بلاگ

تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه (934 کلمه)

نکات مهم در ارتودنسی بزرگسالان

نکات مهم در ارتودنسی بزرگسالان

در سالهای اخیر درخواست درمان ارتودنسی در بزرگسالان افزایش زیادی داشته است. علت افزایش تمایل بزرگسالان به ارتودنسی کردن دندانها عبارتند از :
- افزایش آگاهی نسبت به دندانپزشکی پیشگیرانه و افزایش دوام و طول عمر دندانهای طبیعی
- کاهش نگرانی بابت نازیبایی سیم و براکت ارتودنسی به خاطر تولید و عرضه انواع براکتهای سرامیکی و نوع زبانی که بسیار کمتر از براکتهای فلزی مشهود هستند
- ارتودنسی دندانها یا گذاشتن براکت و سیم در دهان از نظر اجتماعی امروزه قابل قبول تر بوده و نشانه اهمیت دادن به سلامتی و زیبایی دهان است.
- دندانپزشکان مرتبا مراقبت و درمان پریودنتال و ترمیمی را توصیه می کنند و در بسیاری از موارد درمان ارتودنسی همراه با درمانهای دیگر دندانپزشکی لازم است.

 

مشکلات ارتودنسی بزرگسالان
درمان ارتودنسی معمولا در کودکان و در مراحل بلوغ یا زودتر از آن و در شرایطی که فک و دندانهای دائمی در حال رشد هستند شروع می شود چون در این زمان حرکت دندانها بیشتر بوده و طول درمان کوتاهتر می شود. بنابراین والدین باید بدانند بهترین سن برای درمان ارتودنسی در سنین دبستان است.
ارتودنسی در بزرگسالی نیز قابل انجام است اما ممکن است به چند دلیل درمان طولانی تر یا پیچیده تر شود:
- توقف رشد در بزرگسالی: مشکلات اسکلتی مهم را در بزرگسالی به دلیل پایان یافتن دوران رشد، باید با جراحی فک اصلاح کرد.
- کاهش خون رسانی به بافتهای دهان و کاهش پشتیبانی لثه: به خاطر پشتیبانی کمتر و اتصال کمتر لثه و رباطهای پریودنتال، تنها فشار ملایمی میتوان به دندانها وارد کرد و حرکت دندان در مقایسه با ارتودنسی در کودکان، باید کند تر انجام شود.
- وجود دندانهای به شدت ترمیم شده یا از دست رفته: افتادن دندان می تواند به حرکت فیزیولوژی دندانها و یا کج شدن آنها و بیرون زدن دندان متناظر در فک مقابل منجر شود که هر کدام از اینها موجب بهم ریختگی دندانها و پیچیدگی درمان ارتودنسی می شود.

b2ap3_thumbnail_ortodonsi90 نکات مهم در ارتودنسی بزرگسالان

 

 
مقایسه ارتودنسی در کودکی و بزرگسالی

b2ap3_thumbnail_jadval-ortodonsi نکات مهم در ارتودنسی بزرگسالان

 

نکات مهمی که برای براکت ارتودنسی افراد بزرگسال باید در نظر گرفته شود
- باید مشکلات پزشکی بیمار در نظر گرفته شود. مصرف استروئید یا بیس فسفونات بر بازسازی و تبدیل سلولهای استخوان تاثیر گذاشته در نتیجه حرکت دندان را کند می کند.
- اولویت معمولا درمانهای ترمیمی و مشکلات لثه است.
- وضعیت لثه با استفاده از رادیوگرافهای پری اپیکال داخل دهان بررسی می شود تا ارتفاع استخوان مشخص شود و در حین درمان وضعیت لثه دائما ارزیابی می شود.
- ملاحظات بیومکانیکی باید صورت بگیرد چرا که در برخی شرایط کاهش ارتفاع استخوان و جا به جایی مرکز مقاومت به علت تجمع پلاک و رسوب و یا تحلیل استخوان باعث دشوار شدن حرکت دندان می شود.
- مشکلات مفصل گیجگاهی فکی و مسیر بسته شدن ارزیابی می شود و از جمله فاکتورهای مهم جای خالی دندان و جفت نبودن سطح جونده دندانهاست چرا که عملکرد بایت بسیار مهم است.
- مشکلات اسکلتی و مال اکلوژن شدید مانند دیپ بایت تنها با روش جراحی قابل درمان هستند.
- انکوریج (لنگر برای ابزارهای دهانی ارتودنسی مانند براکت) بسته به موقعیت دندانها متفاوت است.
- با افزایش سن وضعیت استخوانها تغییر می کند به طوری که استخوان غشایی (کورتیکال) بیشتر و اسفنجی (کنسلوس) کمتر شده و حرکت دندان کاهش می یابد.
- چون پهنای بافتهای پشتیبانی کننده دندان یا رباط پریودنتال کاهش یافته است و فواصل بین محل های اتصال طولانی تر شده است (چون هیچ حرکتی فیزیولوژی دیگر وجود ندارد)، نیروی کمی می توان به دندانها اعمال کرد.
- به ندرت هدگیر همراه با براکت در بزرگسالان استفاده می شود اما در صورتی که بیمار همکاری کند، برای ایجاد یا تقویت لنگر مفید است.
- ابزارهای ارتودنسی رنگی و نوع زبانی معمولا بیشتر مورد درخواست بزرگسالان قرار دارد.
- طولانی تر شدن زمان درمان و معمولا استفاده مادام العمر از نگهدارنده ارتودنسی برای اصلاح بایت و حفظ موقعیت جدید (پس از درمان) آن لازم است.
در چه مواردی ارتودنسی همراه با درمانهای دندانپزشکی لازم است؟
ارتودنسی جنبی یا کمکی (ADJUNCTIVE ORTHODONTICS) به برنامه درمانی جامع دندانپزشکی گفته می شود که در آن ارتودنسی، در کنار درمانهای دیگر دهان و دندان انجام می شوند. بزرگسالانی که دندان بندی سالمی ندارند و نیازمند درمانهای پروتزی، ترمیمی و لثه هستند، ممکن است به دلایل زیر به درمان ارتودنسی یا براکت نیز نیاز داشته باشند:
- بستن فواصل بین دندانها
- صاف کردن دندانهای پشتیبانی کننده پروتز (معمولا در بریج دندان) که کج شده اند.
- اصلاح بیرون زدگی بیش از حد دندان
- بیرون کشیدن دندان شکسته
اصول ارتودنسی جنبی
درمان جنبی ارتودنسی معمولا برای تسهیل ترمیم مناسب دندان پوسیده، بهبود سلامت لثه توسط تسهیل در پاک کردن جرمها از نواحی دور از دسترس و یا نسبت مطلوب ریشه و تاج برای سوار کردن پروتز انجام می شود.
دندان بندی نامناسب می تواند سلامت لثه یا دهان را به خطر بیندازد چون بافتهای پشتیبانی کننده دندان را تضعیف می کند. در صورتی که دندان، پشتیبانی خوبی نداشته باشد، راحت تر حرکت کرده و به موقعیتهای نامطلوب جا به جا می شود.
دلایل حرکت و جا به جایی خود به خود دندان عبارتند از:
- کاهش استخوان تکیه گاه دندان که در مقابل نیروی بایت (جویدن) و بافت نرم نمی تواند مقاومت کند.
- التهاب لثه باعث بیرون زدن دندانها از جای خود می شود که منجر به مشکلات بایت و در نهایت جا به جایی دندان می شود.
- سطح تماس نامناسب که باعث انحراف دندان میشود مثلا انحراف دندانهای جلو با شیب به جلو (پروکلینیشن) به علت جا به جایی فک پایین به سمت جلو
- عدم پشتیبانی در عقب دهان که باعث وارد آمدن فشار زیاد به دندانهای جلو و جلو زدگی آنها (با شیب به جلو) می شود.

http://www.intelligentdental.com/2012/03/28/getting-adult-braces/

 

مطالب مرتبط

 

نظرات 12

مهمان - شیما در روز جمعه, 04 خرداد 1397 14:16

سلام
ممنون از مطالب خیلی خوبی که به اشتراک گذاشتید.
من ۲۶ ساله هستم و دندانهای فک پایینم مقداری نامرتب هستن و قصد دارم برای فک پایین ارتودنسی انجام بدم ولی نگران هستم که باعث افزایش روند پوسیدگی دندانهام بشه.
راستش دندانهای من جنس خوبی ندارن و دچار پوسیدگی هم بودن که ترمیمشون کردم.
میخواستم ببینم با این شرایط پیشنهاد میدید که ارتودنسی کنم یا بهتر هست که صرف نظر کنم.

