بلاگ

تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه (392 کلمه)

لمینیت یا ونیر دندان چیست؟

لمینت

لمینیت یا ونیر (veneer) یک پوسته نازک از جنس پرسلین یا سرامیک همرنگ دندان است که برای ترمیم و اصلاح مشکلات دندانی و یا برای اهداف زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. لمینیت به سطح جلوی دندان چسبانده می‌شود و ظاهری شبیه به دندان طبیعی دارد.

 

b2ap3_large_2 لمینیت یا ونیر دندان چیست؟


در چه مواردی لمینیت استفاده می‌شود؟
لمینیت معمولاً برای موارد زیر استفاده می‌شود:
• سفید کردن دندان‌ها در شرایطی که با بلیچینگ نمی‌توان آنها را سفید کرد.
• ترمیم ترک ‌خوردگی، لب پریدگی و شکستگی دندان که با باندینگ قابل ترمیم نیست.
• اصلاح بدشکلی لبه های دندان مانند دندان‌هایی که لبه ‌های دندانه ای و مضرسی دارند.
• تغییر اندازه و شکل دندان برای مثال در مواردی که دندان‌ها بیش از اندازه کوتاه و یا کوچک هستند.
• بستن فاصله بین دندان‌ها در مواردی که بیمار نمی‌خواهد از درمان ارتودنسی برای این منظور استفاده کند.
• کجی و ناهمراستایی جزئی دندان.

b2ap3_large_3 لمینیت یا ونیر دندان چیست؟

دندان چگونه لمینیت می‌شود؟
برای لمینیت کردن دندان به اندازه قطر لمینیت، دندان تراشیده می‌شود تا فضای کافی برای چسباندن لمینیت فراهم شود. معمولا این مقدار حدود نیم میلی متر است. پس از آماده‌ سازی دندان، قالب گیری انجام می‌شود. قالب به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می‌شود تا در آنجا لمینیت اختصاصی بیمار ساخته شود. تقریباً دو هفته بعد که لمینیت آماده شد دوباره به دندانپزشک مراجعه می‌کنید تا لمینیت به سطح دندان چسبانده شود. در کلینیک‌های مجهز که از دستگاه‌های دیجیتالی برای قالب ‌گیری (اسکن) و ساخت استفاده می‌شود ممکن است این فرایند ظرف یک جلسه تمام شود.

مراقبت از لمینیت دندان چگونه است؟
برای مراقبت از لمینیت باید با آن همانند دندان‌های طبیعی خود رفتار کنید به این معنی که حداقل روزی دو مرتبه مسواک بزنید و یک مرتبه نخ دندان بکشید تا دندان لمینیت شده و یا لثه مجاور آن تحت تأثیر باکتری‌ها، آسیب نبینند. همچنین برای جلوگیری از تغییر رنگ لمینیت هر بار پس از مصرف غذاهای پر رنگدانه مانند چای و قهوه، مسواک بزنید و یا دهان خود را با آب بشویید.

طول عمر لمینیت چقدر است؟
لمینیت از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است و هنگامی که به سطح دندان چسبانده می‌شود استحکام آن بسیار بیشتر می‌شود. به طور کلی طول عمر لمینیت در صورت مراقبت مناسب 10 تا 15 سال برآورد می‌شود. همچنین لمینیت سرامیکی در مقابل تغییر رنگ و لکه مقاومت بالایی دارد. بنابراین احتمالاً 10 تا 15 سال می‌توانید به خوبی از آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط

 

نظرات

نظري ارسال نشده است
default_blogger لمینیت یا ونیر دندان چیست؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 10 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر