علائم و نشانه های مشکل مفصل فک چیست؟

mafsale-fak

مشکل مفصل فک در واقع اختلال مفصل گیجگاهی فکی یا تی ام جی (TMJ) نام دارد. شایع‌ترین علامت این وضعیت درد فک است. طبیعی است که مشکل مفصل فک پیش از هر چیز باعث درد مبهم فک می شود و عضله ‌های فک بسیار حساس می‌شوند. در شکل بالا دیسک مفصل فک به صورت یک بالشتک بنفش رنگ دیده می شود.

علاوه بر درد فک، علایم و نشانه‌ های دیگری نیز برای اختلال مفصل فک وجود دارد که به صورت زیر است:
• سفتی یا حساسیت عضله‌ های فک به لمس و فشار
• هم‌تراز نبودن بایت (وضعیت تماس دندان‌ها در هنگام بسته‌ بودن فکها) که در نتیجه ایجاد تغییر در تماس دندان‌های بالا و پایین اتفاق می‌افتد
• سختی یا ناراحتی در هنگام جویدن
• درد گوش و یا احساس فشار در گوش
• صدای فک (صدای کلیک یا صدای ترکیدن حباب) به خصوص هنگام باز کردن یا بستن دهان
• مشکلاتی در باز کردن دهان
• دردی که از فک به صورت، گردن و شانه ‌ها تیر می‌کشد
• سفتی عضله‌ های فک که ممکن است باعث شود فک قفل شده یا گیر کند
علاوه بر علایم نام برده ممکن است مشکلات دیگری مانند سرگیجه، شنیدن صدای زنگ در گوش و مشکلات بینایی هم تجربه شود، اگر چه این موارد در اختلال مفصل گیجگاهی فکی شایع نیست.
یادتان باشد همه افرادی که دچار اختلال مفصل گیجگاهی فکی هستند، همه علائم گفته شده را تجربه نمی‌کنند. ممکن است برخی افراد تعدادی از این علائم را داشته باشند و برخی دیگر هیچ علائمی حتی درد فک هم نداشته باشند.
توجه داشته باشید هر از گاهی تجربه درد و ناراحتی در فک برای بسیاری از افراد طبیعی است صرفاً درد فک به این معنی نیست که اختلال مفصل گیجگاهی فکی دارید.

اگر درد فک دارید یا علایم دیگر اختلال مفصل فک را تا چند هفته یا چند ماه تجربه می‌کنید و درد شدید است، به دندانپزشک یا پزشک مراجعه کنید تا تشخیص انجام شود و در صورت لزوم درمان صورت بگیرد.