سلام ممنون از مطالب خیلی خوبی که به اشتراک گذاشتید. من ۲۶ ساله هستم و دندانهای فک پایینم مقداری نامرتب هستن و قصد دارم برای فک پایین ارتودنسی انجام بدم ولی نگران هستم که باعث افزایش روند پوسیدگی دندانهام بشه. راستش دندانهای من جنس خوبی ندارن و دچار پوسیدگی هم بودن که ترمیمشون کردم. میخواستم ببینم با این شرایط پیشنهاد میدید که ارتودنسی کنم یا بهتر هست که صرف نظر کنم.
دکتر مرتضی عشاق در روز جمعه, 05 مهر 1398 23:30

سلام شیما خانم
ارتودنسی بکنید ولی از مسواکهای مخصوص ارتودنسی که متخصص به شما می دهد استفاده کنید

سلام شیما خانم ارتودنسی بکنید ولی از مسواکهای مخصوص ارتودنسی که متخصص به شما می دهد استفاده کنید
مهمان - مهناز در روز جمعه, 24 شهریور 1396 22:47

سلام من مشکل فاصله دندون دارم و ٢٧ سالمه برای ارتودنسی می خواستم اقدام کنم اما ترس از عدم دریافت نتیجه دلخواه دارم واینکه درد زیادی دارد لطفا راهنمایی کنید مرسی

سلام من مشکل فاصله دندون دارم و ٢٧ سالمه برای ارتودنسی می خواستم اقدام کنم اما ترس از عدم دریافت نتیجه دلخواه دارم واینکه درد زیادی دارد لطفا راهنمایی کنید مرسی
دکتر مرتضی عشاق در روز یکشنبه, 26 شهریور 1396 00:54

سلام مهناز خانم
فاصله ی دندانها با ارتودنسی بهبود می یابد.
درد ارتودنسی فقط در حد حساسیت و زوق زوق دندانها هنگام جویدن چند روز بعد از هر مراجعه است ولاغیر.

سلام مهناز خانم فاصله ی دندانها با ارتودنسی بهبود می یابد. درد ارتودنسی فقط در حد حساسیت و زوق زوق دندانها هنگام جویدن چند روز بعد از هر مراجعه است ولاغیر.
مهمان - حدیث در روز پنج شنبه, 16 شهریور 1396 02:00

بارض سلام وآرزوی موفقیت
من ازبچگی مرتب دندونام خراب میشدن و ترمیم کردم بخاطر هزینه های زیادچندتارو هم کشیدم الان همچنان درحال خراب شدن هستن واقعاازپس هزینه هاش برنمیام. الان دندون دو بالا خراب شده دردمیکنه بایدترمیم کنم. فاصله بین دوتادندون یک بالاییم هم زیاده دلم یه لبخندراحت میخواد دلم یه حرف زدن بدون خجالت میخواد ولی خیلی تلاش کنم بااین حقوق ناچیزشوهرم تاآخرعمرباید بااین شرایط کناربیام یااینکه چندسال دیگه مثل مادربزرگا دندون مصنوعی بذارم
واقعااین معضل مانع رشد و پیشرفتم میشه همه متلک میندازن میکن چرادندونات باهم قهرن
خوشبحال هرکی هزینه ارتودنسی وزیبایی داره من هنرکنم پول ترمیم جورکنم تامجبورنباشم هرروز مسکن بخورم

