بلاگ

تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه (794 کلمه)

انواع محافظ دهان

nightgard
در دنیای امروزی استفاده‌ از محافظ دهان به عنوان راه حل بسیاری از مشکلات دندانی، مطرح است. معمولاً محافظ دهان برای موارد زیر توصیه می‌شود:
به هم فشار دادن دندان‌ها و دندان قروچه
دندان قروچه وضعیتی است که معمولاً در هنگام خواب اتفاق می‌افتد و کنترلی بر آن ندارید. با محافظ دهان شبانه یا نایت گارد می‌توانید از صدماتی که در اثر دندان قروچه به دندان‌ها وارد می‌شود، جلوگیری کنید. محافظ دهان مانع و ضربه‌ گیری بین دندان‌های بالا و پایین است که نمی‌گذارد دندان‌ها بر روی هم ساییده شوند.
درد فک و اختلال مفصل گیجگاهی فکی
اختلالات مفصلی گیجگاهی فکی (مفصلی که فک پایین را به جمجمه وصل می‌کند) باعث سردرد، درد فکها و مشکلات دیگر می‌شود. محافظ دهان فشاری که بر مفصل وارد می‌شود را کاهش داده و درد را برطرف می‌کند.
مصرف داروهای موضعی
مصرف داروهای موضعی مانند کورتیکو استروئیدها و سایر داروهایی که برای مشکلات دهان و دندان تجویز می‌شود گاهی اوقات بهتر است با محافظ دهان در تماس با دندان یا لثه قرار بگیرد.
محافظت از دندان‌ها
محافظ دهان را می‌توانید در هنگام فعالیت‌های ورزشی و بازی استفاده کنید تا از صدمه دیدن جدی دندان‌ها جلوگیری نماید.
حفظ زیبایی دندان‌ها و استفاده به عنوان تری سفید کننده
اگر دندان‌های خود را با درمان ارتودنسی صاف و مرتب کرده اید و یا دندان‌هایتان از اول مرتب بوده است، با استفاده از محافظ دهان همراستایی و زیبایی آنها حفظ می‌شود. همچنین می‌توانید از محافظ دهان به عنوان تری استفاده کنید و ژل سفید کننده را داخل آن بریزید و در تماس با دندانها قرار دهید.

انواع محافظ دهان شبانه
1. برخی انواع محافظ دهان استوک یا پیش ‌ساخته هستند به این معنی که از قبل ساخته و آماده شده و به فروش می رسند. این نوع محافظ دهان مقرون به ‌صرفه ترین روش است و هزینه آن کم است اما به ندرت چنین روشی توصیه می‌شود چرا که این وسیله دهانی بر اساس قالب دندان‌های شما طراحی و ساخته نشده در نتیجه ممکن است دندان‌هایتان را حرکت داده و به هم بریزد از طرف دیگر از آنجایی‌ که حجیم است ممکن است باعث ایجاد مشکل در تنفس و تکلم شود.
2. نوع دیگر محافظ دهان حرارتی است. این نوع محافظ دهان از داروخانه‌ ها تهیه می‌شود و بدون نسخه است. هنگامی که آن را در داخل آب جوش می‌اندازید و سپس در دهان می‌گذارید، قالب دندان‌ها را گرفته و متناسب با دهان شما شکل می‌گیرد. این روش هم ایده ‌آل نیست اما بهتر از روش قبلی است.
3. بهترین نوع محافظ دهان شبانه، آنهایی هستند که توسط دندانپزشک توصیه و بر اساس قالب دندان‌ها، ساخته می‌شود. به این نوع محافظ دهان، اختصاصی یا سفارشی گفته می‌شود که خود دو نوع نرم و سخت دارد. برای این منظور، به لابراتوار یا دندان‌پزشک مراجعه می‌کنید. خمیر مخصوصی در دهان شما قرار داده می‌شود تا آن را گاز بگیرید و شکل دندانها روی آن نقش ببندد. معمولاً محافظ دهان شبانه نرم برای فک پایین ساخته می‌شود و نوع سخت آن برای فک بالا استفاده می‌شود. معمولاً باید 15 دقیقه منتظر بمانید تا قالب گیری انجام شود و حدود دو هفته صبر کنید تا وسیله شما ساخته شود. پس از آن می‌توانید از آن استفاده کنید.
محافظ دهان شبانه نرم: این وسیله برای موارد خفیف دندان قروچه تجویز می‌شود. برخی از افراد تنها در حین خواب دچار دندان قروچه هستند و از آنجایی‌ که دندان قروچه آنها خفیف است، خود از آن باخبر نیستند. نوع نرم محافظ دهان شبانه برای این موارد کفایت می‌کند و می‌تواند از دندان‌های آنها محافظت نماید. همچنین برای افرادی که دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهند محافظ دهان شبانه نرم مناسب است و همانند ضربه‌ گیر بین دندان‌ها عمل می‌کند.
محافظ دهان شبانه دو لایه : در صورتی‌ که دندان قروچه خیلی شدید باشد و یا می‌خواهید وسیله مدت طولانی‌تری عمر نماید، محافظ دهان دو لایه استفاده می‌شود. این نوع محافظ دهان در سطح داخلی نرم و در سطح بیرونی سخت است بنابراین محافظت و دوام بیشتری دارد.

محافظ دهان شبانه سخت: این وسیله از آکریل سخت ساخته می‌شود. نایت گارد سخت دوام خیلی بیشتری دارد و معمولاً از پلاستیک شفاف ساخته می‌شود. این نوع محافظ دهان برای افرادی مناسب است که دندان قروچه شدیدی دارند و فشار زیادی به دندان‌ها وارد می‌کنند. یادتان باشد این وسیله با اسپلینت متفاوت است. این وسیله تنها برای محافظت از دندان‌ها در مقابل دندان قروچه است در حالی ‌که اسپلینت بایت یک وسیله درمانی است و برای برطرف کردن اختلالات عملکرد مفصل گیجگاهی فکی تجویز می‌شود. اگر چه پوشش این دو وسیله مشابه است اما کارکرد آنها متفاوت است. محافظ دهان شبانه سخت، بیش از پنج سال عمر می‌کند. از آنجایی که جنس این وسیله دهانی سخت است باید کاملاً متناسب با دندان‌ها ساخته شود و اگر قالب‌ گیری یا ساخت آن دقیق نباشد درست روی دندان‌ها قرار نمی‌گیرد. 

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger انواع محافظ دهان
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر