بلاگ

تخمین زمان مطالعه 2 دقیقه (456 کلمه)

چگونه براکت از دهان خارج میشود؟

چگونه براکت از دهان خارج میشود؟

ماهها یا حتی سالها درمان ارتودنسی به شکل براکت را تحمل کرده اید و حالا زمان آن رسیده که سیستم براکت از دندانها باز شده و خارج شود.مسلما اگر بدانید دقیقا چه کاری قرار است انجام شود، بهتر با دندانپزشک همکاری میکنید و آمادگی پیدا میکنید. در آوردن براکت کاری نسبتا سریع و بدون درد است. در واقع این کار از بسیاری از جنبه ها از گذاشتن براکت آسانتر است.
- در آوردن الاستیک ها
ترتیب مراحل در آوردن براکت برعکس گذاشتن آنهاست. بنابراین ابتدا کش یا الاستیکهای کوچک را که در اطراف هر براکت نصب شده تا سیم (آرچ وایر) را در جای خود نگه دارد، باید خارج شود. ارتودنتیست با استفاده از ابزار کوچک دندانپزشکی که قلابی در سر آن قرار دارد، با دقت هر بند را خارج میکند.

 

خروج براکت ندندان


- در آوردن سیم
پس از این که کش یا بند الاستیک خارج شد، ارتودنتیست میتواند سیمها را خارج کند. سیم که بالای براکتها قرار دارد و مکانیسم اصلی صاف و مرتب کردن دندانها را به عهده دارد، با استفاده از سیم چین کوچکی با ملایمت از شیار بالای هر براکت و بندی که ممکن است به عنوان لنگرگاه به دندانهای آسیاب در عقب دهان متصل شده باشد، جدا میشود.
- در آوردن براکت و بند دندان آسیا
براکتها به سطح دندان با چسب، متصل شده اند و طوری طراحی شده اند که در صورت وارد آمدن مقدار مشخصی فشار شل شوند. ارتودنتیست با استفاده از سیم چین مخصوصی هر براکت را فشار داده و خارج میکند. چون پس از جدا کردن براکت از دندان، بقایای چسب روی سطح دندان می ماند، باید با پولیش و تمیز کاری حرفه ای باقی مانده چسب پاک شود.
از سیم چین دندانپزشکی برای خارج کردن بندهایی که به دندانهای آسیا متصل شده و آنها را احاطه کرده است نیز استفاده میشود. چون فشار زیادی برای این بخش از کار لازم است، ممکن است کمی احساس ناراحتی در این مرحله داشته باشید.
- پولیش و تمیز کردن دندان
ارتودنتیست با استفاده از ابزار مخصوص دستی با سرعت بالا چسب باقی مانده روی سطح هر دندان را پاک کرده و سطح دندان را پولیش میکند. این کار مشابه تمیز کاری و پولیش دندان در یک معاینه دندانپزشکی استاندارد است. اگر چه به مینای دندان آسیبی وارد نشده اما ممکن است تا زمانی که دندانتان به شرایط جدید نبودن براکت عادت کند، موقتا دچار حساسیت مختصری شود.
- قدم بعدی چیست
ارتودنتیست پس از خارج کردن براکتها، درباره نیاز به تداوم مراقبت ارتودنسی به شکل ریتینر (نگهدارنده) موقتی و یا دائمی با شما صحبت میکند تا وضعیت جدید دندانها و زحمت این چند ماهتان حفظ شود. همچنین عکسهای رادیوگرافی و فتوگرافی و یا قالبی از دهان شما گرفته شود تا موفقیت براکت برای رسیدن به هدف، ارزیابی گردد.

براکت دندان

http://www.livestrong.com/article/185992-how-are-braces-removed-from-teeth/

 

مطالب مرتبط

 

نظرات 3

مهمان - موسوی در روز جمعه, 05 ارديبهشت 1399 13:40

سلام
وقت بخیر
اسم وسیله ای که با آن براکت را جدا میکنند چی هست ؟ ممنون میشم اسم تخصصی را بیان کنید

سلام وقت بخیر اسم وسیله ای که با آن براکت را جدا میکنند چی هست ؟ ممنون میشم اسم تخصصی را بیان کنید
مهمان - نوشین در روز سه شنبه, 13 تیر 1396 01:04

باسلام
میخواستم بدونم پولیش دندان بعد از خارج کردن براکتها به عهده خود دکتر ارتودنسی میباشد یا باید جای دیگری مراجعه شود؟همچنین نصب نگهدارنده چطور؟دکترم من رو برای نصب نگه دارنده به متخصص ترمیم ارجاع دادند، اگه ممکنه هزینه معمول نصب نگهدارنده دو فک را هم بفرمایین،با تشکر

باسلام میخواستم بدونم پولیش دندان بعد از خارج کردن براکتها به عهده خود دکتر ارتودنسی میباشد یا باید جای دیگری مراجعه شود؟همچنین نصب نگهدارنده چطور؟دکترم من رو برای نصب نگه دارنده به متخصص ترمیم ارجاع دادند، اگه ممکنه هزینه معمول نصب نگهدارنده دو فک را هم بفرمایین،با تشکر
دکتر مرتضی عشاق در روز شنبه, 17 تیر 1396 12:30

سلام نوشین خانم
سوال اول شما در جای دیگری پاسخ داده شد
نگهدارنده ی ثابت را اگر هم متخصص ارتودنسی یا دستیارانش بگذارند هزینه ی جدا دریافت می کنند حدودا هر فک 300 هزار تومان

سلام نوشین خانم سوال اول شما در جای دیگری پاسخ داده شد نگهدارنده ی ثابت را اگر هم متخصص ارتودنسی یا دستیارانش بگذارند هزینه ی جدا دریافت می کنند حدودا هر فک 300 هزار تومان
default_blogger چگونه براکت از دهان خارج میشود؟
عضو سایت هستید؟ وارد شوید
مهمان
جمعه, 10 فروردين 1403

تصویر امنیتی

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://ortodonsi.com/

مطب های ارتودنسی دکتر مرتضی عشاق

چه موقع ارتودنسی کنیم

دانستنی های ارتودنسی

آیا می دانید اندازه دندانهای دائمی‌ ممکن است نسبت به اندازه فک خیلی بزرگ یا کوچک باشند؟ به عنوان مثال، اگر کودکی فک کوچک را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد، دندانها در فک جا نمی‌‌شوند. آیا می دانید براساس پژوهشی که در نوجوانان 13-8 ساله ایرانی انجام شد، اصلی ترین علت ایجاد کننده ناهنجاری فکی، عقب بودن و کوچکی اندازه فک پایین می‌باشد؟

اطلاعات بیشتر

پرسش و پاسخ

آیا دستگاههای ارتودنسی موجب درد و ناراحتی می شوند؟

مرتضی عشاق درمانهای ارتودنسی دردی مانند درد تزریق ندارند بلکه فقط برای یک تا دو روز بعد از هر ویزیت، دندانها کمی حساس می شوند. به مرور که درمان ارتودنسی پیش می رود از این حساسیت نیز کاسته می شود. در مواردی که این حساسیت در 2-1 روز اول آزار دهنده باشد می توان از استامینوفن استفاده نمود. هر چند در این موارد اگر دارویی نیز مصرف نشود پس از سپری شدن 2-1 روز این حساسیت خود به خود برطرف می شود.

اطلاعات بیشتر