بارض سلام وآرزوی موفقیت من ازبچگی مرتب دندونام خراب میشدن و ترمیم کردم بخاطر هزینه های زیادچندتارو هم کشیدم الان همچنان درحال خراب شدن هستن واقعاازپس هزینه هاش برنمیام. الان دندون دو بالا خراب شده دردمیکنه بایدترمیم کنم. فاصله بین دوتادندون یک بالاییم هم زیاده دلم یه لبخندراحت میخواد دلم یه حرف زدن بدون خجالت میخواد ولی خیلی تلاش کنم بااین حقوق ناچیزشوهرم تاآخرعمرباید بااین شرایط کناربیام یااینکه چندسال دیگه مثل مادربزرگا دندون مصنوعی بذارم واقعااین معضل مانع رشد و پیشرفتم میشه همه متلک میندازن میکن چرادندونات باهم قهرن خوشبحال هرکی هزینه ارتودنسی وزیبایی داره من هنرکنم پول ترمیم جورکنم تامجبورنباشم هرروز مسکن بخورم
دکتر مرتضی عشاق در روز پنج شنبه, 16 شهریور 1396 17:37

سلام حدیث خانم
اگر تهران هستید به کلینیک تخصصی امام خمینی (ره) بروید تا با هزینه های باورنکردنی درمان تخصصی دریافت نمایید:
خ فلسطین
پایین تر از زرتشت
کوچه شهید فیروز دهقان
اگر هم شهرستان هستید به نزدیکترین دانشکده ی دندانپزشکی شهر خود مراجعه نمایید.

سلام حدیث خانم اگر تهران هستید به کلینیک تخصصی امام خمینی (ره) بروید تا با هزینه های باورنکردنی درمان تخصصی دریافت نمایید: خ فلسطین پایین تر از زرتشت کوچه شهید فیروز دهقان اگر هم شهرستان هستید به نزدیکترین دانشکده ی دندانپزشکی شهر خود مراجعه نمایید.
مهمان - پریسا در روز چهارشنبه, 18 مرداد 1396 13:56

سلام
خسته نباشید
من 34 سالمه دندون عقل سمت راست پایین رو عصب کشی و پر کردم احساس می کنم دندون های قسمت پایین به چپ شیفت پیدا کردن آیا می تونم دندونم را جراحی کنم و ارتودنسی انجام بدم . با تشکر

سلام خسته نباشید من 34 سالمه دندون عقل سمت راست پایین رو عصب کشی و پر کردم احساس می کنم دندون های قسمت پایین به چپ شیفت پیدا کردن آیا می تونم دندونم را جراحی کنم و ارتودنسی انجام بدم . با تشکر
دکتر مرتضی عشاق در روز یکشنبه, 22 مرداد 1396 02:16

سلام پریسا خانم
می تونین ولی اول توسط متخصص ارتودنسی معاینه شوید لطفا

سلام پریسا خانم می تونین ولی اول توسط متخصص ارتودنسی معاینه شوید لطفا
مهمان - Zohre در روز چهارشنبه, 14 تیر 1396 16:30

سلام من در سن ١٦ سالگی عمل فک انجام دادم چون فک پایینم جلو بود و الان با عمل حالت طبیعی دارد ولی میخوام ارتودنسی کنم آیا میشه با وجود این عمل ارتوندسی هم کرد در حاله حاضر ٣٠ سالمه

سلام من در سن ١٦ سالگی عمل فک انجام دادم چون فک پایینم جلو بود و الان با عمل حالت طبیعی دارد ولی میخوام ارتودنسی کنم آیا میشه با وجود این عمل ارتوندسی هم کرد در حاله حاضر ٣٠ سالمه
دکتر مرتضی عشاق در روز شنبه, 17 تیر 1396 12:32

سلام زهره خانم
اول باید ارتودنسی می کردید و در اواسط ارتودنسی جراحی فک
اکنون باید معاینه شوید تا وضعیت بررسی گردد.

سلام زهره خانم اول باید ارتودنسی می کردید و در اواسط ارتودنسی جراحی فک اکنون باید معاینه شوید تا وضعیت بررسی گردد.
مهمان - زهرا در روز دوشنبه, 15 شهریور 1395 07:35

بسیار سپاسگزارم از این مطالب مفید و کافی جواب بسیاری از سوالاتم رو پیدا کردم?

بسیار سپاسگزارم از این مطالب مفید و کافی جواب بسیاری از سوالاتم رو پیدا کردم?
دکتر مرتضی عشاق در روز شنبه, 17 تیر 1396 12:32

خواهش می کنم زهرا خانم

خواهش می کنم زهرا خانم
default_blogger نکات مهم در ارتودنسی بزرگسالان
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
شنبه, 01 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر