحی شده تا همه بتوانند از مزیت درمان ارتودنسی بهره‌مند شوند.