بلاگ

تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه (665 کلمه)

همه چیز درباره درد ارتودنسی فک بالا

Orthodontic-pain-in-the-maxilla همه چیز درباره درد ارتودنسی فک بالا

فک بالا و پایین باید به صورت متوازن در روی یکدیگر قرار بگیرند. امافک بالای بسیاری از بیماران به سمت جلو آمده است. به همین دلیل پزشکان با استفاده از جراحی و یا روش های ارتودنسی این مشکل را حل می کنند. در این میان بسیاری از بیماران از درد ارتودنسی فک بالا شکایت می کنند.ارتودنسی یکی از شاخه های دندان پزشکی می باشد که می تواند به تنظیم کردن موقعیت دندان ها و فک ها بپردازد، افراد با استفاده از روش های درمانی ارتودنسی درد کمی را تحمل می کنند و یا حداقل در هنگام انجام برخی از اقدامات متوجه درد می شوند. در این میان درد ارتودنسی فک بالا ممکن است موضوعی متفاوت باشد.

لو بودن فک بالا یکی از اختلالاتی است که در دهان بسیاری از افراد وجود دارد. وجود این اختلال سبب ایجاد مشکلاتی می شود. به همین دلیل افراد برای درمان این مشکل به متخصصان و دندان پزشکان مراجعه می کنند.

دلایل ایجاد درد ارتودنسی فک بالا 

بیمارانی که برای تنظیم فک بالای خود به دندان پزشکان مراجعه می کنند، باید منتظر تشخیص پزشک و روش درمانی او باشند.

ارتودنتیکس ها اصولا برای درمان این مشکل از انواع هدگیر ها استفاده می کنند. این هدگیرها در چند روز اول سبب ایجاد کشش در فک و جا به جایی آن به سمت عقب می شوند.

به همین دلیل افراد درد کمی را احساس می کنند، اما این میزان درد در روز های بعد، حدودا یک هفته بعد، عادی می شود.

در این میان بسیاری از افراد نیز برای درمان و نظم بخشیدن به دندان های خود به ارتودنتیکس ها مراجعه می کنند.

این متخصص ها نیز با معاینه دقیق دندان ها و فک ها، تشخیص می دهند که باید موقعیت فک بالای بیماران هم باید کمی تغییر کند.

در این زمان است که دندان پزشکان علاوه بر نصب براکت بر روی دندان ها از کش و الاستیک نیز برای تنظیم فک بالا استفاده می کنند.

به طور کلی وجود این مواد و قطعات اضافی در دهان موجب آزار و اذیت بیماران و احساس درد در آنها به خصوص در روزهای اول می شود.

گفتنی است که هدگیرها، کش ها و الاستیک ها سبب تحریک اعصاب فک بالا می شوند، به همین دلیل افراد در روزهای اول درد را احساس می کنند، اما به طور حتم میزان آن کم می باشد. 

روش های بهبود و کاهش درد ارتودنسی فک بالا 

احساس درد در روزهای اول ارتودنسی فک بالا طبیعی است، به همین دلیل ارتودنتیکس ها سعی می کنند با تجویز داروهای مسکن، مقدار این دردها را کاهش دهند.

اما افراد باید دقت کنند که در صورت بیشتر شدن دردها و برطرف نشدن آنها باید دوباره به پزشک خود مراجعه کنند.

افراد برای کم کردن این دردها می توانند به جای خوردن غذاهای سخت و سفت به خوردن غذاهای نرم و قطعه قطعه شده روی بیاورند.

یکی دیگر از روش های کاهش درد ارتودنسی فک بالا، ماساژ دادن لثه ها می باشد. همچنین افراد باید از کیسه های آب یخ برای کاهش التهابات و دردهای موجود در فک بالا استفاده کنند.

در برخی از موارد افراد برای کاهش درد در فک بالا سعی می کنند، فاصله بین هدگیر و یا کش ارتودنسی، با لب ها را با موم پر کنند تا درد موجود در فک و لب ها کم شود. گفتنی است شیوه استفاده از موم را دندان پزشک مشخص می کند.

همچنین افراد برای کاهش این دردها بهتر است در هنگام خوابیدن، موقعیت سر خود را تغییر دهند، به گونه ای که فک بالا تمایلی به سرازیر شدن نداشته باشد و دردهای آن نیز زودتر کاهش یابند. 

نتیجه تحمل درد ارتودنسی فک بالا 

افراد بعد از ارتودنسی فک بالا و تحمل دردهای آن می توانند به راحتی به جویدن غذاهای سفت بپردازند و راحت تر حرف بزنند.

افراد بعد از تحمل این درد می توانند میزان پوسیدگی و خرابی دندان های خود را به حداقل برسانند. به راحتی لب ها را به یکدیگر برسانند و شکل بهتری به چانه های خود بدهند. 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger همه چیز درباره درد ارتودنسی فک بالا
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر